Forfatter Emne: Rensning af RTB efter 5 år  (Læst 3222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Rensning af RTB efter 5 år
« Dato: Aug 28, 2022, 11:36 »
Med de priser der er på træpiller nu, besluttede jeg mig får at rense min RTB 10kW ordentligt.
Jeg har typisk brænderen ude to gange om året og rense herden helt i bund inkl. alle huller i risten.
Det er dog 5 år siden jeg sidst havde toppen af dyret og renset retardere mm. og min røggastemperatur havde stille og roligt sneget sig op på 120oC.

Jeg ved godt at RTB´en bør renses en gang om året, men min servicemand (det er jo mig selv) er ret dovent anlagt, så jeg har bare ladet kompressoren gøre arbejdet i de sidste 5 år.

Jeg var derfor ret nysgerrig efter hvor slemt det stod til, men faktisk var det ikke so slemt som jeg troede.
En halv times arbejde så var retardere, toppen af kedlen, rensedyserne i toppladen, toppladen og røgrøret på til røgsugeren renset samt O2-sensoren støvsuget (det er den originale med 8 år på bagen).

Yderligere et kvarter blev brugt på gennemgribende rensning af brænderen og så blev dyret startet igen.

Det umiddelbare resultat er at røggastemperaturen nu er 85oC og jeg kan slappe af igen i 5 år. :)
Hvis man omsætter reduktionen af røggastemperaturen til virkningsgrad er det en forbedring med 2,3%, som med nuværende pillepriser og mit forbrug bliver til kr. 500 om året.
Der bliver sgu’ lige til en rød bøf og en flaske rødvin til fruen og jeg  ;)
« Senest Redigeret: Aug 28, 2022, 11:46 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Rensning af RTB efter 5 år
« Svar #1 Dato: Aug 29, 2022, 01:06 »
Hvis man omsætter reduktionen af røggastemperaturen til virkningsgrad er det en forbedring med 2,3%, som med nuværende pillepriser og mit forbrug bliver til kr. 500 om året.
Der bliver sgu’ lige til en rød bøf og en flaske rødvin til fruen og jeg  ;)

Det sidste lyder lidt som kvinde som tager ud at shoppe ude en krone på lommen.
Falder dog over en taske til 1300 som er nedsat 500. Det er så god en handel at hun nu må forkæle sig selv med noget for de 500 som hun har sparet, selvom kreditkortet er overtrukket med 1300.
 8)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt