Forfatter Emne: Er et kombifyr til piller + flis en god idé?  (Læst 10594 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PerFraEngesvang

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Er et kombifyr til piller + flis en god idé?
« Dato: Mar 01, 2010, 13:49 »
Hej stokerfolket

Så skal det gamle olie/fastbrændsel fyr udskiftes, og jeg er efter lange overvejelser gået væk fra det med skrotningspræmien, da vi ikke kan få lagt fjernvarme ind, og jordvarme er for dyrt ift. pillefyret, selv efter de 20.000 dkk i tilskud. Men jeg overvejer at købe et fyr, der både kan brænde piller af, og flis. Det skyldes at jeg kender en gut med en flishugger, der kan lejes billigt, og jeg kan skove træ rigtig billigt. Men er det en dårlig idé med et "kombi" fyr. går det ud over effektiviteten på fyret, og skal man ændre en masse, når man går fra piller til flis?
Jeg håber der er nogle herinde med gode erfaringer på området, som gerne vil dele ud af dem.

På forhånd tak!

Mvh Per

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Er et kombifyr til piller + flis en god idé?
« Svar #1 Dato: Mar 01, 2010, 14:37 »
Hej Per

Gode erfaringer har jeg desværre ikke:-[ men jeg havde tidligere TwinHeat der åd alt, og det skulle selvfølgelig prøves.

Flis: 470 liter flis som der kunne være i tanken var futtet af på 3 dage, hvis den fyldes med piller var der min. til 10 dage.
Var flisen for våd, sejlede det ud af alle låger, det var dælme noget svineri. :'(
Korn er prøvet :(
kirsebær sten :(, var for dyrt, efter de var tørret var vægt/pris det samme som træpiller.
Knust kul :-\ rimeligt, men noget sort at arbejde med.
energi koks/ træpiller >:( brændte hul i brænderen.
En kammerat futtede rapsaffald af, det var ikke meget jeg så til det, for man kunne kun opholde sig i fyrrummet den tid man kunne holde vejret, hele fyret var nærmest sølet ind i olie, fantastisk at det ikke selvandtændte, men som han sagde, skidtet er gratis.

Du behøver ikke et kombifyr for at brænde flis, det er blot en stoker evt. med omrører du skal have fat i.
En kombi kan tage fast brændsel og piller.

Du skal også være opmærksom på at der kan være svampesporer i en flisstak, der ikke er super sunde for mennesker.

Fælles for de "mystiske" energiformer er at de er meget mere arbejdskrævende i forhold til træpiller.

MVH. Kenneth

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline PerFraEngesvang

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Er et kombifyr til piller + flis en god idé?
« Svar #2 Dato: Mar 01, 2010, 20:22 »
Hej Kenneth

Tak for svar, det var jo lige den slags erfaringer jeg var ude efter. Gode som dårlige. Og du har prøvet lidt af hvert må jeg sige. Det var især interessant at høre at ethvert stokerfyr kan brænde flis af. Men jeg vil selvfølgelig ta en snak med forhandleren inden jeg fylder flis på.
Jeg har planer om at bygge en stor tank, så jeg kan fylde op til mange dages forbrug. Og skulle jeg få succes med flis vil der også være til nogle dage formentlig.
Det bedste vil selvf være at få fingre i nogle gode billige piller :o)
Mvh Per

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Er et kombifyr til piller + flis en god idé?
« Svar #3 Dato: Mar 01, 2010, 22:00 »
Hej Per

Hvis du alligevel skal døje, var der så ikke en ide at få en god fastbrændselskedel og så en stor akkumuleringstank.
En kammerat fyrer hver 2-3. dag om vinteren, og ca. en gang om ugen om sommeren.

Det er nok billigste måde at holde varmen på.

Det er ikke sådan at man bare lige kan lave en større beholder til en stoker, af hensyn til tilbagebrands risikoen når brændslet kører direkte ind til forbrændingen, er beholderen meget kraftig og lufttæt, samt godkendt til anlægget, i disse tider skal alt jo være godkendt.

Jeg kender ikke priser på så mange stokere, men skulle jeg have en ny TwinHeat m20 som jeg havde, snakker vi 65 af de store. Anlæggets liv blev nok forkortet af mine skøre forsøg, men det holdt 25år.

Min bette pillebrænder koster kun 20.000, bliver den bare 10år er det en rigtig god forretning, og da NBE netop nu har 10 års jubilæum, og da mange af brænderne kører endnu, er der håb forude.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html