Forfatter Emne: Hmm..  (Læst 6721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Hmm..
« Dato: Jun 17, 2022, 08:40 »
Pyha.. det er godt nok til at få grå hår af de voldsomme prisstigninger (ågerpriser) på træpiller - sidder der mon nogen og skummer fløden i forhandlerleddet.. eller er der virkelig så katastrofal mangel på råvarer hos træpille producenterne.?

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hmm..
« Svar #1 Dato: Jun 17, 2022, 08:48 »
Det er slet ikke så sjovt længere som det har været at være på piller  :(
Biomax 16 fyrbøder

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Hmm..
« Svar #2 Dato: Jun 17, 2022, 14:33 »
Sammenlignet med anden opvarmning, er træpiller stadig i den billige ende  :)
Og ja, der er nogen variation i pille priserne.
Så brug lidt tid på at søg de billigste tilbud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Hmm..
« Svar #3 Dato: Jun 19, 2022, 06:42 »
Pyha.. det er godt nok til at få grå hår af de voldsomme prisstigninger (ågerpriser) på træpiller - sidder der mon nogen og skummer fløden i forhandlerleddet.. eller er der virkelig så katastrofal mangel på råvarer hos træpille producenterne.?

Jeg "plejer" at formidle omkring 30-50 tons piller, "bare for sjov" og for at dække eget forbrug.
Min leverandør, der formidler mange 100 tons, kan simpelthen ikke skaffe piller i de mængder fra hans leverandøre, så det er simpelthen ikke piller nok på markedet.

Skummer fløden? Selvfølgeligt gør hverken min leverandør eller jeg det gratis. Hvis "man" tjener 15% på en palle indkøbt til 1000 kr. ja så er det jo 150kr. ned i eget fyr.

Hvis fortjenesten stadigt er 15% men pillernes indkøbspris pris nu er 3 doblet vil det jo så være 450kr ned formidlerens lommen. 

Hvis "jeg" så vælger at slå lidt af og "nøjes" med 375kr. til mig selv, skummer jeg så fløden?

Gammel pris = 1150kr, ny pris med lavere (% vis) fortjeneste 3375kr.


Eller vi kan vende den lidt anderledes, hvad ville det være "fair" at sælge en palle piller der koster 3000 i indkøb viderer for, når den til 1000kr. kunne sælges til 1150 uden at blive beskyldt for "ågerpriser" og at skumme fløden?

Fair? Når vi nu lige husker på det er en forretning og hverken du eller andre sikkert vil arbejde gratis og/eller sælge piller af barmhjertighed.

Så hvem skummer fløde? Eller er der nogle der har ondt en vist sted?
« Senest Redigeret: Jun 19, 2022, 06:57 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hmm..
« Svar #4 Dato: Jul 23, 2022, 13:14 »
Træpiller har været meget billige i længe, i 1994 betalte vi 1kr pr kg, i 2021 betalte vi 1,65kr pr kg, i år betalte vi 3,20kr pr kg Alle priser er leveret.. Faktisk toppede prisen i 2009, her betalte jeg 2kr pr kg, men det var kortvarigt og jeg nøjes med at bestille 3ton.

Selv til 3,20kr har jeg valgt at fylde lageret, indtil videre har det vist sig heldigt da prisen er steget 2 gange siden jeg købte. Man kan ikke spå om fremtiden, men gætte, mit gæt er at de ikke bare lige rasler ned igen lige forløbelig.

Det har typisk kostet 50%-60% at bruge piller frem for fyringsolie. Fyringsolie har lige kostet 16kr/l, der skal godt 2kg piller til 1L olie 6,40kr, Nu koster piller de fleste steder 4kr pr kg, og så er vi på 50% af olie prisen  ;)

Det er et slag at prisstigningen er kommet så brat, men det står enhver frit at starte produktionen af træpiller, markedet skriger på piller så du skal nok få dem solgt, og når vi kommer på fuld kapasitet vil prisen jo nok falde, for alt handel gælder "reglerne" for udbud og efterspørgsel.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html