Lad os starte fra en ende.
jeg går ud fra at i ikke har iltstyring, men et manuelt fyr.
Det er egentlig ret enkelt, for det drejer sig kun om én ting.... forholdet mellem piller og luft.
1. Gode kvalitets piller uden smuld.
2. Rent fyr, blæser, brænder, herd, kedel, røgvender, røgrør og at skorstensfejeren har renset skorstenen.
3. Først køres piller 15min i en spand, pillerne skal komme ensartet.
4. Afvejning af piller i 6min.
5. Resultatet indtastes i autoberegneren, som skal være aktiv.
6. Justering af luft. 10%--50%--100%
Så virker det

Eller man kommer til et af punkterne der ikke er eller kan opfyldes, så er der en defekt på den del.
Når i justerer luft, så gør det oppe fra, altså lås på 10% og så giver i blæseren godt med fart til det bliver meget magert, langsomt skrues ned for luften til det ser fint ud, luk låget vent ½time, 10% skal stadig brænde som under justering, er det gået ud får det for meget luft hvis bålet er brændt ud, og for lidt hvis der er sorte piller, eller der ligger en masse piller på herden.
Når 10% er perfekt, så videre til 50%, her er der mere fart på, så det går hurtigere med at ramme den rigtige justering, og helt det samme med 100%.
Noget kan være defekt, Blæser, lejer, gear, kondensatorer.
Det var NBE fyret generelt, hvordan tingene så fikses ved jer, altså justering og fejlfinding, kommer ganske an på hvilket grej, alder, type (styring, blæser, gear, kedel) i har.