Forfatter Emne: Hvilken tænder  (Læst 6344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aabling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Hvilken tænder
« Dato: Aug 28, 2010, 09:23 »
Kære Forum

Jeg har en brændeovn, hvor jeg (om vinteren) om aftenen lægger brænde og optændingsblokke i, og sætter vækkeuret til kl 5 om morgenen, står op, tænder ild, og prøver ikke at vågne for meget og at sove 2 timer mere til jeg rigtig skal op. Det er jeg ved at være træt af (vågen af).

Jeg tænkte, at sætte en lille gløde-tænder-fætter fra et pille- eller stoker fyr ind i bunden af min brændeovn og bore ledningen ud gennem bunden/siden; sætte et lille timer-ur til....og vupti, der vil være dejligt varmt om morgenen uden at jeg først skal op kl 5.

Jeg er bare 100% blank i typer af tændere osv. Der er ca 30 cm fra midten af ovnen til ydrekant af ovn og 10 cm fra inderside af kammer til ydrekant af ovn - så der skal minimum være 10 cm varmeresistent ledning og gerne mere.

Har I nogle bud på hvad jeg skal købe?
- og hvad jeg skal være opmærksom på?

Hilsen Thomas

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Hvilken tænder
« Svar #1 Dato: Aug 28, 2010, 09:55 »
Hej
Interressant projekt du har i tankerne.
Men der er et par ting du skal være yderst opmærksom på.

1 Tænderen må ikke ligge i bålet/have kontakt til flammerne det holder den ikke til.

2 En eltænding virker med tænderen og luft fra en blæser, altså det er som sådan ikke tænderen der antænder pillerne men den brandvarme luft, derfor fungerer det. Du har jo sikkert ikke mulighed for at tilføre luft fra blæser, så ved ikke om det vil virke, jeg tvivler. Du skal dog være MEGET opmærksom på, hvis du forsøger at der vil sandsynligvis komme en forfærdelig masse røg, som kan medføre en røggas eksplosion, hvis ikke røgen forlader brandkammeret, men det afhænger jo af trækforhold osv.

Vil du forsøge alligevel, tror jeg bare du skal finde en tænder med højest mulig effekt. F.eks denne:
http://www.dvcenter.dk/index/pillefyr-reservedele-1975

Hmm kommer lige til at tænke på, at der vist er nogle stoker/pillefyr der bruger en slags forstørret varmepistol istedet for en glødestift, og der er jo indbygget en lille blæser, måske det var en mulighed. Og den vil med langt større sandsynlighed virke, efter min mening. Men er sikkert også meget dyrere.

Eller også skal du bare købe en pilleovn istedet, så er alle problemer løst ;D
« Senest Redigeret: Aug 28, 2010, 09:57 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hvilken tænder
« Svar #2 Dato: Aug 28, 2010, 17:11 »
Hej Thomas

Det er nok en god ide at lytte til Ole's bekymringer.

Automatisk opstart af stokeren er en kompleks ting.

Glødetråden skal have den rigtige størrelse, luften skal komme på det rigtige tidspunkt og lyssensoren skal afbryde optænding og sætte styrringen i gang.

Hvis du har kone eller børn i huset vil jeg ikke anbefale dig at gå i gang med eksperimentet.

Bor du alene i et hus på landet, langt fra naboer og vågner du let ved en røgalarm, så er det altid sjovt at få eksperimenter til at lykkedes.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html