Forfatter Emne: Scotte mini 16kw/v16 eller BS+ fumus 10kw/v16  (Læst 901 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline clundhansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Scotte mini 16kw/v16 eller BS+ fumus 10kw/v16
« Dato: Nov 23, 2023, 21:22 »
Hej forum

Jeg håber nogen har nogle erfaringer de vil dele. Mit gamle baxi 2,5 står til udskiftning. Det er temmelig overdimensioneret til vores hus fra 1914 med høj , uopvarmet kælder, 90 m2 stueplan og 60 m2 1.sal.  Jeg er træt af næsten konstant pausefyring, rens og asketømning 1-2 gange ugentligt, for slet ikke at tale om de lejlighedsvise tilbagebrændinger med våde piller og pakket snegl til følge. Så nu er jeg på udkig efter nyt fyr og helst et så vedligeholdelsesfrit og automatisk som muligt. Jeg har kigget på hhv scotte mini 16kw/v16 og BS+10kw/v16 med silo. Jeg kan dog ikke rigtig se hvad der retfærdiggør de ca 10.000 kr forskel mellem de to. Er der nogle der har erfaringer med disse to fyre, særligt ift vedligehold (hvor ofte, hvor meget og hvor nemt) og typiske problemer/noget man skal være opmærksom på eller gode funktioner man bør tilkøbe?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Scotte mini 16kw/v16 eller BS+ fumus 10kw/v16
« Svar #1 Dato: Nov 24, 2023, 07:18 »
Jeg har ingen mening om hvilket fyr du bør vælge, men du skal tænke på at jo mere gejl, jo mere kan gå i stykker og jo mere kan komme i ubalance.
Og det gør det, altså går i stykker og kommer i ubalance, hvis det nogensinde har været i balance rent forbrændingsmæssigt.

Hvis det siges at fyret er selvrensende, selv regulerende, selvindstillende ect. betyder det ikke at det sker automatisk, men at du skal gøre det selv. Altså rense, indstille og regulerer.
Bevars, når fyret er ordentligt indreguleret kører de temmeligt automatisk og jævnt.

Nogle vil sige at jo mere automatik der er jo bedre er fyret, der er jeg også i opposition, til en vis grænse, for igen. Hvis ikke det er indstillet ordentligt virker det nærmest modsat, al automatikken, så bliver forbrændingen bare ringere og det hele står og svinger.

Jo mere gejl, jo mere og jo sværere er det at fejlfinde på når, og ikke hvis, noget går i stykker.
Om effektiviteten bliver bedre, tjaa, igen er reguleringen helt afgørende, men overordnet er der jo ikke meget ved at hæve effektiviteten fra 85 til 90% hvis det udstyr der skal til det koster en formue, og går i stykker jævnligt.

Jeg valgte BS+ med V13 styring udfra overstående overvejelser da jeg syntes det rammer et rimeligt kompromis mellem pris og "udstyr" og ville absolut ikke vælge anderledes idag, igen i forhold til pris, vedligehold og muligheder. 

Uanset hvad, tag forhandlernes salgs gas som det det er, varm luft.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Scotte mini 16kw/v16 eller BS+ fumus 10kw/v16
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2023, 06:53 »
Der er forskel på de to.

Det ene er en åben kedel, du kan se ilden og justere ud fra hvad du ser. BS+ er en lukket kedel, her kan du ikke se ilden, så du justerer lidt i blinde, når det er justeret følger det iltstyringen, jeg syntes at iltstyring er et must når man vælger lukket kedel, og den følger vist med.

Iltstyring er også et godt tilvalg på det billige sæt, jeg ville absolut ikke undvære mit.

Jeg har en åben kedel, og den er ultra nem og hurtig at rense, 2min hver 14dag så er det det, iltstyringen styrer forbrændingen, så det jeg skal er at sørge for at der kommer piller på, og her bliver jeg ganske ofte reddet af at vi får en notifikation på telefonen at der er 30kg tilbage.

Det bedste er nok at tage på fyrrumsbesøg og snakke med ejere og se tingene fysisk.

Bor du i nærheden af 6683 er du velkommen i mit fyrrum.

Og det er bestemt en god ide at skille dig af med Baxien.. Vi købte et 4 år gammelt brugt Blackstar sæt for sølle 4000kr, det var tosset misligeholdt, men vi fik det hurtigt fikset og brændt rent, det gamle Baxi multi 1.5 iltstyret solgte vi for 1500kr. Der måtte for 500kr rør og ekspantionsbeholder til, altså lød regningen på 3000kr for opgraderingen.

Det har nu kørt 1½ år uden at slå en forkert prut, og har virkelig sparet mange piller, så min lillebrors knægt hvor vi installerede det er meget tilfreds.  :D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html