Nu har vi boet i vores "nye" hus siden Juni, og kørt med pillefyret i ca 5 måneder på fuld drift, dvs det varmer hus og vvb op. I øjeblikket ligger vi på ca 40kg i døgnet, for 355m2 med 4 personer, med 3 der tager ret lange bade. Jeg tænker ikke det er totalt crazy forbrug af piller ? Huset er nogenlunde isoleret.
Der er gulvvarme i ca 100m2 i underetagen, og radiatorer på 1.salen. Gulvarmen er støbt i beton, men jeg er ikke klar over hvor godt der er isoleret ned mod fundament/jordlag. Min intuition siger mig at der ikke er vildt meget isolering

Mht Gulvvarmen. Der sidder shunt mellem gulvkredse og pillefyr, jeg er lidt i tvivl om den lukker vand ind eller ud, hvad er "normalen" ? Jeg syntes den sidder på returkredsen til fyret, og så må den vel så lukke vandet ud når det når ned på den indstillede shunt temp ? Jo lavere jeg stiller shunt, jo koldere er gulvene under opvarmning. Er det i dette tilfælde smart at køre med høj eller lav temp på shunt ? Jo lavere temp, jo længere tid om at opvarme, og jo mere stabil effekt på fyret. Den logik er ret nem at forstå, men jeg syntes bare jeg har svært ved at finde en god indstilling mellem at rum bliver opvarmet, og gulve ikke bliver for varme.
Cirkulationspumpen er jo også en mulighed at indstille på, men det er så her at jeg ikke helt har fanget sammenhæng mellem temperatur og pumpe hastighed. Er der nogen der kan forklare lidt mere om hvad der er smart ?
Mht radiatorer. Mange af vores radiatorer har frem og retur termostat, og når man har fjernvarme installation, så er det jo korrekt at vandet skal være så afkølet som muligt efter radiatoren. Men er den regel også gældende ved pillefyr ? Jo koldere vand der kommer ind i bunden af fyret, jo mere vand bliver bare brugt fra fremløb til retur, gennem shunt ? Dvs der kommer ikke så meget varme ud i huset ? Er det så en slags ond cirkel ? Vil det være smartere at køre med højere temp ud af radiator, så fyret ikke har brug for så meget varme fra shunt ?
Selvfølgelig afhænger det vel af om det varme vand der kommer retur fra radiator, alligevel bliver afkølet inden det når fyret igen, især hvis rør løber i skunk eller noget. Og til sommer har jeg tænkt mig at efterisolere alle rør der løber "uden" for huset.
Jeg håber nogen kan byde lidt ind med nogle erfaringer/guldkorn. Jeg tænker ikke jeg er helt galt i skoven med de indstillinger jeg har nu, men det kunne være rart med lidt ekstra input.
/Jacob