Og den med asken er god. At du kan dreje den fra ikke at kunne bruges til at justere efter til "ikke at give noget som helst billede af forbrændingen".

Jamen det er jo åbenbart en general opfattelse her at det er helt umuligt at justere f.eks. BS+ kedler uden O2 sensor fordi "man" ikke kan se bålet.
Jeg husker indlæg hvor det at indstille kedler uden synligt bål uden O2 regulering, som at bede blinde om at køre bil. Det må, alt andet lige, betyde at det er, om end ikke umuligt, så meget meget svært at indregulerer uden O2 sensor, og derfor at askens beskaffenhed intet betyder.
For rent praktisk er det nu nok de færreste blinde der kan køre bil, så derfor vil det også være praktisk umuligt at indregulerer kedlerne uden O2 måling.
Jeg er blevet spurt flere gange om hvordan jeg så vil gøre det. Mit svar har altid været at jeg vil bruge asken og røgtemperaturen til at justere ind efter og slå O2 reguleringen fra, og sagligt begrundet hvorfor.
Det er blevet savet ned flere gange, og det er fair nok andre ikke kan på den måde.
For mig er det lykkes rimeligt godt, der er stadigt ikke EN uforbrændte piller eller skidt i min aske i år, ligesom udnyttelsen, i forhold til måling med Kamstrup måleren, er ganske fornuftig.
Så det er derfor jeg spørger til asken. Hvis den (stadigt) er fin vil jeg fastholde en anskuelse om at fejlen ligger i for lidt brændsel, som så igen må komme af at sneglen leverer for lidt, ikke af at brænderen er blevet for lille.
Hvis asken er blevet sorterer, og grovere, end før da det virkede, ville jeg se på blæseren og evt. lejerne i den, og eller tjekke at brænderen er korrekt samlet og der ikke er noget der har flyttet sig.
Var vi i øvrigt ikke enige om at "overse" hinandens indlæg og undlade at kommenterer? Så hvis du kommenterer på mit indlæg her viser det jo så du er uenig i det.