Forfatter Emne: Hjælp til valg af brændsel type / skift ?  (Læst 5909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline B. Nielsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp til valg af brændsel type / skift ?
« Dato: Feb 10, 2010, 14:25 »
Huset vi bor i er på 250 M2 (kun de ca. 180 er beboet) + en lejlighed på ca. 100 M2.

Vi har i vores hus installeret et Gasogen fyr med 1200 ltr. buffertank, 200 ltr. combineret central opvarmet / el opvarmet vandbeholder samt brændeovn i begge boliger.

Anlæget er etstrengs med åben ekspansion.

Vinduer og yder døre er gamle og utætte, og trænger alvorligt til skift.
Isolering burde iflg. tidligere ejer være ok.

Vi bruger, som vejret er nu (frost, blæst og sne) for omkring 2000,00 til træ pr. mdr. + strøm til vandvarmeren (brugsvand).

El regningen for oktober kvartal 09 var på 8000 kr. jeg ved dog ikke hvor stor en del der gik til opvarmning, men gætter på en stor del. Da vandbeholderen jo slår over på strøm når fyret ikke varmer nok, og jo så egentligt også må varme lidt på det vand som stadig passerer igennem, til buffertanken.

Mit spørgsmål er så:

Vil vi være bedre hjulpet (økonomisk) med pillefyr, som om sommeren også skulle køre for at lave varmt vand?
Kan et pillefyr indstilles så det kører så lidt at den "kun" skal varme de 200 ltr. i vandbeholderen, og ikke varmeanlæget?

Håber nogen er klogere end jeg (og det er der)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til valg af brændsel type / skift ?
« Svar #1 Dato: Feb 10, 2010, 15:47 »
Hej B. Nielsen,

Svarene er enkle  ;)

Vil det være mere økonomisk med et pillefyr ? Ja !

Kan et pillefyr "indstilles" til kun at lave det varme vand ? Ja !

Hvis du køber et Scotte eller Woody anlæg fra NBE, med styringsversion v6.x og VVB-prioritering (prioritering af varmtvands beholder) så er du rigtig godt kørende.

Hilsen
Michael

Huset vi bor i er på 250 M2 (kun de ca. 180 er beboet) + en lejlighed på ca. 100 M2.

Vi har i vores hus installeret et Gasogen fyr med 1200 ltr. buffertank, 200 ltr. combineret central opvarmet / el opvarmet vandbeholder samt brændeovn i begge boliger.

Anlæget er etstrengs med åben ekspansion.

Vinduer og yder døre er gamle og utætte, og trænger alvorligt til skift.
Isolering burde iflg. tidligere ejer være ok.

Vi bruger, som vejret er nu (frost, blæst og sne) for omkring 2000,00 til træ pr. mdr. + strøm til vandvarmeren (brugsvand).

El regningen for oktober kvartal 09 var på 8000 kr. jeg ved dog ikke hvor stor en del der gik til opvarmning, men gætter på en stor del. Da vandbeholderen jo slår over på strøm når fyret ikke varmer nok, og jo så egentligt også må varme lidt på det vand som stadig passerer igennem, til buffertanken.

Mit spørgsmål er så:

Vil vi være bedre hjulpet (økonomisk) med pillefyr, som om sommeren også skulle køre for at lave varmt vand?
Kan et pillefyr indstilles så det kører så lidt at den "kun" skal varme de 200 ltr. i vandbeholderen, og ikke varmeanlæget?

Håber nogen er klogere end jeg (og det er der)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html