Hej,
Ups, hvis du får legionella, så er det altså ikke nok at skrue temp. op til 60-65 grader, der skal helt andre metoder til.
Derudover er dit system med en returtermostat på VVB'en en fin løsning, til at sikre at der kun løber centralvarmevand gennem VVB'en når der er behov for det.
Det der er forskellen til VVB prioritering med 3-vejs ventiler, temperaturføler og styring, det er at VVB prioritering, faktisk prioriterer VVB'en.
Under normal drift løber alt centralvarmevand ud til radiatorene og intet til VVB'en, men når VVB'en har behov for varme (målt med temperaturføleren) skiftes alt cantralvarmevand til at løbe igennem VVB'en alene, altså ingen varme til radiatorene.
Samtidig hæves kedel temp. typisk 5-10 grader.
Det sikrer en hurtig og prioriteret opvarmning af VVB'en, og er et meget brugt princip i moderne gas-kedlet f.eks.
Om sommeren kan man køre sin brænder udelukkende på VVB'styring, så der kun produceres varme til VVB'en og ingen varme til radiatorer og gulvvarme.
Det kan ofte sænke pilleforbruget om sommeren.
Det betyder ikke at at dit system ike duer, det er bare noget lidt andet, men lidt flere funktioner.
Hilsen
Michael
Et lille pip her fra Sydfyn.
Hvad er formålet med zoneventiler, følerkabler, reguleringselektronik og motorventiler?
Jeg har selv gode erfaringer med en almindelig returtermostat beregnet til radiator eller gulvvarme på udløbet af VVB. Selv den termostat har jeg elimineret. Til daglig er termostaten på kedlen sat på 40 gr. og det har jeg så osse i VVB. Er det rigtig koldt skruer jeg op på 45 gr. Men det forudsætter naturligvis at ens radiatorer er veldimensionerede.
Og nej - jeg har aldrig haft legionella el. lign. i vandet. Skulle det endelig ske, så får VVB en dags tid på 60-65 gr.
Pip - pip