Det ser dælme godt nok skidt ud...
Men det er helt selvforskyldt.
Der står du har et RTB... hvis det passer så er fejl 1 at du kører uden iltstyring, du har ikke en chance for at justere fyret, du kan prøve dig frem, men det går ikke uden iltstyring..
En anden meget stor fejl er skaktalarmen, den skal ændres fra 60 til 50° Det er stadig langt fra hvor der køres, og jeg vil hallere have en alarm end tilbagebrand.
Når iltstyringen virker... Det bedste var at en fagmand lige justerede det med en røggasanalyser, og så lod iltstyringen overtage, men det kan nu fint gøres uden.
Først skal du være sikker på at pilledoceringen er ensartet, så kør i en pose i minimum 15minutter inden du tager en 6min afvejning.
Dernæst skal du have samme tal i autoberegneren og pille korrektioner... sneglen giver altså kun én mængde, har man forskellige tal, så vil den ene jo da være forkert.
Dit forbrug er hvad du putter på tanken, det styringen siger KAN passe, men kun hvis du har optimeret det, og her er afvejning ikke altid helt nok. Mit passer +-50kg om året, så hvis man vil, kan man godt få det rimeligt nøjagtigt.
Men altså, du skal have iltstyring i gang.
Så gode A1 piller på tanken.
Kør til helt ensartet
Så en 6min afvejning
Helt rent grej, blæser, brænder,lysføler, herd, kedel, røgvender, røgrør og skorsten.
Alt samles korrekt og tæt.
En 10kW brænder skal stå til 10kW en 16 til 16 etc etc
På uherden skal der være en skamolplade.
Standard tal som NBE anbefaler ind alle steder, bortset fra 10% den bør stå til minimum 2-2½kW
Så starter du op og ser hvordan det går.
Luften ændrer du nu i O2 styringen ved at hæve og sænke lufttal.
Når asken er fin, (det eneste du har at kigge på så bør man ændre blæsertal.
På forsiden har du 3 tal der står på 100, disse bliver levende når iltstyringen retter, det er klogt at rette blæsertal så tallet er så tæt på 100 som muligt.
Nu har du et fyr der bare spiller MAX, og du kan nu se når det trænger til rens, når lambdasonden skal kalibreres, og du kan endda finde afvejningen uden at afveje når du skifter piller, blot ved at se på iltstyringen og holde det faktiske forbrug op mod hvad styringen siger der bruges...
Alle ting skal virke..
Blæser, her kan lejer blive trætte.
Snegle, her er det kondensatorene der er sliddel, men der er også lejer og gear der kan gå til.
Kompressorrens, her kan slanger mørne, og rørene stoppe til.
Iltstyring, lambda holdes ren og kalibreret.
Som det er nu ser det hele noget forkert ud.
Lyt aldrig til snydere, der leger med forkerte tal i autoberegneren og sådan... gør du det rigtigt som jeg har skrevet, så virker det... over hele linien.