Hej SKM,
Du har helt ret, jeg plejer at sige at D-leddet ikke har den store indflydelse i et centralvarmeanlæg.
Det Kenneth citerer er blot en del af forklaringen omkring PID-regulatorer.
Citat fra
www.mhes.dk/PID.pdf D-andelens betydning aftager i takt med at processen bliver langsommere.
F.eks. er en opvarmningsprocessen i et centralvarmeanlæg så langsom, at
D-delen ikke vil have nævneværdig indflydelse/funktion, hvorimod f.eks.
styrtøjet på et skib vil have stor nytte af D-delen.
Så er er intet underligt i dine observationer omkring D-leddets indflydelse

Når du justerer på PID-værdierne skal du først beslutte dig for hvad det er du vil opnå:
- Stabil kedeltemperatur
- eller jævn ydelse
Det mest nærliggende er stabil kedeltemperatur, da det er temperaturen regulatoren regulerer efter, men der er nogle der foretrækker en mere jævn ydelse.
Din første kurve indikerer en lidt for langsom regulator (træg) hvis du vil have stabil temperatur.
Din anden kurve viser bare hvad der sker når man regulerer helt hen i vejret

Jeg ville tage udgangspunkt i dine første paametre P=1.8 I=0,15 og D=4.0 (det var den der var lige meget)
...så ville jeg øge P for at få regulatoren til at reagere hurtigere og øge I for at holde P-lidt tilbage.
Altså f.eks. P=3,0 I=0,3 og D=4.0 (stadig det samme )
..alternativt P=3,0 I=0,2/0,25 D=4.0 hvis det første estadig er for trægt.
Hilsen
Michael
Hej xkfc.
Ja jeg ha også læst dét omkring D-led, og har da også kørt med det indtil nu, men det gav ikke den store forskel da jeg fjernede det. Jeg brugte D4.0 grunden til at dit D-led er større skyldes vel at dine andre parametre er tilsvarende højere end mine?
Nu bruger du et citat fra MHES, men jeg mener da han plejer at anbefale man fjerner D-led da det ikke har den store indflydelse?
Jeg prøver at hæve D-led til 10.. Det kan da være sjovt at se hvad der sker:-)