Tak for indspild 383CI. Vi har ikke O2 styring, så det er ikke problemet. Farven på asken er som den skal være - brun. Men det du kan se i askeskuffen er nesten udelukkende de askekager jeg har skrabet af herden... Jeg har forsøgt med både mere og mindre ilt, men jeg vil si at udseendet på aske / askekager har været det samme.
Jeg vil forsøge din anbefalning om at sætte fyret til maks 50% effekt og blæserindstilling til normal, så får vi se om det giver resultater.
At sætte fyret til max 50%---- tja, teoretisk har det ingen effekt, fyret er modulerende og tilpasser sig behovet i 90trin + slukket. Derfor afvejer man piller i 6min, indtaster resultatet i autoberegneren, stiller max effekt så den matcher brænderens fysiske dimensioner, og stille styringen 10% til 100%, så skal man ikke spekulere i pillemængden længere, så er det ude af problem søgningen.
Og så har du som tidligere skrevet kun luften tilbage.
Den justeres ved at låse styringen i 10%--50%--100% og justere luften for hvert trin.
10% er sværest, så når du mener du er færdig med den, så lader du den brænde yderligere ½ time og ser om det brænder som for ½ time siden, og det bliver du ved med indtil den kan blive på 10% i alt evighed.
Så går du videre til 50% og 100%, det er mere fart over feltet så det er lidt nemmere og hurtigere at justere, også fordi udgangspunktet 10% er på plads. Juster altid "oppefra" altså med for meget luft og juster langsomt ned, vent 2-3min mellem hver kontrol, og det er kun første splitsekund der tæller, med åbent låg kommer der falsk luft til bålet.
Så er justeringen på plads, stadig aske/slagge problem kan man prøve med et blæsertal lavere og højere og se om det har en effekt.
Har det ikke det, så er andre piller, kompressorrens, iltstyring problemløsningen.