Forfatter Emne: Hjælp til Blackstar Opop 20  (Læst 2480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Voldsgaard

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp til Blackstar Opop 20
« Dato: Mar 04, 2023, 01:56 »
Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig med ovenstående.

Er netop flyttet til stor landejendom med ca 300 km2 bolig - Boligen opvarmes med et pillefyr der hedder blackstar Opop 20 (har vedhæftet et billede af mærkepladen), har energiklasse D, er forholdvis tæt og velisoleret og opvarmes primært på radiator og gulvvarme, ca 50/50.
Har absolut ingen erfaring med pillefyr og er derfor på uvant grund ift indstillinger og problemsøgning, så bær over med mine dumme sprøgsmål og uvidenhed.
Har forsøgt at læse og se en del videoer ift afvejning, blæser indstillinger og rensning af kedel - Hvilket jeg efterfølgende har forsøgt mig med på egen hånd.

I perioder er det gået nogenlunde, men overordnet set går det vist ikke helt optimalt.
Jeg har derfor et par spørgsmål ift. nogle problemstillinger jeg står med på nuværende tidspunkt.
Jeg er desværre ikke på Stokercloud - eller hvad det hedder endnu :-\

- Har gentagne gange forsøgt at afveje træpillerne - kører lige nu med nogle piller der vist hedder "Danpellets" fra absolut træpiller i tyskland.
 Afvejning er gjort over tre gange og divideret med 3 - hvilket har givet 1800 gram som jeg har indtastet. Auto er på ja.
På trods af dette, kommer der forbandet mange piller ud, og med det resultat at de lægger forkullet og helt sorte i askeskuffen.
Man kan godt knuse dem med fingrene, men er langt fra som jeg tænker de skal være.
Desuden resulterede det i at jeg skulle tømme askeskuffen med forkullede piller to gange om dagen.

Prøvede forskellige tiltag og fandt ud af, at jo højere jeg indstillede afvejningsvægten desto bedre blev min forbrændning (tror jeg)!!!
Indtastet fx. 4000 g og efterfølgende kom der langt færre piller og der kom aske i skuffen i stedet for forkullede piller.
Til gengæld har den kørt med 100 % i drift non-stop lige siden jeg indtastede de 4-5000 g
Prøvede flere gange at vende tilbage til det korrekte afvejningsprincip - men med samme resultat hver gang
Hvordan kan det værre?
Der har været fint med varme i huset ca. 22 Grader

- Mit næste og nuværende problem opstod så da jeg besluttede mig for at rense kedlen.
Rensede, støvsugede, pudsede og polerede til den store guldmedajle - Puttede sågar madolie i så smuldet kunne komme med op.
Da jeg efterfølgende lavede en nu afvejning - samme vægt/1800 g - indstillede blæser 10/50/100 og tændte for fyret stak det natten over helt af.
Igen væltede det ud med piller som endte sorte og forkullet på herden og i askesuffen - flammen var gigantisk og kedlen blev fuldstændig sodet til
Prøvede derfor med indstillingen på de omkring de 3500 g - og indstillede lidt på blæserværdierne.
Endte vist på 18/24/30 - Dette har resulteret i en fin flamme, men igen på 100% non stop i drift.
Hvad værre er, så efter soden og flammehavet, er der fandme begyndt at dryppe vand fra et par steder ved samlingerne på min skorsten.
Fyrrummet står i en uopvarmet stald  og det er rørene tæt ved kedlen som danner kondens - En større sø lå der i morges da jeg tjekkede. Herudover er der vand i askeskuffen og i bunden af kedlen, altså i det lille rum hvor askeskuffen er placeret.
Har renset fyret på ny, tømt askeskuffen for vand - men der bliver ved med at danne sig sod og komme vand i kedlen og ud af rørene.
WTF !!!! Hvad fanden skyldes det og hvad er løsningen på det problem????

Har selvfølgelig prøvet at ringe efter nogle proffer, 3 stks - men ingen af dem havde tid før i midten af næste uge.
Tænker jeg bliver nødt til at gøre noget inden.

Så alt hjælp modtages
På forhånd tak


   

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #1 Dato: Mar 04, 2023, 06:44 »
Se min signatur og hent en manual.
Ønsket kedeltemper 70 grader shunt 55 grader.
Lav en pille afvejning og indsæt den korrekte afvejning.
Tilpas derefter blæser luft som vist i manualen
 på siden opstart første gang.
Brug lang tid på hver indstilling.
Kig hurtigt. Lang tid med åben luge påvirker flammen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #2 Dato: Mar 04, 2023, 07:39 »
Det skal du nok få styr på, lad mig lige forklare princippet.

Det hele drejer sig om udgangspunktet afvejningen, at der er vejet rigtigt af og du skal bruge det rigtige tal.

Brænderen har en fysisk størrelæse, det kan være 10kW, 16kW, 16kW med 20kW herd, 30kW.
Styringen skal stå så der matcher den fysiske størrelse.

Så sørger autoberegneren for at pillemængden passer, og herefter må du ike spekulere over pillemængden, det kommer ikke en forbandet masse pilller, eller for få piller... pillemængden passer  ;)
Hvis den står til 16kW skal styringen give 16/4,8= 3,3kg i timen hvis fyret kører 100%

Nå... nu ved vi at det ikke er pillemængden der driller... så er der egentlig kun luften tilbage, det hele drejer sig om forholdet mellem piller og luft. Så det er luften der ikke passer, en beskidt herd, beskidt fyr, kedel, røgrør, herd der ligger forkert, dårlige lejer i blæser,,,, ligegyldig hvad, så er det luften du skal have på plads.

Hvis du bor i nærheden af 6683 må du gerne komme på besøg og lære om teknikken i NBE pillefyr, det er ganske enkelt, og on prof kan ikke gøre andet end du selv kan gøre, andet end at sende en regning selvfølgelig.

Hvis du får fyret på Stokercloud må du gerne kontakte mig på messenger, så kan jeg kigge fyret igennem og se en helt masse, og komme med tips. Du kan også se en masse andre fyr, men her skal du huske at ingen kører ens, fyret sal indstilles efter de lokale forhold.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #3 Dato: Mar 04, 2023, 10:18 »
Som de andre skriver, er det justeringen den er gal med.

Jeg kunne tro at du justerer forkert når du justerer. Så et hint er at hvis flammen er for lang, skal du ikke skrue ned for blæser, men op. Problemet er at der ophobes piller på herden og grundet for lidt ilt, derfor en masse røggasser der først brænder af langt ude i kedlen. Derfor skal der skrues op for luften ikke ned.

Og med en "meget" fed forbrænding bliver røgen for kold og mængden af vand for stor, derfor kondens.

Grunden til at fyret kører 100% når du stiller på afvejningen er at du laver dit 16kW fyr om til et 7kW med stor røggasstab, så måske yder det kun 5-6kW til huset.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Michael Voldsgaard

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #4 Dato: Mar 05, 2023, 00:34 »
Tusind tak for jeres hurtige og kompetente svar :D

Har nu tjekket herden og den lå i hvert fald ikke som den skulle - så det er der rettet op på.
Herudover har jeg lavet en nu afvejningen, indtastet de 1800 g, auto på ja og skruet op for blæseren.
Har grundet arbejde og familieliv endnu ikke haft den fornøden tid til at finjustere 10/50/100 - men bare det at jeg fik styr på herden har gjort, at den har en helt anden forbrænding.
Herudover er der ikke længere en kæmpe sø i og under askeskuffen, ligesom der heller ikke længere drypper vand ud fra skorsten
Så krydser fingre for at det holder og at jeg med jeres hjælp er på rette vej :)

Har dog lige et par ekstra spørgsmål.
Har vedhæftet et screenprint af mit nuværende display på hvad jeg tror i kalder styringen?
Er der en venlig sjæl der kan forklare mig de forskellige tal?
Som i kan se har jeg ændret kedeltemp til 70 som du Michael F anbefalede.
Men hvad er shunt temp? og hvor ser jeg den?
Er det den hvor der på mit billede står på 24 g?
Eller hvad er det for en temp?

Som I yderligere kan se så kører mit fyr fortsat med 100 % i drift - Hvordan kan det være?
Burde det ikke have ændret sig når jeg har indstillet afvejningen korrekt?
Eller er det fordi den først ændrer sig når jeg finjusteret alle blæserprocenterne?
(Tak for rådet Hjemmeteori ift. op/ned - den havde jeg ikke lige fanget selv)

Som i måske nok kan regne ud så er fyret trods to rengøringer ikke længere specielt skinnende :-\
Vil i anbefale at jeg får helt styr på diverse indstillinger inden jeg slukker ned og renser det i bund igen?
Eller skal det gøres inden for at komme til at køre optimalt.
To dage siden jeg rensede det sidst - men synes det ser noget sodet ud!!!

Til XKFC
Bor desværre ikke lige ved siden af 6683 - Men kommer jeg på de kanter skriver jeg gerne i forvejen
Foruden alle de ovenstående spørgsmål så vil jeg høre om hvordan man kommer på Stokercloud -
Er det en anden og nyere styring?
I så fald hvad koster det, er den pengene værd og kan man selv installere den?

Har også set en masse skrive om kompressorrens, semirens og iltstyring.
Hvordan finder jeg ud af om det er noget mit fyr har?
Og hvis ikke jeg har det er det så noget man bør investere i eller kan man sagtens leve uden?

Igen så tusind tak for jeres store hjælp - mega optur ^-^

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #5 Dato: Mar 05, 2023, 07:09 »
Kig under styringen.
Der er sikkert et LAN stik til internet.
Anden ende af ledningen i routeren, og så er du på Stokercloud.
Se manual  :)
Shunten finder du måske omme bag kedlen.
Det er kan være en termostat ligesom til en radiator, bare med en fjernføler ind i returen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #6 Dato: Mar 05, 2023, 09:50 »
Tusind tak for jeres hurtige og kompetente svar :D

Har nu tjekket herden og den lå i hvert fald ikke som den skulle - så det er der rettet op på.
Herudover har jeg lavet en nu afvejningen, indtastet de 1800 g, auto på ja og skruet op for blæseren.
Har grundet arbejde og familieliv endnu ikke haft den fornøden tid til at finjustere 10/50/100 - men bare det at jeg fik styr på herden har gjort, at den har en helt anden forbrænding.
Herudover er der ikke længere en kæmpe sø i og under askeskuffen, ligesom der heller ikke længere drypper vand ud fra skorsten
Så krydser fingre for at det holder og at jeg med jeres hjælp er på rette vej :)

Har dog lige et par ekstra spørgsmål.
Har vedhæftet et screenprint af mit nuværende display på hvad jeg tror i kalder styringen?
Er der en venlig sjæl der kan forklare mig de forskellige tal?
Som i kan se har jeg ændret kedeltemp til 70 som du Michael F anbefalede.
Når fyret kører skal du se om den ikke kan sænkes til 60 igen, da der er noget tab ved at køre med 70 grader, både til røg og koldt rum i en OPOP20
Se dog lige næste opslag først.

Men hvad er shunt temp? og hvor ser jeg den?
Det kræver en ekstra føler som skal monteres I/på returen eller i bunden af kedlen i en følerlomme. (i returen er bedst/ uden på returen med godt med rørisolering er næst bedst/i kedlen er fint, men viser så nogle grader mere end den reelt er)
Er det den hvor der på mit billede står på 24 g?
Nej, det er brænder temperaturen der lukker fyret hvis den bliver for høj, da det kan være tegn på tilbagebrænd)
Eller hvad er det for en temp?

Som I yderligere kan se så kører mit fyr fortsat med 100 % i drift - Hvordan kan det være?
Kedel temperaturen er 63 og du har sat den til 70. Så den vil køre fuld skrald indtil fyret laver mere varme end huset bruger
Burde det ikke have ændret sig når jeg har indstillet afvejningen korrekt?
Det gør det når alt er blevet varmt nok
Eller er det fordi den først ændrer sig når jeg finjusteret alle blæserprocenterne?
Du kan måske hente 10-20% på en finjusteret og nyrenset fyr, men det skal nok komme når det blivere varme i dag(altså at huset bliver varmt)
(Tak for rådet Hjemmeteori ift. op/ned - den havde jeg ikke lige fanget selv)

Som i måske nok kan regne ud så er fyret trods to rengøringer ikke længere specielt skinnende :-\
Vil i anbefale at jeg får helt styr på diverse indstillinger inden jeg slukker ned og renser det i bund igen?
Eller skal det gøres inden for at komme til at køre optimalt.
To dage siden jeg rensede det sidst - men synes det ser noget sodet ud!!!
Du skal nørde og finjustere de næste par uger, så du gør det bare når det passer i tidsplanen

Til XKFC
Bor desværre ikke lige ved siden af 6683 - Men kommer jeg på de kanter skriver jeg gerne i forvejen
Foruden alle de ovenstående spørgsmål så vil jeg høre om hvordan man kommer på Stokercloud -
Er det en anden og nyere styring?
I så fald hvad koster det, er den pengene værd og kan man selv installere den?

Har også set en masse skrive om kompressorrens, semirens og iltstyring.
Hvordan finder jeg ud af om det er noget mit fyr har?
Og hvis ikke jeg har det er det så noget man bør investere i eller kan man sagtens leve uden?
Semirens kræver anden kedel og giver mere fugt i skorsten, så kan både kræve foring af skorsten med mere(især fordi det står i et koldt rum, så det ville jeg ikke anbefale uden omtanke og OPOP er en fin kedel omend den mangler lidt isolering af kedelen, når den står i et koldt rum, hvor varmen ikke udnyttes.
Kompressorens og iltstyring gør fyret giver mere komfort, men er ikke nødvendigt før du er blevet glad for fyret. (og tidligere sagde man at iltstyring rent virkningsgrad mæssigt ikke gav mening på de små OPOP kedler (under 30kW)). jeg mener nu det er rart alligevel da det kompenserer for smuld i piller og hvis afvejningen går lidt fløjten, men stadig nice to have. Jeg har købt til min OPOP20 men ikke fået installeret det endnu, da jeg bruger brændefyr i 99% af tiden og har prioriteret andre ting. Tidligere har jeg kørt med det på en OPOP30 i 8 år og jeg afvejede ikke og stillede blæser efter iltstyringen de sidste 6 år. (


Hvis det står i stald og hvis du har rør der løber i jorden eller kolde bygning vil jeg klart anbefale vejrkompenserings kit, da der kan være en del at spare på rørtabet. Men her skal du sikre dig at du har udgange og temperatur indgange nok først (kræver 2 udgange og 2 temperatur indgange(1 hvis fyret er på nettet, da den så kan hente ude temperaturen fra internettet)).
Dog vil jeg ikke anbefale NBE's ventil til jobbet men Danfoss amv100 med en Vmw ventil. og så kræver det en ekstra cirkulations pumpe. så det er ikke en billig investering.


Igen så tusind tak for jeres store hjælp - mega optur ^-^
« Senest Redigeret: Mar 05, 2023, 10:05 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #7 Dato: Mar 05, 2023, 10:03 »
Kan du sætte et billede ind af forsiden af kedlen?
Nogle af de første BS10/16 havde gamle mærkeplader og hed OPOP20, selvom det var en ny kedel (BS1016).

Så vi skal lige være sikre på hvilken kedel det er for så kan du skulle køre med 70 grader på kedlen (som Michael har anbedfalet) og 55-60 på returen for at undgå kondens.
Hvis det er en BS1016 vil den være født med semirens, men kan være afmonteret for at undgå kondens i skorstenen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Michael Voldsgaard

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til Blackstar Opop 20
« Svar #8 Dato: Mar 06, 2023, 18:04 »
Tak for de uddybende svar det har virkelig været en stor hjælp  :)
Fyret kører bedre end nogensinde