Forfatter Emne: Så skete det endelig  (Læst 6343 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Så skete det endelig
« Dato: Apr 27, 2010, 19:04 »
Fyret kørte med den gamle styring, der bestod af 3 timere og et par relæer, samt en frygtelig masse ledninger indtil igår. Min tanke var at bygge en helt ny stoker med en mere passende kedel end den "tørstige" Salamander, men de regelændringer der kom i 2008, gør det meget vanskeligt at lave noget selv, der ikke er ulovligt.

Så fik jeg mig endelig taget mig sammen til at skifte over på den gamle Woody-styring, som jeg havde liggende. Har samtidig sat en trækstabilisator i skorstenen. Det ser ud til at funke. Nu går de næste dage jo nok med at fintune...

En ældre bærbar var købt til fyrrummet, og et par USB-serielkonvertere var anskaffet fra Kina. De var billige men virkede ikke, så jeg købte en fra Hedestoker/NBE der heller ikke virker overbevisende. Har nu trukket et serielkabel fra fyrrummet i stalden til stuehuset hvor den stationære med serielstik står. Det funker :)

Driftsdata kan ses her: www.debie.dk/pillefyr/
« Senest Redigeret: Apr 27, 2010, 20:38 af frølårsraketten »
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Så skete det endelig
« Svar #1 Dato: Apr 29, 2010, 17:54 »
Vil meget gerne have min USB-serial Comm Port til at funke, fordi den stationære her i hytten bruger 10 gange så meget energi end den lille med  låget klappet i!

Driveren er den medfølgende Prolific 2.0.0.26 fra 25.06.2004 og jeg har ikke kunnet finde en nyere. Der har været hul igennem på et tidspunkt, men siden jeg skulle bruge den i "real life" er den i udu. I "Enhedshåntering" står der: "Denne enhed virker korrekt".

Er der nogen herinde med et friskt staldtips?

Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Så skete det endelig
« Svar #2 Dato: Maj 07, 2010, 16:52 »
Så har den nye opstilling kørt godt en uge. Herden har været ude af kedlen for en mindre ændring, så lysmåleren kan "se" flammen. På Arbejdernes Kampdag røg den første el-tænder og trak HPFI-relæet, så jeg har bøvlet lidt med fejlfinding, men har ikke fundet fejlen. I går trak den nye el-tænder fejlstrømsrelæet, uden at jeg har kunnet finde fejlen, men for en sikkerheds skyld har jeg "jordet" selve fyret.

Ellers kører det rigtig fint. Jeg havde ikke troet at den gamle Woody-styring kunne gøre det så godt! Iltstyring har jeg forladt igen, da styringen regulerer på pillemængden i stedet for luften. Det svarer lidt til at køre fremad, mens man orienterer sig vha. bakspejlet ;o(

ER der virkelig ingen der har gode råd vedr. USB-serielkonverter? Måske jeg blir nødt til at investere i en PCMCIA-RS232 konverter - selv om de er halvdyre.
« Senest Redigeret: Maj 07, 2010, 16:53 af frølårsraketten »
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Så skete det endelig
« Svar #3 Dato: Maj 07, 2010, 17:08 »
Hej,

Tillykke med "opdateringen"  :D

Det ser jo ud til at køre helt fint, hvis man ser på dine stokerkontrol-kurver.

Jording af fyret (forbindelse til ekstrabeskyttelseskredsen) er ikke bare fornuftigt, det er lovkrav  ;)

Brænder dine el-tændere af ?
...hvis de gør, så skal du nok se lidt efter parametrene til el-tænding.
Parametrene er afhængige af hvilken version sw du kører med, så hvis du har brug for hjælp, så skriv lige versionen.

Generelt skal effekten til el-tænderen ikke være højere end at den kan tænde pillerne.
Blæseren skal starte langsomt, og aldrig blæse mere luft end netop nok til at "transportere" varmen fra el-tænderen til pillerne, uden at køle el-tænderen for meget.
Ideelt, kommer der røg fra pillerne efter 1-4 minutter og ild efter 2-6 minutter.

Mht. iltstyringen, så kan jeg regne ud at du har en gammel sw version (før v4.99), for der var reguleringen på pillerne.
I dag sker reguleringen på luften, og det er bedre, selv om det stadig er regulering på noget der allerede er sket (køre fremad, mens man orienterer sig vha. bakspejlet).

USB'en - tja jeg kan nok ikke hjælpe, men bare konstatere at jeg i mit professionelle virke har set mange USB>>RS232 konvertere der ikke virker med alle applikationer, desværre.
Min erfaring er at også her følges pris og kvalitet  ;)
...og livet er for kort til dårlige USB-dongler.

Hilsen
Michael

Så har den nye opstilling kørt godt en uge. Herden har været ude af kedlen for en mindre ændring, så lysmåleren kan "se" flammen. På Arbejdernes Kampdag røg den første el-tænder og trak HPFI-relæet, så jeg har bøvlet lidt med fejlfinding, men har ikke fundet fejlen. I går trak den nye el-tænder fejlstrømsrelæet, uden at jeg har kunnet finde fejlen, men for en sikkerheds skyld har jeg "jordet" selve fyret.

Ellers kører det rigtig fint. Jeg havde ikke troet at den gamle Woody-styring kunne gøre det så godt! Iltstyring har jeg forladt igen, da styringen regulerer på pillemængden i stedet for luften. Det svarer lidt til at køre fremad, mens man orienterer sig vha. bakspejlet ;o(

ER der virkelig ingen der har gode råd vedr. USB-serielkonverter? Måske jeg blir nødt til at investere i en PCMCIA-RS232 konverter - selv om de er halvdyre.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Så skete det endelig
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2010, 17:42 »
ER der virkelig ingen der har gode råd vedr. USB-serielkonverter? Måske jeg blir nødt til at investere i en PCMCIA-RS232 konverter - selv om de er halvdyre.

Hej Pierre

Tillykke med at du fik det op at køre. :-)

Kører du Vista eller Windows 7? Der kan være problemer med  disse, hvis adapteren ikke passer.

Vedr. din adapter, det lyder lidt som om en gammel driver ligger i vejen. Mange USB adaptere er næsten ens selvom de ser meget forskellige ud, det er ofte prolific drivere de kører med og de forskellige prolific drivere er langt fra altid kompatible. Jeg har af og til set at en gammel driver fra et andet produkt, har installeret sig til en ny adapter, så det ikke er den korrekte driver der bliver brugt....  måske sker det hos dig.

Det er voldsomt træls at fjerne resterne af gamle drivere, men det lader sig gøre. Er der nogle der har en nem automatisk måde at gøre det på så sig til. Men ring evt. til mig i næste uge, så kan vi prøve at se på det.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Maj 07, 2010, 17:58 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)