Forfatter Emne: spm. ang. mitpillefyr prg.  (Læst 12493 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kennethm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mit pille fyr
spm. ang. mitpillefyr prg.
« Dato: Jan 24, 2010, 11:32 »
Hej

Er der nogen der har lige kendskab til mitpillefyr programmet ?

Da jeg har hentet prøve versionen og synes godt om det. Men der er bare lige det at der hvor den vise det davlige forbrug, køre den ca. dobbelt så stærkt i forhold til det jeg bruger i virkeligheden.

Er der en / nogen her inde der ved om man kan sætte den lidt ned i fart ?

Jeg bruger ca. 128 kg piller på 6 dage (ca. 21 kg pr/dag ), men programmet mener at jeg bruger 44 kg. om dagen.

Hilsen Kenneth

Offline WebLock

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +1/-0
    • MitPillefyr.dk
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #1 Dato: Jan 24, 2010, 14:29 »
Din "Piller pr. 6 minutter" skal stå korrekt, for at den kan regne det korrekte forbrug ud.
Ejer / sælger / programmør af:
http://MitPillefyr.dk

Offline kennethm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mit pille fyr
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #2 Dato: Jan 24, 2010, 19:59 »
Var lige ud af døren. Men er kommet hjem igen nu.

Jeg kan se at jeg skal sætte den til at sneglen levere 800 g på 6 min. for at forbruget passer.

Men jeg har også lige været ude og veje af og den levere 1450 g på 6 min. Så ved ikke lige hvad der ellers kan gøres.

Hilsen Kenneth


Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #3 Dato: Jan 24, 2010, 20:26 »
Problemet ligge vel egentlig i styringen?

Man kunne måske også tænke sig, at interfaces kunne have en mulighed for at korrigere forbruget. Men det ville vel være bedst at rette problemet ved kilden...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline kennethm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mit pille fyr
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #4 Dato: Jan 24, 2010, 20:34 »
Hej Frank

Det er også i interface'et ( mitpillefyr ) jeg har problemerne. For sætter jeg jeg det rigtig af vejet tal ind i det. viser den at jeg har et voldsomt forbrug af piller. Men synes ikke at jeg kan finde det sted i programmen at man kan sætte faktor, så den regner det rigtig ud.

Men håber da at det er der et sted, ellers må jeg jo bare sætte leveringen af piller på 6 min. mindre end den enlig er.

Ellers køre mit pille fyr efter min mening som det skal.  :)


 

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #5 Dato: Jan 24, 2010, 20:42 »
Hej Kenneth,

Jeg tror, at MitPillefyr (og StokerKontrol) bare viser styringens værdi for hvor meget, der er tilbage i magasinet.

Hverken styring eller interfaces har vist en parameter man kan stille en korrektionsfaktor på for pilleforbruget.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #6 Dato: Jan 24, 2010, 21:07 »
Hej Kenneth,

Jeg tror, at MitPillefyr (og StokerKontrol) bare viser styringens værdi for hvor meget, der er tilbage i magasinet.

Hverken styring eller interfaces har vist en parameter man kan stille en korrektionsfaktor på for pilleforbruget.

Hej Kenneth

I StokerKontrol kan du korrigere "piller pr. 6 min." så du har én værdi til styringen og én anden til at beregne forbrugssøjlerne. Det er netop indført, da ikke alle har piller pr. 6 min. sat korrekt, men har en ok forbrænding og ikke ønsker at ændre på det. Den har altid været der i de små 4 år programmet har eksisteret.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline WebLock

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +1/-0
    • MitPillefyr.dk
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #7 Dato: Jan 25, 2010, 09:51 »
Hvis piller pr. 6 minutter står korrekt og passer med din afvejning, så kan jeg ikke gennemskue hvorfor det ikke passer sammen  ???

Det er det tal som deles med 360 for at finde ud af hvor mange gram piller sneglen giver pr. sekund, og det ganges så med det antal sekunder som sneglen har kørt i dag, for at finde ud af hvad dagens forbrug er.
Ejer / sælger / programmør af:
http://MitPillefyr.dk

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #8 Dato: Jan 25, 2010, 15:46 »
Man kunne vel argumentere for, at det mest nøjagtige tal for den eksterne snegls formågen opnåes ved at justere over et helt magasin (225 kg. piller) frem for ved afvejning i 6 minutter (ca. 1 kg. pille)...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline kennethm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mit pille fyr
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #9 Dato: Jan 25, 2010, 18:13 »
Hej Frank

Det er entlig rigtig hvad du skriver. Da den ikke doser lige meget hele tiden. Jeg vil tage og vente til der er kørt et helt magasin og der efter regne det ca. ud.  :)

Det ville bare være dejligt hvis det havde være et felt hvor man kunne sætte en faktor som blev ganget med piller på 6 min.. Som så gik med ind i beregningen af det davlige forbrug. Men man kan også gøre det andet.

Jeg ved ikke om jeg er den eneste der har problemet. Men i det interface jeg brugte før ( som ikke vider udvikles ) havde et sted hvor man kunne sætte sådan en faktor. Det hed stoker-interface, og ja jeg ved godt at det er et gammelt program, og at det ikke kunne køre alle versioner af pillebrander.  :)

Hilsen Kenneth

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #10 Dato: Jan 25, 2010, 20:10 »
Hej Kenneth,

Jeg foreslår, at man korrigere på snegleydelsen i styringen frem for en faktor i interfacet:

1) Man fylder magasinet op det f.eks. 9 sække á 25 kg = 225 kg

2) Når MitPillefyr, StokerKontrol eller version 6 'viser'  0 kg. tilbage i magasinet, så vurderer man, hvor mange kg der reelt er tilbage, f.eks. ved at fylde op til samme niveau, som i punkt 1)

2) Hvis det f.eks. er 22,5 kg tilbage, så er fejlvisningen vel på 10 % (22,5 x 100 / 225). Man går derfor ind i styringen under menuen Autoberegning/Sneglydelse, og nedsætter værdien med 10 %. Hvis snegydelse f.eks. er 1000 g/6 min., så sætter man den til 900 g/6 min. (1000 - (1000 x 10%).

Citat fra: WebLock
Det er det tal som deles med 360 for at finde ud af hvor mange gram piller sneglen giver pr. sekund, og det ganges så med det antal sekunder som sneglen har kørt i dag, for at finde ud af hvad dagens forbrug er.

Jeg kender ikke meget til præcisionen i udregningen på PC'en; men den kunne måske forøges ved at lave gangningen før divisionen..

« Senest Redigeret: Jan 25, 2010, 20:11 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #11 Dato: Jan 25, 2010, 20:29 »
Hej Kenneth,

Problemet er almindelig kendt, og skyldes at sneglen ikke doserer konstant når man beregner udfra køretiden.
Styringen logger hvor mange sekunder sneglen kører, men da der hver gang er en forsinkelse fra start af motor til der kommer piller, bliver doseringen mindre og mindre jo kortere perioder sneglen kører.
Denne "unøjagtighed" kan man i Stokerkontrol kompencere for ved at indgive et parameter der udelukkende bruges til beregningen i PC'en, og altså ikke påvirker afvejningen i styringen.

Parametret i Stokerkontrol kræver en langtids kontrol af forbruget, typisk over 1-2 uger, men så har man også en fin visning.


Hilsen
Michael

Hej

Er der nogen der har lige kendskab til mitpillefyr programmet ?

Da jeg har hentet prøve versionen og synes godt om det. Men der er bare lige det at der hvor den vise det davlige forbrug, køre den ca. dobbelt så stærkt i forhold til det jeg bruger i virkeligheden.

Er der en / nogen her inde der ved om man kan sætte den lidt ned i fart ?

Jeg bruger ca. 128 kg piller på 6 dage (ca. 21 kg pr/dag ), men programmet mener at jeg bruger 44 kg. om dagen.

Hilsen Kenneth
« Senest Redigeret: Jan 25, 2010, 20:57 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kennethm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mit pille fyr
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #12 Dato: Jan 25, 2010, 20:57 »
Tak for dit svar Michael

Nu er jeg helt med på hvordan det virker. Havde ikke lige tænkt på at den ikke sneglede pille ud med det samme at motoren fik strøm.

Så det vil jeg tage med i mine overvejelser inden jeg køber et interface. Om jeg skal have det ene eller det andet.

Hilsen
Kenneth

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #13 Dato: Jan 25, 2010, 21:29 »
Styringen logger hvor mange sekunder sneglen kører, men da der hver gang er en forsinkelse fra start af motor til der kommer piller, bliver doseringen mindre og mindre jo kortere perioder sneglen kører.

Men den rigtige løsning er vel så, at styringen trækker nogle (100-dele?) sekunder fra den samlede drifttid, for hver periode den eksterne snegl kører.

Evt. kunne dette fradrag være indstillig i styringen. Det kunne måske være en funktion af en indtastet værdi for sneglens hældning.
« Senest Redigeret: Jan 25, 2010, 21:30 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: spm. ang. mitpillefyr prg.
« Svar #14 Dato: Jan 25, 2010, 22:11 »
Hej Frank,

Tja, der kan tænkes på mange løsninger, men hver gang man introducerer et nyt parameter i styringen, introducerer man også en potentiel fejlkilde.
Hvad er egentlig behovet for en nøjagtig måling af forbruget ?
Er det ikke lidt ligesom kørecomputeren i bilen, der heller ikke rigtigt kan få forbruget til at passe med virkeligheden.
Ingen af os fylder vel brændstof på bilen efter kørecomputeren, vi bruger vel tankmåleren  ;)

Der er forsøgt mange krumspring på træpillebrændere for at måle forbruget, timemålere på motorledningerne, omdrejningstællere på sneglen osv. men et kik i pillebeholderen afslører om der skal fyldes på eller ej  ;)

Skal værdien bruges til at beregne forbruget, så er måling af genopfyldning af beholderen absolut det mest nøjagtige.

Hilsen
Michael

Styringen logger hvor mange sekunder sneglen kører, men da der hver gang er en forsinkelse fra start af motor til der kommer piller, bliver doseringen mindre og mindre jo kortere perioder sneglen kører.

Men den rigtige løsning er vel så, at styringen trækker nogle (100-dele?) sekunder fra den samlede drifttid, for hver periode den eksterne snegl kører.

Evt. kunne dette fradrag være indstillig i styringen. Det kunne måske være en funktion af en indtastet værdi for sneglens hældning.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html