Forfatter Emne: Sikring blackstar V7  (Læst 2109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 102
  • Respekt optjent: +0/-0
Sikring blackstar V7
« Dato: Mar 05, 2023, 16:14 »
Hejsa.

Da jeg skal skifte fra U-eltænderen til keramisk eltænder har jeg brug for at vide hvilken sikring der sidder i V7.

Er det korrekt at sikringen skal være på minimum 4 ampere?
Og hvor sidder denne sikring?

Mvh Lars

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Sikring blackstar V7
« Svar #1 Dato: Mar 05, 2023, 17:22 »
Det skal en træg sikring i , Hedestoker ved hvilken
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sikring blackstar V7
« Svar #2 Dato: Mar 05, 2023, 17:38 »
Hejsa.

Da jeg skal skifte fra U-eltænderen til keramisk eltænder har jeg brug for at vide hvilken sikring der sidder i V7.

Er det korrekt at sikringen skal være på minimum 4 ampere?
Og hvor sidder denne sikring?

Mvh Lars

Normalt sidder der en 4A sikring, kig i din manual, der er et fint billede af hvor den sidder  ;)

Min keramiske tager mindre strøm end den gaml eltænder, så jeg behøver inge større sikring end det der var originalt.

Jeg har ingen problem med en flink sikring selv om det muligvis burde være en træg, en flink sikrer styringen bedre end en træg.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 102
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sikring blackstar V7
« Svar #3 Dato: Mar 05, 2023, 19:59 »
Tak for svar.

Nå ja, manualen…

Der sidder en 4 ampere glassikring.
Så den burde være god nok?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Sikring blackstar V7
« Svar #4 Dato: Mar 06, 2023, 06:10 »
Tak for svar.

Nå ja, manualen…

Der sidder en 4 ampere glassikring.
Så den burde være god nok?

Jeg kører med std. sikringen og det virker fint her. 4A er små 1000w kontinuerligt, og tænderen spiser ikke mere end 250w maks, så der bør ikke være en ko på isen.

Det er værre når de keramiske tændere går i stykker/springer/brænder over, eller hvad vi nu skal kalde det.

Jeg har hørt om adskillige der har sendt en overspænding bagud og brændt styringerne af. Eller rettere, den triac der sidder og tænder og slukker.

En tænder er, forenklet set, bare en almindelig elpærer der er bygget lidt anderledes, og jeg er sikkert ikke den eneste der har oplevet at en almindelig glødetråds pærer er sprunget i en lampe med et ordentligt drøn, eller blink. Det kan, for den sagsskyld, æde en 10A sikring i eltavlen når det sker, så det kan lave ulykker hvis den brænder over dramatisk.

Af den grund har jeg 2A glassikring i serie med tænderen, det er 450w og langt rigeligt, med et håb om den springer først og lynhurtigt hvis der sker noget med tænderen.

Inden "folk" kommer igang, tjaa. 4A springer også, en ikke så hurtigt, selektivitet hedder det at "man" vælger hvilken sikring der skal springe først og jeg vælger så at det skal være den og ikke printbaner eller triac der brænder af, men det lærer "man" noget om på samme skole som fortæller noget om spoler, frekvenser og induktiv modstand i elnet og maskiner.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sikring blackstar V7
« Svar #5 Dato: Mar 06, 2023, 15:04 »
Tak for svar.

Nå ja, manualen…

Der sidder en 4 ampere glassikring.
Så den burde være god nok?

Jeps. Den klarer de fleste sig med, men 383CI's ide med en ekstra 2A er ikke verdens dummeste ide. Den er meget nemmere at skifte end at åbne styringen hvis noget går galt.

Dret er dog sjældent, vores keramiske kører på 8. år...
Husk, altid 100% på eltænderen, så minsker du risikoen for at ødelægge udgangen, vores har altid kørt 100%, Skulle man dæmpe den bør det gøres rigtigt med en dæmper efter styringens udgang, ikke med en udgang der blinker.

En anden smart tricks.
Motorprintet er skrøbeligt og seriøst bøvlet at pille i klemmerne.
Jeg har sat 10cm ledning fast sluttende i kronemuffer, så hvis konen skulle udskifte en eltænder eller blæser, så skal hun ikke andet end skifte i kronemufferne.  :D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sikring blackstar V7
« Svar #6 Dato: Mar 06, 2023, 18:42 »
Du må have gået på en anden el-fagskole end mig  :D
…det er vist sjældent at en ohmsk belastning kan “sende en overspænding bagud”  ;)

For at generere en overspænding kræves noget induktion, og det er der ikke meget af i en keramisk el-tænder.

Sammenligningen med glødetråds pæren der æder en sikring i gruppetavlen hilder heller ikke  ;)
Her er årsagen jo at man risikerer at tilledningerne til selve glødetråden smelter og herved rammer hinanden, hvorved impedansen bliver uhyggelig lille  ;)

Hilsen
Michael


Det er værre når de keramiske tændere går i stykker/springer/brænder over, eller hvad vi nu skal kalde det.

Jeg har hørt om adskillige der har sendt en overspænding bagud og brændt styringerne af. Eller rettere, den triac der sidder og tænder og slukker.

En tænder er, forenklet set, bare en almindelig elpærer der er bygget lidt anderledes, og jeg er sikkert ikke den eneste der har oplevet at en almindelig glødetråds pærer er sprunget i en lampe med et ordentligt drøn, eller blink. Det kan, for den sagsskyld, æde en 10A sikring i eltavlen når det sker, så det kan lave ulykker hvis den brænder over dramatisk.

Af den grund har jeg 2A glassikring i serie med tænderen, det er 450w og langt rigeligt, med et håb om den springer først og lynhurtigt hvis der sker noget med tænderen.

Inden "folk" kommer igang, tjaa. 4A springer også, en ikke så hurtigt, selektivitet hedder det at "man" vælger hvilken sikring der skal springe først og jeg vælger så at det skal være den og ikke printbaner eller triac der brænder af, men det lærer "man" noget om på samme skole som fortæller noget om spoler, frekvenser og induktiv modstand i elnet og maskiner.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html