Forfatter Emne: Indstillinger med iltstyring  (Læst 3054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 42535

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Indstillinger med iltstyring
« Dato: Dec 09, 2023, 11:14 »
Hej Stokerforum

Syntes ikke mit fyr kører optimalt, men snakkede med en vvser som sagde til mig at når jeg havde iltstyring på mit fyr hjælper det ingen ting at ændre på indstillingerne på fyret......
Kan det virkelig passe??
Er på stokercloud, 42535, hvis nogen vil give mig et svar på om indstillingerne er helt hen i skoven.....
Mvh
Allan

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Indstillinger med iltstyring
« Svar #1 Dato: Dec 09, 2023, 12:41 »
Hej Stokerforum

Syntes ikke mit fyr kører optimalt, men snakkede med en vvser som sagde til mig at når jeg havde iltstyring på mit fyr hjælper det ingen ting at ændre på indstillingerne på fyret......
Kan det virkelig passe??
Er på stokercloud, 42535, hvis nogen vil give mig et svar på om indstillingerne er helt hen i skoven.....
Mvh
Allan

Start med at rense lambdadonden.
Lad den varme op i 15 min, derefter kalibrer den.
Se at der måles og vises 20.9 % ilt i fri luft.
Sæt iltstyring på vis og find de rigtige blæser tal,
ved at udføre opstart guiden i manualen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Indstillinger med iltstyring
« Svar #2 Dato: Dec 09, 2023, 19:14 »
Hej Stokerforum

Syntes ikke mit fyr kører optimalt, men snakkede med en vvser som sagde til mig at når jeg havde iltstyring på mit fyr hjælper det ingen ting at ændre på indstillingerne på fyret......
Kan det virkelig passe??
Er på stokercloud, 42535, hvis nogen vil give mig et svar på om indstillingerne er helt hen i skoven.....
Mvh
Allan

Start med at rense lambdadonden.
Lad den varme op i 15 min, derefter kalibrer den.
Se at der måles og vises 20.9 % ilt i fri luft.
Sæt iltstyring på vis og find de rigtige blæser tal,
ved at udføre opstart guiden i manualen.

Og når nu du har fundet de rigtige blæsertal, aflæser du iltstyringen som stadig står på "vis" og sæter disse ind i iltstyringen inden du aktiverer den igen.

For din VVS'er har ret. Kører du med ændrede blæsertal eller afvejning kompenserer iltstyringen bare for dette. Deror skal ilt tallene være korrekte også (eller primært).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indstillinger med iltstyring
« Svar #3 Dato: Dec 10, 2023, 08:08 »
Det er enten en meget skidt VVSér ellers har du måske forstået ham forkert.

Det er rigtigt at det ikke ændrer på forbrændingen at ændre blæser og suger tal.

Med iltstyring er det overskudsluften i iltstyrings menuen der bestemmer forbrændingen.

Når forbrændingen er på plads, er det dog klogt at ændre blæser/suger tal så iltstyringen er neutral, fyret skal ikke starte skævt og går lambdasonden kaput kan man nemt køre videre uden i en kort periode.

Ved at iltstyringen er ret, er det også meget nemmere at blive klog på hvad den gør, ændrer i blæsevejr, en sjat olie vid pillerne, smuld der ophober sig, nye piller, alle disse ting kan man se ud fra graferne hvis man lige lærer dem at kende.

Ud fra det står din styring dårligt, ikke engang tilbagebrandssikringen "skakt temperatur" rigtigt, men kan sige "hvad betyder det om den står på minimum 50° eller på de 60° den gør, sølle 10 grader" men det er ikke så meget temperaturen du skal kigge på, men tiden, hvad kan nå at ske i tiden det tager at hæve temperaturen de 10 grader, jeg vil hellere have en tidlig alarm end tilbagebrand, så altid så lav som praktisk muligt, ud fra dine grafer er der fint plads til at sætte den på 50° uden fejl alarmer.

For rigtigt at kunne hjælpe skal jeg kende mere til fyr og installation.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 42535

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstillinger med iltstyring
« Svar #4 Dato: Dec 12, 2023, 18:00 »
Hvad skal du vide for at hjælpe???

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indstillinger med iltstyring
« Svar #5 Dato: Dec 12, 2023, 19:55 »
Du har 2 forskellige tal i autoberegner og pille korrektioner... sneglen giver altså kun én mængde, så enten passer autoberegneren ikke ellers passer pille forbruget ikke.

Til et vel fungerende system skal man have samme tal, det rigtige begge steder.

Inden man går i gang så sikkerhed først, skaktalarmen ned på 50, hellere en alarm end tilbagebrand.

Når det er på plads skal lambdasensoren tjekkes, den skal vise 20,9 hængende med varme på i 15min. gør den det er det fint, ellers skal den kalibreres.

Altid fint og rent system, og gode piller.

Når de ting er på plads bør man justere blæsertal så de er tæt på 100% O2 korrektionstal skal ligge tæt på din afvejning.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 42535

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstillinger med iltstyring
« Svar #6 Dato: Dec 13, 2023, 05:51 »
Jeg har selv ændret på korrektion for og prøve at ramme mit faktiske forbrug....

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indstillinger med iltstyring
« Svar #7 Dato: Dec 13, 2023, 19:02 »
Jeg har selv ændret på korrektion for og prøve at ramme mit faktiske forbrug....


Men i så fald passer autoberegneren jo ikke  ;)

Sneglen giver jo da kun en mængde.
Den kan ikke give en mængde til forbrug og en anden til grafer..

Hvor jeg hader den funktion, den burde fjernes med en rødglødende strikkepind.  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html