På V13 er der et punkt der hedder "Forbliv i VVB-drift min"
om der er et sådan i V7 og om det evt. kan lukke ventilen med det samme vvb temp er opnået skal jeg ikke kunne sige, men det kunne da være et forsøg værd at kigge efter det.
Jeg ved ikke helt hvad det betyder men "vejledningen" siger
"Den tid VVB ventil forbliver omskiftet til VVB, efter ønsket varmt vands temperatur er opnået. Kun hvis der er et varmebehov i anlæg."
Hvad det så betyder.
Findes også i V7.
Teksten er ikke helt sigende.
Men ventilen forbliver åben i den satte tid hvis der er behov for varme, altså hvis fyret går i drift efter VVB.
Dog forbliver ventil kun åben hvis fyret er varmere end "temperatur over", hvor man ville risikere at fyret stopper på over temperatur.
Så hvis man kører med kedel 60 grader og over temperatur på 10 stopper kedlen ved 70 grader.
Har man VVB på 58 og tillæg 20 vil kedlen ofte være 78 når VVB stopper. Det er 8 grader over den temperatur som gør at kedlen stopper i drift. Så kan man bruge funktionen, så holder den VVB åben i den satte tid eller til kedlen er kold nok.
Ovenstående er kan være endnu mere aktuelt med en 2 vejs ventil, da huset så har fået meget varme mens VVB kørte og flowet derfor er lavt, så skal tiden være lang, for at få kedel temperaturen ned.
Det fleste kedler kører jo i dag med 65-75 grader og så der det de fleste steder ikke et problem, men de steder hvor det er, kan man undgå en masse unødige stop af kedel.