Forfatter Emne: BS1016 Kedel Dårlig ydelse  (Læst 4729 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline s-jochumsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
BS1016 Kedel Dårlig ydelse
« Dato: Nov 22, 2022, 11:15 »
Hej Alle sammen.

Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har netop fået tilsluttet mig en BlackStar kedel jeg har købt brugt, da jeg går og venter på en nyt anlæg.
Jeg syntes dog ikke det kører helt som jeg havde forventet.
Jeg skal skynde mig at sige at anlægget er bygget op med en LK Thermovar trevejs ventil og ikke den kedelshunt ventil der normalt bruges på installationerne.
Jeg har en mistanke om at denne ventil er defekt da retur temperature i kedlen bliver meget høj syntes jeg.
anlægget sender varmen over i en 500 liters akkumulerings tank hvor der pt. ikke er monteret nogle ventiler i mellem pumpen og akkumulerings tanken. (med undtagelse af trevejsventilen på returen)
Anlægget står til at kører 100% drift (10KW brænder) men anlægget formår ikke at hæve temperaturen mere end 8 grader inden vandet løber ud af kedlen igen.
Jeg har monteret en varme måler mellem kedlen og akkumulerings tanken som viser at der bliver sendt mellem 28 og 78 liter fra kedlen til akkumulerings tanken med en delta T på 40-50 grader. hvilket udmunder i en effekt på mellem 3 og 5kw.
hvilket jeg ikke syntes er meget imponerende.
Jeg går og venter på et nyt Thermo element til trevejs ventilen så jeg kan få dette monteret og det skulle lave en begrænsning på 55 grader til returen.
Jeg er helt ny inde for blackstar verdenen. Og kunne meget godt bruge noget hjælp til at få anlægget til at kører som det skal.
Jeg har fået en mail fra NBE service om at jeg skal prøve at opdaterer styringen igen til V7.0680. så det starter jeg med at gøre når jeg kommer hjem.
Men det virker for mig so om at der er noget helt galt, min røg gas temp ser fin ud. Det er en NTC føler købt hos Hedestoker jeg har monteret.

Jeg er åben for alle inputs og forslag.

i kan finde mit anlæg online https://stokercloud.dk/v3/#/s-jochumsen/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: BS1016 Kedel Dårlig ydelse
« Svar #1 Dato: Nov 22, 2022, 19:15 »
10kW er ikke alverden, lidt skørt at du forventer en masse.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: BS1016 Kedel Dårlig ydelse
« Svar #2 Dato: Dec 02, 2022, 02:20 »
Det er ikke så svært - men kan selvfølgelig være stillet helt i skoven.

Det skal yde 10kW og bruge ca. 2,25kg i timen.

Yder det ikke 10kW så se om forbruget er under. Er forbruget korrekt, kan du begynde at fin tune, men yder fyret kun 3-5kW er der formentlig noget grundlæggende galt som bør rettes inden der fin tunes
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: BS1016 Kedel Dårlig ydelse
« Svar #3 Dato: Dec 02, 2022, 06:13 »
Nu er der det varmetal at det er konstanter. Der er intet at debatterer eller tro. At opvarme vand kræver en vis mængde energi, så hvor meget din temperatur hæves mellem ind og udløb på kedlen har intet med fyrets ydelse at gøre. Eller det står i hvert fald kun som en del af det.

Uden at forklare udregninger vil en kedel på 10Kw kunne hæve temperaturen på dine 500L vand i tanken med godt 15 grader i timen ideelt og uden tab,  så reelt er 12 nok et bedre bud. 

Hvis du så kun har en temperaturstigning på 8 mellem ind og udløb vil der, igen ideelt skulle være et flow på  1000L i timen ved 10Kw plus/minus.

Det giver helt det samme, dobbelt så meget vand, halt temperatur stigning kræver samme mængde energi.

1000L kan en almindelig cirkulationspumpe sagtens yde på en tank, så sænker du flowhastigheden får du større temperaturstigning.

Jeg fatter stadigt ikke det med at køre på en tank med et modulerende fyr, men det er din løsning. Hvis den løsning skal tunes helt bliver der også noget med hvad der er mest ideelt i forbindelse med blanding/lavdeling i tanken fordi for stor hastighed giver 500L på 40 grader i stedet for de 250L øverst på 80, groft sagt. Igen samme mængde energi,

« Senest Redigeret: Dec 02, 2022, 06:15 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.