Forfatter Emne: Er strømforsyningen (også) presset på V13??  (Læst 6515 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

383CI

• Gæst
Er strømforsyningen (også) presset på V13??
« Dato: Nov 22, 2022, 08:05 »
Jeg surfede lidt rundt på nettet og faldt over:

https://www.hedestoker.dk/8365-lambda-sonde-15v-med-stroemforsyning-til-v13-og-v16-erstatter-denso-lambda-sonde.html

Spørgsmålet der slog mig er "hvorfor sælger man et sæt med en strømforsyning til V13 og skriver den skal bruges hvis printes strømforsyning er defekt"?

Betyder det evt. at det er et kendt problem der er opstået?
Så jeg kiggede på min styring og konstaterede at den sorte strømforsyning der sidder på printet et en 12V 1600 mA

Varmelegmet der sidder i Lampdasonden er på 12w hvilket jo så vil æde de første 1000mA fra forsyningen.
Så er der jo omkring 600mA tilbage til processor, målestrømme (NTC modstande) styrestrømme, printdioder og WIFI del.

Mit fyr har kørt om vinteren siden 2018

Lige over den sorte strømforsyning på printet sidder nogle kondensatorer, og her ser jeg noget underligt/tankevækkende.
2 af dem er tydelige påvirkede, indsunket og ser trætte ud.

Så spørgsmålet er om "vi" har et (kommende) problem lidt lig det Samsung havde med fjernsyn og deres strømforsyning for år tilbage?

Umiddelbart var der vist også noget med V10`strømforsyning var lige med det mindste, eller?

Men det tyder da på det er værd at overveje at få O2 sonden pillet af printet og forsyne den for alene og evt. fra en forsyning der kun leverer når fyret køre.

« Senest Redigeret: Nov 22, 2022, 08:07 af 383CI »

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
Sv: Er strømforsyningen (også) presset på V13??
« Svar #1 Dato: Nov 22, 2022, 08:38 »
Den du linker til kan bruges i stedet for DENSO sonden.
På V13 er der ikke hverken strøm eller spænding nok til den sonde, derfor dette sæt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

383CI

• Gæst
« Svar #2 Dato: Nov 22, 2022, 09:27 »
På V13 er der ikke hverken strøm eller spænding nok til den sonde, derfor dette sæt.

Ja sonden kan bruges i stedet for Densoen, men hvorfor står der så at "hvis strømforsyningen på printet er i stykker"?
Strømforsyningen på billedet ligner iøvrigt fuldstændigt de 12V strømforsyninger der kan købes med forskellige output ( i Ampere underforstået) så jeg tænker ikke det er spændingen der mangler, hverken til den ene eller anden sonde, men reelt ved jeg det ikke, men en 15v sonde er bestemt ikke dem der umiddelbart er flest af.
Faktisk er jeg aldrig stødt på en der krævede 15volt og den spænding der kommer i stikket på printet er skarpt 12V har jeg lige målt mig til.

Det stik som sonden skal I underforstået, og som det stik på sonden i sættet umiddelbart passer I. (hvordan den så skal nå fra printet og over til røgrøret hvis der ikke er længere ledning på end på billedet)

Hvis den nye type sonde kræver (endnu) mere strøm end Desoen vil det jo så også også resulterer i at fyret bruger endnu mere strøm (også i stand by) end før.

At dømme efter hvordan de 2 kondensatorer på mit print ser ud er der heller ikke nok strøm (A) til Denso sonden på V13

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #3 Dato: Nov 22, 2022, 11:15 »

Ja sonden kan bruges i stedet for Densoen, men hvorfor står der så at "hvis strømforsyningen på printet er i stykker"?
Strømforsyningen på billedet ligner iøvrigt fuldstændigt de 12V strømforsyninger der kan købes med forskellige output ( i Ampere underforstået) så jeg tænker ikke det er spændingen der mangler, hverken til den ene eller anden sonde, men reelt ved jeg det ikke, men en 15v sonde er bestemt ikke dem der umiddelbart er flest af.
Faktisk er jeg aldrig stødt på en der krævede 15volt og den spænding der kommer i stikket på printet er skarpt 12V har jeg lige målt mig til.

Det stik som sonden skal I underforstået, og som det stik på sonden i sættet umiddelbart passer I. (hvordan den så skal nå fra printet og over til røgrøret hvis der ikke er længere ledning på end på billedet)

Hvis den nye type sonde kræver (endnu) mere strøm end Desoen vil det jo så også også resulterer i at fyret bruger endnu mere strøm (også i stand by) end før.

At dømme efter hvordan de 2 kondensatorer på mit print ser ud er der heller ikke nok strøm (A) til Denso sonden på V13

Strømforsyningen forsyner både styreprint og lambdasonde.
Hvis strømforsyningen til printet er ok, men den del der forsyner lambdasonden er defekt,
så kan man bruge det sæt du linker til, i stedet for at skifte hele styreprintet.
Så teksten i linket er ok.
Best regards

383CI

• Gæst
« Svar #4 Dato: Nov 22, 2022, 12:03 »

Hvis strømforsyningen til printet er ok, men den del der forsyner lambdasonden er defekt,
så kan man bruge det sæt du linker til, i stedet for at skifte hele styreprintet.

Hmmm, det passer jo så også rimeligt godt med at sonden, såvel den nye som den gamle, køre på 12V og et forbrug på omkring 1A er rigeligt.  Resten af printet køre sikkert på 5 eller 3,3V som de fleste ESP processorer

Så er det sikkert de kondensatorer der sidder på min 12V del der er ved at takke af.

Det "sjove" er jo så at "man" laver et sæt specifikt til dette problem. Det vil jo tyde på det er en kendt problematik at strømforsyningen til sonden brænder af.

Hvorfor skulle det ellers være aktuelt at sælge et set til netop denne reparation?

Fra bil branchen plejer det jo at være en god indikation af om tingene går i stykker om de ligger på lager hos forhandlerne, eller skal bestilles hjem.

Eller om renoveringssæt er lavet og/eller er på lager, som her.

Så jeg tillader mig at antage at strømforsyningen er svag, så har faktisk allerede købt, eller bestilt en at have på lager så jeg evt. ikke kommer til at fryse hvis den står af, selvom det jo så åbenbart "kun" er O2 sonden der volder problemer.
« Senest Redigeret: Nov 22, 2022, 12:04 af 383CI »

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #5 Dato: Nov 22, 2022, 12:08 »

Hmmm, det passer jo så også rimeligt godt med at sonden, såvel den nye som den gamle, køre på 12V og et forbrug på omkring 1A er rigeligt.  Resten af printet køre sikkert på 5 eller 3,3V som de fleste ESP processorer

Så er det sikkert de kondensatorer der sidder på min 12V del der er ved at takke af.

Det "sjove" er jo så at "man" laver et sæt specifikt til dette problem. Det vil jo tyde på det er en kendt problematik at strømforsyningen til sonden brænder af.

Hvorfor skulle det ellers være aktuelt at sælge et set til netop denne reparation?

Fra bil branchen plejer det jo at være en god indikation af om tingene går i stykker om de ligger på lager hos forhandlerne, eller skal bestilles hjem.

Eller om renoveringssæt er lavet og/eller er på lager, som her.

Så jeg tillader mig at antage at strømforsyningen er svag, så har faktisk allerede købt, eller bestilt en at have på lager så jeg evt. ikke kommer til at fryse hvis den står af, selvom det jo så åbenbart "kun" er O2 sonden der volder problemer.

Der er mange måder at gribe et projekt.
Nogle køber ny bil når askebægeret er fyldt.
Best regards

383CI

• Gæst
« Svar #6 Dato: Nov 22, 2022, 12:33 »

Der er mange måder at gribe et projekt.
Nogle køber ny bil når askebægeret er fyldt.

Det forstår jeg ikke hvad du mener med.
Jeg har næsten alle stumperne liggende til fyret for jeg gider ikke stå i panik og skulle undværer varme eller betale svimlende priser for delene fordi jeg ikke har et valg.

Som nævnt er der (mindst) 2 kondensatorer der har det meget skidt på mit print, så hvis det er dem der er i forbindelse med 12V forsyningen til Lampda sonden tænker jeg de har meget begrænset levetid igen.
Jeg har ikke lyst til at lodde på printet eller døje med det, så hvis det kommende problem kan foregribes ved at have en tilstrækkelig kraftig forsyning på lager er det det jeg vælger at have.

Iøvrigt er det meget sjovt, jeg har en god kammerat med eget bilværksted. Han fik en bil ind der, kort af langt, havde en fejl med returslangerne fra dieseldysserne. De blev skudt af efter 1 min.
Det problem havde ingen, absolut ingen, hverken ved importør eller andre værksteder hørt om.
Altså måtte han selv løse det, og det blev løst.

I den forbindelse skulle der bruges en enhed der ikke er solgt i dk før, som reservedel. Den kom hjem fra Tyskland.

Altså er det absolut ikke en kendt fejl på den dieselmotor. Ingen kender den og stumperne er ikke på lager.
Hvis det var et hjulleje der var gået var det jo til levering på 1 time. For det er et kendt problem de går til som følge af slid og belastning.

Helt ligesom kondensatorer går til.

Nu har vi så lige pludselig sæt liggende på lager til renovering af V13`s strømforsyning.

Det ville jo ikke være nødvendigt hvis ikke "man" forestillede sig at sælge dem i flertal, eller ikke kendte til (kommende) problemer der ville kræve sådanne klar til brug.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #7 Dato: Nov 22, 2022, 22:54 »
Med mindre det er lavet om, kan man ikke slukke iltstyring med fyret, da det løbende (selvom det er lukket ned) laver kontrol af sonden. Hvis den kontrol viser fejl sætter styringen ildstyring på "vis".

Jeg korte med det setup i 2-3 år, men så lavde NBE kontrol med O2 sensor og herefter skulle der bruges strøm til sonden 24/7 hvis jeg ville have iltstyring aktiv.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #8 Dato: Nov 23, 2022, 05:35 »
Med mindre det er lavet om, kan man ikke slukke iltstyring med fyret, da det løbende (selvom det er lukket ned) laver kontrol af sonden. Hvis den kontrol viser fejl sætter styringen ildstyring på "vis".

Jeg korte med det setup i 2-3 år, men så lavde NBE kontrol med O2 sensor og herefter skulle der bruges strøm til sonden 24/7 hvis jeg ville have iltstyring aktiv.

Og det er så det der er lavet om.
Sonden slukker når fyret ikke er tændt.
Best regards

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Nov 23, 2022, 16:18 »

Fedt at i til sidst blev overbevist !
I sagde dengang at de ikke ville virke  både da sonden ikke kunne nå at blive varm og at sonden ikke kunne holde til at blive slukket og tændt.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #10 Dato: Nov 23, 2022, 17:18 »

I sagde dengang at de ikke ville virke  både da sonden ikke kunne nå at blive varm og at sonden ikke kunne holde til at blive slukket og tændt.

Denso / NTK sonden er ikke bare at slukke, og så tænde den før opstart, så derfor ny model lambdasonde.
Jo der bliver lyttet, og kan udstyr forbedres så kommer det på det nye.  :)
Men er opgaven ikke bare lige til på nuværende styringer, og det var den ikke,  så må det vente.
Best regards

383CI

• Gæst
« Svar #11 Dato: Nov 23, 2022, 19:52 »

Slukker sonden på V13 styringerne?
Umiddelbart tænker jeg det ikke, uden ombygning til "det nye" system, hvor man så kan bruge en udgang til at tænde og slukke for den sær skilte strømforsyning og dermed undgå at sonden fiser både strøm og levetid af uden fyret er tændt.

Umiddelbart vi jeg tænke det er den eneste mulighed for at få V13èrne til det, altså at slukke for sonden, men om sonden så er en Denso eller en anden er vel ligemeget? Da det vel kun er varmelegemet i sonden der slukkes.

Jeg er iøvrigt også ved at bygge samme setup, altså at slukke for strømmen til sonden når fyret ikke køre, men hvis det går galt i forhold til styringens kontrol af sonden vil jeg nøjes med at bruge signalet til at fortælle varmestyringen om fyret køre eller ej.

Overstående har dog ikke så meget med indlægget oprindelige forespørgsel.

Om strømforsyningen på V13 er kritisk lille? I hvert fald er mine kondensatorer ved at være meget trætte, men nu er styringen jo også 4 år, så det er vel ikke for meget at forvente at den holder længere? og det er vel et problem der er/var kendt fra V10èren.

Hvis det er tilfældet at "man" ved det kommer til at give problemer af samme slags som Samsung havde med tv for år tilbage er det jo meget belejligt at få folk ind de skal købet sættet med den nye sonde for at få det til at virke igen.
Så vil kunden aflaste den svage strømforsyning, og samtidigt åbne muligheden for at styringen kan slukke for sonden når den ikke er påkrævet. Selvfølgeligt i kombination med softwaren der ikke skal lave kontrol af en slukket sonde.   

Igen, hvorfor laver "man" sæt med både strømforsyning og sonder hvis ikke "man" forudset der bliver et vist salg?

Så kunne det jo ligeså godt være sæt med skruer eller nye hængsler til lågen der kom i salg som sæt. Dem er der vel, trods alt, ingen der forventer går i stykker.

Denso / NTK sonden er ikke bare at slukke, og så tænde den før opstart, så derfor ny model lambdasonde.
Men er opgaven ikke bare lige til på nuværende styringer, og det var den ikke,  så må det vente.

Selvfølgeligt kan sonden sukkes og tændes igen før drift. Det er muligt at fyret ikke kan fordi hardwaren, eller software ikke er forberet, men sonden kan selvfølgeligt.
Hvordan kan den ellers starte op igen hvis fyret har været afbrudt fra strømmen, f.eks. i forbindelse med sommer nedlukning?
Lampdasonderne i biler står jeg heller ikke og futter strøm af når motoren er slukket.
« Senest Redigeret: Nov 23, 2022, 20:00 af 383CI »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #12 Dato: Nov 23, 2022, 22:47 »

Øhh - det virkede fint i flere år hos mig før i lavede kontrol af sonden.
Der blev iltstyring tændt når man trykkede start og sonden var fint varm og gav korrekte tal inden fyret var i drift, med en keramisk eltænder.
Så ovenstående passer ikke.

Fint at det ikke bare er lige til på nuværende styringer, men så er det det som i skal sige og ikke det andet sludder om at det ikke kan virke og at sonderne ikke kan tåle at blive slukket.
- Mvh Sophus

383CI

• Gæst
« Svar #13 Dato: Nov 24, 2022, 05:37 »

Øhh - det virkede fint i flere år hos mig før i lavede kontrol af sonden.
Der blev iltstyring tændt når man trykkede start og sonden var fint varm og gav korrekte tal inden fyret var i drift, med en keramisk eltænder.
Så ovenstående passer ikke.

Fint at det ikke bare er lige til på nuværende styringer, men så er det det som i skal sige og ikke det andet sludder om at det ikke kan virke og at sonderne ikke kan tåle at blive slukket.

Lige netop, et udsagn om sonden ikke kan slukkes og tændes er enten et udtryk for uvidenhed, dumhed, eller et forsøg på at forklare hvorfor der skal en ny sonde med strømforsyning i fyrene.

I V13 ville man jo stadigt ikke kunne slukke, sonde eller ekstern strømforsyning uanset, da der jo så ville komme den fejl du får om kontrol, og fordi softwaren ikke umiddelbart har en udgang der kan trække strømforsyningen. Med mindre softwaren så blev opdateret.

Hvor fik du signalet til sonden fra?
Jeg ville sætte en trappeautomat i fyret og bruge signalet fra blæseren, eller ekstern snegl som tryk og derefter lade automaten holde et relæ.
Relæet skulle så trække lampdasonden, men strøm fra styringen, og give et "højt" signal til mine andre styringer.

Det var i øvrigt under denne udvidelse jeg så kondensatorerne lignede noget der sad i et defekt Samsung fjernsyn, eller faktisk så endnu værre ud.   

Iøvrigt køre jeg fuldstændigt uden problemer med en erstatnings sonde for Densoen, men samme indstillinger, både sondevalg og O2 indstillinger.
Den køre fint uden strømforsyning (sikkert ikke så længe endnu med kondensatorerne) så der ses umiddelbart absolut ingen grund til at skifte ud til alternativ sonde eller strømforsyning hvis ikke strømforsyningen på printet brænder af.

Så er vi tilbage ved oplægget i indlægget.

Er strømforsyningen i V13 for svag siden "man" åbenbart forventer at kunne sælge et vist antal sæt med ny forsyning, mere eller mindre under påskud af sonden skal være en anden type/slags?
Hvis sonden så skulle være en anden fabrikant eller lignende fordi Densone var gået ud, kunne "man" jo bare sælge den (uden strømforsyning)

Når, det får vi sikkert aldrig svar på, altså om producenten har lavet en Samsung eller V10 fejl og forsøger at foregribe det, og dens konsekvenser, ved at køre "den nye" sonde i stilling, og evt. lave en opdatering de giver mulighed for at tænde og slukke en ekstern strømforsyning.

Men hvis andre har ærinder i styringen, så tjek lige de 2/4 kondensatorer der sidder øverst på printet, oven for den sorte boks med serienummer og password, lidt til højre for.
2 af dem på mit print ligner nytårs knallerter og det er næppe rigtigt da de 2 ved siden af ikke ser sådan ud.