Hej Frank,
Ja, min LSM11 bruger ca. 18W, og strømforsyningen inde i styringen, den varmer også en hel del.
En lambdasonde i en bil har et noget bedre miljø at sidde i, der kommer nemlig ikke alt det sod forbi den, heldigvis.
Ligeledes er drifttiden på en bil jo noget anderledes end i en pillebrænder.
Hvis du siger at en bil i gennemsnit kører 500.000 km i sin levetid, med en gennemsnitsfart af 60 kmh, så er motoren i drift i 500.000/60 timer, ca. 8.350 timer eller ca. 1 år

Så når en lambdasonde holder 3-4 år i en pillebrænder, ja så er det faktisk ret godt.
Jeg tror at du bliver ret skuffet hvis du regner med 5-10% besparelse, ved iltstyring

... det er nok nærmere 0-3%
Hvis du laver dine beregninger med strømforbrug og reservedele, ja så ser dit regnestykke noget anderledes ud

Og så lige de dyrere stokere, nej de har ikke altid iltstyring

...det er ofte ekstraudstyr, ligesom hos NBE.
Hilsen
Michael
En Bosch LSM11 har et forbrug til var,elegemet på ca. 18W
Har du målt efter, at sonden faktisk bruger alle 18 W?
Så kan man så tænke over om man sparer det samme beløb hjem på år, incl. investering i udstyret og reinvestering i lambdasonde hvert 3-4 år.
På http://www.teilesuche24.de/ersatzteile/lambdasonde,bosch_258104007?c=100048 står sonden til at skulle skiftes efter 160.000 km.
I følge min mekanikker holder disse Bosch-sonder i praksis bilens tid ud (hvad man ikke kan sige om så mange andre sonde-fabrikater..), på trods af sne, salt, regn, frost, koldstarter, konstante rystelser, udsatte placeringer m.m.
Jeg vil regne med, at min tørre og stillesiddende Bosch-iltsonde holder anlæggets tid ud. Sonden er jo heller ikke opført, som reservedel på NBE's salgsside...
Min iltstyring modulerer fint, selvom det da hopper lidt op og ned. Hvis den f.eks. spare 5% af brændslet over 30 år (f.eks. 10.000 kr/år x 30 år x 5% = 15.000 kr), så kan investeringen (på 2500 kr. ) godt forsvares over for min pengepung.
Det ville selvfølgelig være rart at kunne underbygge om besparelsen er på 3%, 5% eller måske 10%...så der nok ikke andet for end, at man må plage noget mere, om at interfacene via bl.a. flowmeter-målinger kan udregne noget fornuftig statistik om produceret energi pr. kilo forbrændt træpille.
PS: Dyrere stokere end vore har vel altid iltstyring...