Forfatter Emne: Sorte piller igen / igen  (Læst 2125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tvillingemor

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sorte piller igen / igen
« Dato: Feb 15, 2022, 00:46 »
Hej,

Jeg er indehaver af verdens største lort af et fyr, han hedder Wooddy (Scotte black star 10W fra 2013).

Er der nogen der har et bud på hvad årsagen kan være til, at han med nogle dages mellemrum fyrer en hel skuffe fuld svede piller igennem? (stopper med fejl "ingen ild - mangler brændsel" eller hvad den nu lige eksakt hedder).

Følgende er afprøvet:
* Afvejet piller på ny.
* Skiftet eltænderne (kører med 2).
* Skiftet lyssensor.
* Renset alt grundigt inkl. røgrøret.
Har ikke forstand på det her, men tænker det kan være noget med snegl eller blæser, dog ser og lyder begge normale.

Kan det simpelthen være et indstillingsproblem?


Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sorte piller igen / igen
« Svar #1 Dato: Feb 15, 2022, 03:06 »
Når der kommer sorte piller er det fordi forholdet mellem piller og luft ikke er på plads.

Der kan være flere årsager.
Du skriver at alt er rent, men ganske ofte er der et sted man har glemt.
Det er vigtigt at herden ligger rigtigt og alt er samlet rigtigt og er tæt.

Så kommer vi til pillerne, altid gode DIN+ EN+ A1 piller.

Sneglen pilledoceringen, jeg tror ikke det er her den er gal, men typiske problemer er kondensator og lejer i motorer, hændning på snegl, dårlige piller, men igen, det lyder som om det får den rette mængde piller.

Så er der kun én til tilbage, og det er luften. Den skal være lige så stabil som pille doseringen.

Har man den gamle blæser er der en kondensator der giver trækkraft, i den mindre og nyere flo85 er der kun lejer der kan drille, men er det fra 13, kan de meget vel være defekte.

Der er vigtigt at man har en trækstabilisator der virker, og at der kan komme masser af frisk luft til fyret.

En god skorsten er også vigtig.

Så skal der justeres luft:
Start med 10%, giv masser af luft, det skal brænde magert og være ved at brænde ud, så skruer du langsomt ned for luften til det brænder perfekt, så lukker du låget venter ½time, kontrollerer og så skal det stadig brænde perfekt, det skal kunne brænde en evighed på 10%.

Videre til 50% og 100% det går lidt hurtigere, der er mere fart over feltet.

Så er det tid til at se hvad der sker, kommer der slagger på herden stopper de små huller til og der kommer mindre luft til forbrændingen, en ond cirkel der forværrer problemet.

Kompressorens er et godt våben til at holde brænderen ren, og forlænger tiden mellem manuel rens betragteligt.

Gider man ikke selv det luft justeren, kan man få iltstyring, så kompenserer fyret selv for variationer i brændsel, skidt i brænderen og træk i skorstenen.

Når det ikke virker kan jeg godt forstå du ikke er begejstret, er der fejl skal de naturligvis udbedres, og så skal fyret justeres, men så virker det altså også.
Vores fyr er fra 2009, og tøffer bare uproblematisk afsted, vi har kompressorens og iltstyring, fyret kan du se i mit link, år efter år uden indgriben. Vælger man den manuelle version, så er der desværre lidt tilsyn og justering fra tid til anden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Sorte piller igen / igen
« Svar #2 Dato: Feb 15, 2022, 08:42 »
For nyligt sodede mit fyr helt vildt og jeg skovlede også sorte og våde piller ud af askeskuffen.

Det korte af det lange, jeg kunne heller ikke høre noget på blæseren, men den var defekt.
I hvert fald kom fyret til at køre som det skulle, og burde, efter den blev skiftet ud.

Det er der egentligt ikke noget at sige til, fyret er fra 18 og har kørt godt 10 tons piller igennem.
Så med en smule sarkasme kan man jo ikke forvente det køre uden problemer, men hvis du har sorte piller kan det fejlen jo ikke skyldes "manglende brændsel" som styringen jo så gætter på.

Så kan det vel nærmest kun skyldes at der ikke kommer nok luft til de piller der jo så kommer ned i brænderen, og det derfor går ud.

Om det så er fordi der er skidt i røgkanalerne blæseren ikke kan blæse, eller fordi den er gået ned i ydelse, er jo ikke til at sige, med mindre alle kanaler er renset så der er fri udblæsning. Ink. noget med den bagerste låge jeg ikke ved noget om fordi mit er et BS+

Så blæseren er et oplagt bud.
Byt til nyt og indstil igen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Sorte piller igen / igen
« Svar #3 Dato: Feb 15, 2022, 11:33 »
For nyligt sodede mit fyr helt vildt og jeg skovlede også sorte og våde piller ud af askeskuffen.

Det korte af det lange, jeg kunne heller ikke høre noget på blæseren, men den var defekt.
I hvert fald kom fyret til at køre som det skulle, og burde, efter den blev skiftet ud.

Det er der egentligt ikke noget at sige til, fyret er fra 18 og har kørt godt 10 tons piller igennem.
Så med en smule sarkasme kan man jo ikke forvente det køre uden problemer, men hvis du har sorte piller kan det fejlen jo ikke skyldes "manglende brændsel" som styringen jo så gætter på.

Så kan det vel nærmest kun skyldes at der ikke kommer nok luft til de piller der jo så kommer ned i brænderen, og det derfor går ud.

Om det så er fordi der er skidt i røgkanalerne blæseren ikke kan blæse, eller fordi den er gået ned i ydelse, er jo ikke til at sige, med mindre alle kanaler er renset så der er fri udblæsning. Ink. noget med den bagerste låge jeg ikke ved noget om fordi mit er et BS+

Så blæseren er et oplagt bud.
Byt til nyt og indstil igen.
ja, du må være verdens mest”uheldige” fyrbøder med alle de problemer du har med dit grej😂
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Sorte piller igen / igen
« Svar #4 Dato: Feb 15, 2022, 19:31 »
jeg tror du her fejl på lysføleren og fyret har troet det var i drift, men var det ikke. Så fylder den skuffen med piller. Passer også med at den så kommer med ingen ild fejlmeddelse.
Hvis du kigger i dine driftgrafer, skal den have kørt 100% i længere tid uden at temperaturen steg.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Sorte piller igen / igen
« Svar #5 Dato: Feb 15, 2022, 21:16 »
jeg tror du her fejl på lysføleren og fyret har troet det var i drift, men var det ikke. Så fylder den skuffen med piller. Passer også med at den så kommer med ingen ild fejlmeddelse.
Hvis du kigger i dine driftgrafer, skal den have kørt 100% i længere tid uden at temperaturen steg.

Imod taler vel at pillerne er sorte og svedne?

Hvis bålet går ud, og fotoføleren fejler og "ser ild" vil pillerne jo ikke være sorte, men "som nye"
Fotoføleren er jo også skiftet, om end jeg anderkender det ikke er en 100% garenti for den virker. Et af de symptomer jeg havde var netop at fyret ikke rigtigt kunne holde temperatur da blæseren var træt.
Det kunne lige holde sig igang og gav en masse sorte piller i askeskuffen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Sorte piller igen / igen
« Svar #6 Dato: Feb 16, 2022, 23:11 »
Nej de bliver sorte fordi, der går ild i dem nede i askeskuffen, når fyret tænder op. så ligger der og ulmer.

Ny fotoføler hjælper ikke hvis det er den rette model styring og software version, for så er det faktisk et problem med støj i det 12 pol'ede kabel.

Og som jeg skrev er det nemt at kontrollere, hvis fyret har kørt 100% drift uden at være varmt. (Ikke som i "ikke kan holde tempertur" det bliver simpelthen koldt, da der ingen ild er.)
« Senest Redigeret: Feb 16, 2022, 23:14 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Sorte piller igen / igen
« Svar #7 Dato: Feb 17, 2022, 06:47 »
Hmm, om det så er det ene eller andet er jo ikke til at sige mere om, dog hæfter jeg mig ved fotoføleren også er skiftet, så det eneste der ikke er lavet om på er blæseren.
Derfor er det, for mig at se, et oplagt sted at kigge, men så er der jo lidt at gå ud fra for spørger.

Vi må ikke håbe fingrene er frosset så meget de ikke kan hverken skrive her, eller skrue i fyret. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.