Forfatter Emne: Montering af Driftstermostat WPR-90F  (Læst 12596 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline EsbenW

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Dato: Aug 11, 2010, 13:36 »
Hej jeg har Købt en WPR-90F se link
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3414

Jeg har nu kigget på den nogen gange og er ikke helt sikker på det.
Der ser ellers ud som om det er lige til, men....
Når man tager plasten af, kan jeg kun "Afbryde" den ene fase.
Altså, der vil så være en fase der hele tiden er slået til min cikulationspumpe og en fase der kun er tilsluttede når temperaturen når, har hvad jeg indstillet den til.

Jeg synes nu bare at have lært engang at det er begge faser min "Afbryder", ellers vil der jo 50 gange i sekundet blive sendt 220v til den..

Er jeg helt idiot eller kun lidt??

På forhånd tak :D

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #1 Dato: Aug 11, 2010, 14:06 »
Hej
Øhh 230v består kun af en fase og en nul. . . .
Min er sluttet til, så fasen kører ud i termostaten, og derfra videre til pumpen. Rent praktisk er det bare en stikkontakt der er styret af termostaten, som så pumpen sidder i.

Og ja pumpen står med nul hele tiden, men der er jo ikke strøm på nul. Altså den tænder pumpen når den indstillede temp er nået, og slukker ligeledes når temp kommer under.
Den kan også monteres modsat så den slukker ved en given temp.

Ps: Jeg kan anbefale en driftstermostat til montering i dykrør, den er langt mere præcis end den model til påspænding på rør, men nu har du jo købt ind. :)
« Senest Redigeret: Aug 11, 2010, 14:11 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline EsbenW

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #2 Dato: Aug 11, 2010, 15:37 »
Jeg takker og bukker  :)
men hvordan finder jeg lige ud af hvad der er Nul.
Det er vel veksel strøm, så faserne bytter vel plads, ca 50 gange i sekundet, derfra de 50 HZ.
eller har jeg misforstået noget helt i mine fysik timer for mange år siden.

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #3 Dato: Aug 11, 2010, 15:56 »
Prøv med en polsøger!   ::)
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #4 Dato: Aug 11, 2010, 17:12 »
Jeg takker og bukker  :)
men hvordan finder jeg lige ud af hvad der er Nul.
Det er vel veksel strøm, så faserne bytter vel plads, ca 50 gange i sekundet, derfra de 50 HZ.
eller har jeg misforstået noget helt i mine fysik timer for mange år siden.
Hej
Sikkert en der kan give dig den tekniske forklaring. Men NEJ faserne bytter ikke plads for der er kun én fase i 230v, der skal IKKE være strøm på nul/normalvis blå ledning.
Som skrevet brug en polsøger, og er du ikke tryk ved det. Skal du nok lade en anden slutte den termostat til, det kan jo gå ret så galt, hvis du laver noget helt forkert.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #5 Dato: Aug 11, 2010, 19:43 »
Hej,

Principielt er begge ledninger fase og nul) i et 230 VAC kredsløb lige strømførende, ligesom + og - i et DC kredsløb (jævnstrøm).
Afbryder man den ene ledning, vil det ikke kunne gå strøm gennem kredsløbet.

Når vi taler om fase og nul i vores 230 VAC kredsløb er det faktisk set i forhold til jorden (altså jordkloden).
Det er nemlig sådan at vores el-net har 3 faser der er samlet i et fælles midtpunkt, og dette midtpunkt er forbundet til jorden gennem et jordspyd. Det sker ude ved transformeren og med jævne mellemrum mellem transformeren og os forbrugere.
Fidusen ved at forbinde midtpunktet til jorden er at el-nettet derved er "tøjret til jorden" og derved kan man bl.a. opdage lækage i isolationen på ledninger (det er det der gør at dit HPFI-relæ kan fungere).

Tilbage til de to ledere i vores 230 VAC kredsløb, den der kaldes fasen har en spænding på 230 V i forhold til jordkloden og den der kaldes nul har en spænding på 0 V i forhold til jordkloden.

Jfr. stærkstrømsbekendtgørelsen skal mindst fase-lederen afbrydes ved drift stop af en brugsgenstand (her din pumpe), men nullen må også gerne afbrydes.

Som nogle er inde på, kan du (måske  :D) finde fasen vha. en polsøger, eller med et velegnet måleinstrument, men det kræver lidt el-kendskab.
Skal vi gå helt til benet, ja så må du faktisk slet ikke rode med det selv, medmindre du er autoriseret el-installatør, men så havde du forhåbentlig ikke skrevet her  ;)

Hilsen
Michael

Jeg takker og bukker  :)
men hvordan finder jeg lige ud af hvad der er Nul.
Det er vel veksel strøm, så faserne bytter vel plads, ca 50 gange i sekundet, derfra de 50 HZ.
eller har jeg misforstået noget helt i mine fysik timer for mange år siden.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #6 Dato: Aug 11, 2010, 20:32 »
Hej
Øhh 230v består kun af en fase og en nul. . . .
Min er sluttet til, så fasen kører ud i termostaten, og derfra videre til pumpen. Rent praktisk er det bare en stikkontakt der er styret af termostaten, som så pumpen sidder i.

Og ja pumpen står med nul hele tiden, men der er jo ikke strøm på nul. Altså den tænder pumpen når den indstillede temp er nået, og slukker ligeledes når temp kommer under.
Den kan også monteres modsat så den slukker ved en given temp.

Ps: Jeg kan anbefale en driftstermostat til montering i dykrør, den er langt mere præcis end den model til påspænding på rør, men nu har du jo købt ind. :)

Hejsa
Jeg bytter den da gerne hvis han heller vil have en anden, ingen problem :)
Mvh Allan

Hedestoker.dk
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #7 Dato: Aug 11, 2010, 21:06 »
Hej
Netop Michael, du kunne lige formulere det korrekt
Bare lige for at understrege, så er det meget vigtigt at Esben finder fasen, han kan jo sagtens afbryde på nulledningen, og det vil give nøjagtig samme resultat. Men så står pumpen i teorien med en fase og dermed strøm for den der rør ved fasen og står på jorden, og det er knap så heldigt, for ikke at sige noget helt skidt, for en uvedkommende der skal til at rode med det. :-\ :-\ :-\

Hej,

Principielt er begge ledninger fase og nul) i et 230 VAC kredsløb lige strømførende, ligesom + og - i et DC kredsløb (jævnstrøm).
Afbryder man den ene ledning, vil det ikke kunne gå strøm gennem kredsløbet.

Når vi taler om fase og nul i vores 230 VAC kredsløb er det faktisk set i forhold til jorden (altså jordkloden).
Det er nemlig sådan at vores el-net har 3 faser der er samlet i et fælles midtpunkt, og dette midtpunkt er forbundet til jorden gennem et jordspyd. Det sker ude ved transformeren og med jævne mellemrum mellem transformeren og os forbrugere.
Fidusen ved at forbinde midtpunktet til jorden er at el-nettet derved er "tøjret til jorden" og derved kan man bl.a. opdage lækage i isolationen på ledninger (det er det der gør at dit HPFI-relæ kan fungere).

Tilbage til de to ledere i vores 230 VAC kredsløb, den der kaldes fasen har en spænding på 230 V i forhold til jordkloden og den der kaldes nul har en spænding på 0 V i forhold til jordkloden.

Jfr. stærkstrømsbekendtgørelsen skal mindst fase-lederen afbrydes ved drift stop af en brugsgenstand (her din pumpe), men nullen må også gerne afbrydes.

Som nogle er inde på, kan du (måske  :D) finde fasen vha. en polsøger, eller med et velegnet måleinstrument, men det kræver lidt el-kendskab.
Skal vi gå helt til benet, ja så må du faktisk slet ikke rode med det selv, medmindre du er autoriseret el-installatør, men så havde du forhåbentlig ikke skrevet her  ;)

Hilsen
Michael

Jeg takker og bukker  :)
men hvordan finder jeg lige ud af hvad der er Nul.
Det er vel veksel strøm, så faserne bytter vel plads, ca 50 gange i sekundet, derfra de 50 HZ.
eller har jeg misforstået noget helt i mine fysik timer for mange år siden.
« Senest Redigeret: Aug 11, 2010, 21:11 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Nix Pille

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #8 Dato: Aug 11, 2010, 21:59 »
Hej
Det er da fuldstændigt underordnet, om man afbryder fasen eller nul lederen.. ingen skal vel røre ved ledningerne, når først det hele er samlet.. skal noget engang skiftes, lukker man da for strømmen, så tingene kan røreres ved, uden fare for at blive slået til jorden...
Tilmed er alt vel jordet korrekt...
Termostaten fra Hedestoker er helt rigtig valgt.
« Senest Redigeret: Aug 11, 2010, 22:02 af Nix Pille »
Nix Pille... ( Troldmand )

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #9 Dato: Aug 11, 2010, 22:46 »
Hej
Det er vi så ikke helt enige om Trolle. ;D
Jovist er termostaten rigtig, jeg nævnte bare at den ene type er mere nøjagtig end den anden, er min erfaring efter at ha prøvet dem begge.

Hej
Det er da fuldstændigt underordnet, om man afbryder fasen eller nul lederen.. ingen skal vel røre ved ledningerne, når først det hele er samlet.. skal noget engang skiftes, lukker man da for strømmen, så tingene kan røreres ved, uden fare for at blive slået til jorden...
Tilmed er alt vel jordet korrekt...
Termostaten fra Hedestoker er helt rigtig valgt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Montering af Driftstermostat WPR-90F
« Svar #10 Dato: Aug 12, 2010, 16:44 »
Hej Ole og Nix pille,

Ole har helt ret, man skal afbryde fasen, og det er ikke ligegyldigt  ;)

Som jeg skrev i mit indlæg, så kræver stærkstrømsbekendtgørelsen at der foretages afbrydelse af fasen (nul-styring er ikke tilladt).
Årsagen er helt klart at reducere evt. fare ved et svigt i isolationen, helt som Ole er inde på.

Fra et funktions synspunkt derimod er der fuldstændig ligegyldigt om man afbryder fasen, nullen eller begge.

Så kan man mene at dem der har skrevet stærkstrømsbekendtgørelsen ikke har forstand på hvad de taler om, men de har nu nok en hel del forstand på det, og slutresultatet er altså at det ikke er tilladt at lave nul-styring.

Det er jo heller ikke lovligt at køre i venstre side af vejen i Danmark, selv om der ikke kommer modkørende  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej
Det er vi så ikke helt enige om Trolle. ;D
Jovist er termostaten rigtig, jeg nævnte bare at den ene type er mere nøjagtig end den anden, er min erfaring efter at ha prøvet dem begge.

Hej
Det er da fuldstændigt underordnet, om man afbryder fasen eller nul lederen.. ingen skal vel røre ved ledningerne, når først det hele er samlet.. skal noget engang skiftes, lukker man da for strømmen, så tingene kan røreres ved, uden fare for at blive slået til jorden...
Tilmed er alt vel jordet korrekt...
Termostaten fra Hedestoker er helt rigtig valgt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html