Forfatter Emne: Easypell 5-16 kw  (Læst 3037 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Easypell 5-16 kw
« Dato: Mar 06, 2022, 18:26 »
Hej alle, jeg overvejer dette fyr. Det bliver beksrevet som fuldstændig vedligeholdelsesfrit og uproblematisk. Er der nogle som har praktiske erfaringer med dette?  Passer det virkeligt? Tak for svar.   
https://www.hedestoker.dk/7329-easypell-5-16kw-pillefyr.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #1 Dato: Mar 07, 2022, 08:10 »
Hej alle, jeg overvejer dette fyr. Det bliver beksrevet som fuldstændig vedligeholdelsesfrit og uproblematisk. Er der nogle som har praktiske erfaringer med dette?  Passer det virkeligt? Tak for svar.   
https://www.hedestoker.dk/7329-easypell-5-16kw-pillefyr.html

"Stokerforum" lyder neutralt, og der er da også plads til alle, men det er egentlig NBE's forum, så du vil nok opleve mange NBE holdninger herinde.

Jeg har ikke personlig kendskab til fyret, men jeg tror den er god nok, fyret er ikke værre end så mange andre, dog syntes jeg det er meget gammelt teknik, Ökofeen bruger det jo heller ikke på sine dyre modeller kun dette der er deres discountfyr, og der er heller ikke moderne teknik som interface så fyret kan tilgåes fra mobil og PC, man kan ikke følge tankindholdet og få besked at du skal fylde fyret, eller en alarm HVIS der mod forventning skal noget med fyret. Det kan vist heller ikke snakke med VVB, så det hen over sommeren kan sørge for det varme vand, Så det er gammelt grej som mest af alt svarer til et gammelt oliefyr der bare står og starter og stopper. Her er de ikke alene, det er der andre fyr der også gør.

Personligt er jeg mere til det moderne, og trods det kan alt så har det kørt klippe stabilt på vej ind i sit 13. år, vi gav i 2009 30000kr for fyr og installation.

I dag er der mange moderne og smarte fur på markedet, skulle jeg have nyt kunne det fint blive NBE igen, men felre andre ville komme med i opløbet og der ville skulle målfoto til, Easypell kom ikke med i opløbet ved mig.

Men som med alt andet, så er det en smagssag, jeg tror ikke man bliver skuffet over fyret når man forlods blot er indstillet på den gamle teknik.   ;)

God jagt på det nye pillefyr  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #2 Dato: Mar 07, 2022, 08:54 »
Tak xkfc for svaret, fantastisk at du deler så meget med os andre - der er virkelig værdsat. Jeg har et BS 1016 10 kw fra 2013 og har været meget glad for det. Jeg oplever dog perioder med ustabil fyring og alarmer til følge. Jeg har oftest fået det på ret spor igen. Måske jeg snart skulle få taget mig sammen og få et proff til at kigge det igennem. 

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #3 Dato: Mar 07, 2022, 10:44 »
Tak xkfc for svaret, fantastisk at du deler så meget med os andre - der er virkelig værdsat. Jeg har et BS 1016 10 kw fra 2013 og har været meget glad for det. Jeg oplever dog perioder med ustabil fyring og alarmer til følge. Jeg har oftest fået det på ret spor igen. Måske jeg snart skulle få taget mig sammen og få et proff til at kigge det igennem.


Start med at opdatere styringen til sidste ny 7.0680 i menu download.
Varmt vands temperatur kunne være 55 grader
https://newsbreak.dk/a-historier/mysterium-flere-og-flere-smittes-af-dodelig-brusebadsbakterie/287677!/
Styringen er ikke på nettet nu, så det er set ud fra dine data der var sidst du var på nettet  :)
Friske grafer, så kigger jeg på reguleringen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #4 Dato: Mar 07, 2022, 10:58 »
Tak xkfc for svaret, fantastisk at du deler så meget med os andre - der er virkelig værdsat. Jeg har et BS 1016 10 kw fra 2013 og har været meget glad for det. Jeg oplever dog perioder med ustabil fyring og alarmer til følge. Jeg har oftest fået det på ret spor igen. Måske jeg snart skulle få taget mig sammen og få et proff til at kigge det igennem.

Langt de fleste "problemer" er selvforskyldte, noget så simpelt som manglende rens. I går eftermiddags var jeg ved et fyr fra 2016, det var så første gang at brænderen var ude og at lysføleren var blevet renset, "NÅÅÅ sidder der en dims der"  ;D ;D.

Så vi havde lige brænderen ude og jeg viste ham hvor alle dimser sad og hvad de gjorde, men jo egentligt fint at det havde kørt til i går helt uden driftsstop, men 6års støv og skidt på lysføleren kunne sætte en stopper for stabil drift.

I den forbindelse målte jeg også kondensatorene, de er tit svage punkter da de tørrer ud og det er dem der giver trækkraft til snegle motorene, men den til ekstern snegl var 0,95µf og den til intern snegl 0,9µf og de var påtrykt 1.0, så vi lader dem leve, jeg skifter når de er 30% fra den påtrykte værdi. Nu er han kommet på min juleturs liste hvor jeg har et par fyr jeg lige måler igennem så vi er sikker på næste års stabile drift.

Så puster jeg lige på blæserhjulet, et let pust skal få det til at snurre let og elegant.

At det var første gang han havde teknik må siges at være fint, for generel rens og vedligehold må siges at være mangelfuldt lige her, og trods alarmer med lav pilleindhold så løber det tit tør..

Noget der kan øge stabiliteten er kompressorrens, det forlænger tiden mellem manuel rens, og hvert fald i mit fyr holder det også røgtemperaturen nede i længere tid. Den næste fidus er iltstyringen, trods nogen påstår at det ikke kan køre på vores gamle "utætte" kedler er jeg af en helt anden opfattelse, jeg har hjulpet rigtig mange med at få det og det er altid lykkedes, styringen koster penge, det tager strøm og lambdasonden går jo nok også til på et tidspunkt... ikke desto mindre er det kommet for at blive  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #5 Dato: Mar 07, 2022, 16:07 »
Hej Michael, VVB; jeg har en vandvarmer som er indstillet til min. 60 grader, den retter jeg mig efter, da temp forskellen fra fyret godt kan afvige nogle grader. Men jeg vil holder ekstra øje med det.

Jeg har foretaget en grundig rens i dag og afvejet, haft røgrør af og alt muligt. Jeg fandt dog en fejl 40 fra sidste uge som formentlig har været årsagen, (byttet om på ledningerne på intern snegl.) Siden 10.45 har fyret kørt fint. Blæs på 100 procent skulle også en tand op på 31.

Omkring min wifi, så har jeg bøvlet med det i stort set alle år jeg har haft fyret. I perioder på måneder kan det være på stort set uden problemer hvorefter det er umuligt at komme på igen. Jeg har snart forsøgt alt og aner ikke hvad der er galt. Alt andet wifi kører uproblematisk i huset. Dog skal det tilføjes, at vi slukker for fyret efter 18.00 da det kører på urstyring og cirkulationspumpen larmer ret meget. Det hele bliver tændt igen når vi går i seng, og fyret tænder, når det er koldt, igen kl 0400.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #6 Dato: Nov 24, 2022, 20:10 »
Ja en ældre tråd men alligevel en kommentar.
Jeg har siden 2009 kørt med NBE og har haft mit bøvl med det. Her skal man helst have iltstyring og kompressor rens og veje af i tide og utide, slagger, rens o.s.v for at det køre nogen lunde, og er man ude for programmerings fejl hvor styringen gik kaput ved årsskiftet så ... kende et par stykker hvor regningen lå på dem selv, super dårlig service fra NBEs side.

En Easypell blev valget fordi jeg ikke gad problemer og at jeg er den eneste der kunne få det til at køre i familien hvilket er træls i ferie tid.
Nu køre det super fint, den er ligeglad med om du smider 6 eller 8mm piller i eller blander dem det køre bare og langt bedre end noget NBE jeg har rodet med.
Alle i familien kan nu finde ud af at starte den op og der er ingen indstillinger der skal rodes med, der skal heller ikke renses i tide og utide, så jeg er ikke i tvivl om hvad jeg skulle vælge hvis jeg skal vælge igen eller råde nogle til køb af nyt fyr. 

Men intet er perfekt.. jeg syntes fks. pille beholderen er lavet meget høj, de melder ikke om pille mangel men da jeg tit er i fyrrummet så er det ikke et problem for mig, online delen mangler jeg ikke da fyret køre 100% stabil så behøver ikke en masse grafer for at se om det nu også er tilfældet, for det kan jeg aflæse på min mindre pille forbrug end tidligere.
Ps. jeg mener nu godt Easypell kan køre med vvb priotering, bruger det dog ikke så ? men manualer er da til at finde på nettet.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #7 Dato: Nov 25, 2022, 07:22 »
Det kan ikke køre VVB prioritering, det kører gammeldags pause fyring.

At du har haft bøvl af NBE fyret er vist din egen skyld, vores har kørt uden bøvl siden 2009, og det har bare virker, lige som de 700 andre som den lokale smed har monteret.

Jeg er glad for at få en notifikation på telefonen at den mangler piller, ellers så glemte vi det da vi jo ikke har grund til at komme i fyrrummet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #8 Dato: Nov 25, 2022, 09:03 »
"Stokerforum" lyder neutralt, og der er da også plads til alle, men det er egentlig NBE's forum, så du vil nok opleve mange NBE holdninger herinde.

lige præcis.

Jeg kender en del der har eller har haft en del problemer med NBE så jeg er bestemt ikke alene, tænker nørderne nok kan få det til at funger  ;D
Men det har jeg så ikke tid til, så valgte en fyr der ikke skal nørdes med, det køre uden problemer er billiger i drift og alle i husstanden kan brug fyret så jeg er glad.

700 fyr uden problemer er  O0 overdrivelse fremmer forståelsen.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Easypell 5-16 kw
« Svar #9 Dato: Nov 25, 2022, 10:56 »
"Stokerforum" lyder neutralt, og der er da også plads til alle, men det er egentlig NBE's forum, så du vil nok opleve mange NBE holdninger herinde.

lige præcis.

Jeg kender en del der har eller har haft en del problemer med NBE så jeg er bestemt ikke alene, tænker nørderne nok kan få det til at funger  ;D
Men det har jeg så ikke tid til, så valgte en fyr der ikke skal nørdes med, det køre uden problemer er billiger i drift og alle i husstanden kan brug fyret så jeg er glad.

700 fyr uden problemer er  O0 overdrivelse fremmer forståelsen.

Ikke desto mindre er det sandt... intet ud over forventeligt, folk bliver instrueret i fyrets teknik og så virker det nu engang fantastisk. Det er en super flink smed der altid hjælper sine kunder, og vil man selv kan man hente stumper 24/7.... men han kan selvfølgelig ikke love at der er nogen der ikke bøvler og blot undlader at kontakte ham, det er jo folks eget valg..

NBE har over 70000 fyr kørende, så udregner du % så kører de fantastisk, det er de samme der bøvler og det er for det meste selv forskyldt.

Vi har lige købt et brugt fyr fra 2018, det blev udskiftet, det virkede ikke, gik konstant i fejl og lavede ballade, jeg har selv prøvet at hjælpe manden... men har fulgte konsekvent ikke mine anbefalinger..
Nu har samme fyr kørt 1md uden en eneste prut, tom fejl-log modsat før hvor den var helt håbløst at komme igennem da fejlene var utallige..

Jeg er ikke antiandre fyr, jeg er neutral, nuvel jeg har selv NBE og er glad for det, men der er masser af andre gode fabrikater der dur, bla Ökofeen, men deres Easypell er for tarvelig, til samme penge får du et Windhager som grundlæggende har samme teknik som de "rigtige" Ökofeen.

I disse tider er der mange penge tjent på VVB styring vi er på lige over 1kg piller i døgnet om sommeren til vores 2 stk VVB'er
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html