Forfatter Emne: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%  (Læst 38693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Hejsa
Jeg fandt lige dette på nettet, det giver da stof til eftertanke hvis man skal have skiftet kedel.

Citat:
Nyttevirkningen på en Salamanderkedel sammenlignet med en kedel fremstillet til fastbrændsel ligger i størrelsesordnen 30%.
Det lyder vildt, men forklaringen er ganske enkelt den, at i tørt brænde består energiindholdet for 70-80% vedkommende af gasser der frigøres ved opvarmningen. Det er de gasser, som 'fiser' direkte- og uforbrændt- op i din skorsten, hvis kedlen ikker er konstrueret til den type forbrænding. Salamanderkedlen er konstrueret til koks, som pr. definition er afgassede kul, og der er dermed ikke foranstaltet nogen anordninger til at sørge for at gasserne forbrændes i brændkammeret på kedlen. Man kan lave nogle røgvendeplader, hvorved en del af gasserne kan afbrændes, men du er stadig ikke i nærheden af en fornuftig virkningsgrad


Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #1 Dato: Sep 18, 2010, 17:48 »
Kul/energikoks bliver ved forbrændingen meget varm i bunden af bålet - (Glødelaget) - (Derfor er en salamander/herkules kedel med vandkølet rist, - så risten optager varmen fra forbrændingen).

Ved brændefyring er forbrændingen meget varmere i toppen af bålet, - end i bunden af bålet :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #2 Dato: Sep 18, 2010, 18:22 »
Hej Levi,

Kul/energikoks bliver ved forbrændingen meget varm i bunden af bålet - (Glødelaget) - (Derfor er en salamander/herkules kedel med vandkølet rist, - så risten optager varmen fra forbrændingen).

Hvilket dog stadig betyder at de gasser der frigives fra de kul/energikoks der ligger over glødelaget ofte fiser ud i skorstenen uden at blive forbrændt.

For at forbrænde gasserne kræves en tilstrækkelig høj temperatur i gasserne og ilt tilførsel, altså vel at bemærke over glødelaget, og det er det der er svært i en gennemforbrændings kedel.
Den slags forbrænding foregår bedst (mest økonomisk) i en underforbrændings kedel.

Konklusion:
 - Gennemforbrændings kedler (type Salamander, Roca osv.) er beregnet til koks og kan til dels anvendes til brændere (olie, gas eller træpiller)
 - Underforbrændings kedler kan bruges til det hele  ;)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #3 Dato: Sep 18, 2010, 19:12 »
Hej Levi,

Kul/energikoks bliver ved forbrændingen meget varm i bunden af bålet - (Glødelaget) - (Derfor er en salamander/herkules kedel med vandkølet rist, - så risten optager varmen fra forbrændingen).

Hvilket dog stadig betyder at de gasser der frigives fra de kul/energikoks der ligger over glødelaget ofte fiser ud i skorstenen uden at blive forbrændt.

For at forbrænde gasserne kræves en tilstrækkelig høj temperatur i gasserne og ilt tilførsel, altså vel at bemærke over glødelaget, og det er det der er svært i en gennemforbrændings kedel.
Den slags forbrænding foregår bedst (mest økonomisk) i en underforbrændings kedel.

Konklusion:
 - Gennemforbrændings kedler (type Salamander, Roca osv.) er beregnet til koks og kan til dels anvendes til brændere (olie, gas eller træpiller)
 - Underforbrændings kedler kan bruges til det hele  ;)

Hilsen
Michael

Jeg er enig i alt, - med undtagelse af et en underforbrændingskedel kan bruges til det hele.

Prøv du at smide kul og koks i en underforbrændingskedel, - som mig bekendt udelukkende laves i pladejern.

Efter 5 år er den kedel færdig, - forbrændingen på kul og i særdeleshed på koks bliver vanvittig varm, - og det holder pladejernskedler IKKE til.

Jeg har set "gasogen" kedler der buler som olietønder fordi jernet har taget skade af de høje temp. ved afbrænding af koks.

Derudover er der mange flere gasser i koks, - så når en gasogen "pausefyrer" opstår der ophobninger af gasser, - når kedlen så går i drift igen, - opstår der massive røggaseksplosioner....

Kul/koks kun i støbejernskedler.

Brænde kun i Pladejernskedler (Underforbrænding).
« Senest Redigeret: Sep 18, 2010, 19:14 af levi »

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #4 Dato: Sep 18, 2010, 22:05 »
Hejsa
Jeg fandt lige dette på nettet, det giver da stof til eftertanke hvis man skal have skiftet kedel.

Citat:
Nyttevirkningen på en Salamanderkedel sammenlignet med en kedel fremstillet til fastbrændsel ligger i størrelsesordnen 30%.
Det lyder vildt, men forklaringen er ganske enkelt den, at i tørt brænde består energiindholdet for 70-80% vedkommende af gasser der frigøres ved opvarmningen. Det er de gasser, som 'fiser' direkte- og uforbrændt- op i din skorsten, hvis kedlen ikker er konstrueret til den type forbrænding. Salamanderkedlen er konstrueret til koks, som pr. definition er afgassede kul, og der er dermed ikke foranstaltet nogen anordninger til at sørge for at gasserne forbrændes i brændkammeret på kedlen. Man kan lave nogle røgvendeplader, hvorved en del af gasserne kan afbrændes, men du er stadig ikke i nærheden af en fornuftig virkningsgrad


Mvh Allan
Hej

Ahh 30% er nok lige i underkanten. Miljøstyrelsen lavede en test i 2008 med brændefyring på nogle af disse kedler (Salamander og Viadrus) og de lå imellem 42-59% i virkningsgrad alt afhænig af, hvordan der blev fyret i dem.
Men ja det er stadig alt for dårlig en virkningsgrad idag.

http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2008/978-87-7052-771-2/pdf/978-87-7052-772-9.pdf
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #5 Dato: Sep 19, 2010, 10:00 »
Hej Levi,

Den diskussion går jeg ikke ind i  ;)

Jeg omtalte to forskellige kedel-principper, underforbrænding og gennemforbrænding, og ikke materialevalget til fremstilling af kedlen.

Om der er nogen der laver en underforbrændings kedel i støbejern skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er da ikke umuligt.

Hilsen
Michael

Hej Levi,

Kul/energikoks bliver ved forbrændingen meget varm i bunden af bålet - (Glødelaget) - (Derfor er en salamander/herkules kedel med vandkølet rist, - så risten optager varmen fra forbrændingen).

Hvilket dog stadig betyder at de gasser der frigives fra de kul/energikoks der ligger over glødelaget ofte fiser ud i skorstenen uden at blive forbrændt.

For at forbrænde gasserne kræves en tilstrækkelig høj temperatur i gasserne og ilt tilførsel, altså vel at bemærke over glødelaget, og det er det der er svært i en gennemforbrændings kedel.
Den slags forbrænding foregår bedst (mest økonomisk) i en underforbrændings kedel.

Konklusion:
 - Gennemforbrændings kedler (type Salamander, Roca osv.) er beregnet til koks og kan til dels anvendes til brændere (olie, gas eller træpiller)
 - Underforbrændings kedler kan bruges til det hele  ;)

Hilsen
Michael

Jeg er enig i alt, - med undtagelse af et en underforbrændingskedel kan bruges til det hele.

Prøv du at smide kul og koks i en underforbrændingskedel, - som mig bekendt udelukkende laves i pladejern.

Efter 5 år er den kedel færdig, - forbrændingen på kul og i særdeleshed på koks bliver vanvittig varm, - og det holder pladejernskedler IKKE til.

Jeg har set "gasogen" kedler der buler som olietønder fordi jernet har taget skade af de høje temp. ved afbrænding af koks.

Derudover er der mange flere gasser i koks, - så når en gasogen "pausefyrer" opstår der ophobninger af gasser, - når kedlen så går i drift igen, - opstår der massive røggaseksplosioner....

Kul/koks kun i støbejernskedler.

Brænde kun i Pladejernskedler (Underforbrænding).
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #6 Dato: Sep 19, 2010, 17:51 »
Hej Levi,

Den diskussion går jeg ikke ind i  ;)

Jeg omtalte to forskellige kedel-principper, underforbrænding og gennemforbrænding, og ikke materialevalget til fremstilling af kedlen.

Om der er nogen der laver en underforbrændings kedel i støbejern skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er da ikke umuligt.

Hilsen
Michael

Hej Levi,

Kul/energikoks bliver ved forbrændingen meget varm i bunden af bålet - (Glødelaget) - (Derfor er en salamander/herkules kedel med vandkølet rist, - så risten optager varmen fra forbrændingen).

Hvilket dog stadig betyder at de gasser der frigives fra de kul/energikoks der ligger over glødelaget ofte fiser ud i skorstenen uden at blive forbrændt.

For at forbrænde gasserne kræves en tilstrækkelig høj temperatur i gasserne og ilt tilførsel, altså vel at bemærke over glødelaget, og det er det der er svært i en gennemforbrændings kedel.
Den slags forbrænding foregår bedst (mest økonomisk) i en underforbrændings kedel.

Konklusion:
 - Gennemforbrændings kedler (type Salamander, Roca osv.) er beregnet til koks og kan til dels anvendes til brændere (olie, gas eller træpiller)
 - Underforbrændings kedler kan bruges til det hele  ;)

Hilsen
Michael

Jeg er enig i alt, - med undtagelse af et en underforbrændingskedel kan bruges til det hele.

Prøv du at smide kul og koks i en underforbrændingskedel, - som mig bekendt udelukkende laves i pladejern.

Efter 5 år er den kedel færdig, - forbrændingen på kul og i særdeleshed på koks bliver vanvittig varm, - og det holder pladejernskedler IKKE til.

Jeg har set "gasogen" kedler der buler som olietønder fordi jernet har taget skade af de høje temp. ved afbrænding af koks.

Derudover er der mange flere gasser i koks, - så når en gasogen "pausefyrer" opstår der ophobninger af gasser, - når kedlen så går i drift igen, - opstår der massive røggaseksplosioner....

Kul/koks kun i støbejernskedler.

Brænde kun i Pladejernskedler (Underforbrænding).

/kramski  ;)

Offline EVP

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #7 Dato: Jan 31, 2014, 14:12 »
Nå - og måske 90% ved at sætte en skilleplade i andet hak bagfra, lægge låg på i højde med bunden af indfyringslågen. Skære en firkant i pladen med en skydelem, lægge en profileret plade på i begge sider så der er tæt.
Det giver hvad jeg kalder en omvendt gennemforbrænding. Fyrer med briketter og brænde for en hel del under, hvad gas koster til opvarmningen.
Røgtemperaturen holder på ca. 150 grader ved fuld knald på kedlen ~ 85 grader centralvarmevand.
Skorstensen afgiver lidt vanddamp.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #8 Dato: Jan 31, 2014, 16:18 »
Interessant, masser af billeder - please  :)

/Frank

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #9 Dato: Jan 31, 2014, 16:28 »
Hmm, 90% virkningsgrad ved en røggastemperatur på 150o???
...det skulle i givet fald kræve en CO2% på 18, hvilket vist ikke er realistisk  ???

Hilsen
Michael

Nå - og måske 90% ved at sætte en skilleplade i andet hak bagfra, lægge låg på i højde med bunden af indfyringslågen. Skære en firkant i pladen med en skydelem, lægge en profileret plade på i begge sider så der er tæt.
Det giver hvad jeg kalder en omvendt gennemforbrænding. Fyrer med briketter og brænde for en hel del under, hvad gas koster til opvarmningen.
Røgtemperaturen holder på ca. 150 grader ved fuld knald på kedlen ~ 85 grader centralvarmevand.
Skorstensen afgiver lidt vanddamp.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #10 Dato: Jan 31, 2014, 17:28 »
Synes umidelbart også det lyder helt vildt med en virkningsgrad på 90% i et ældre fastbrændselsfyr.

Nu er jeg ikke så stærk inde i det stof der hedder CO2 men er der ikke noget med (synes jeg da at havde læst et sted) at for hver 15 grader røgtemp. hæves - falder virkningsgraden med 1% i hvertfald i Scotte pillefyr.

Min røgtemp. ligger pt. på ca. 100 grader (pt. helt åben by-pass) Oprindeligt var pillefyret indstillet til en røgtemp. på 85 grader, (kedeltemp. 70 grader) med en virkningsgrad på 94%. Altså burde min virkningsgrad være 1% ringere. Øger jeg istedet røgtemp. til 150 grader, må virkningsgraden vel lande på 90%

/Frank

PS.
Eller bør jeg slå koldt H2O i blodet og ta´ mig en mundfuld N2O  ;D

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #11 Dato: Jan 31, 2014, 18:12 »
Hmm. fik lige en tanke, ilt nærer som bekendt forbrændingen af træ. Hvem husker ikke fysik og kemi timerne i skolen med forsøget "den glødende træpind der blusser op ved tilsætning af ekstra ilt"
Hvis man tilsatte ekstra ilt (ikke blæserluft) til forbrændingen i pillefyret, så må virkningsgraden vel kunne øges - vel og mærke om man kunne holde på røgtemp.

/Frank

PS.
For mange millioner milliarder år siden var iltniveauet jo en hel del højere end idag, så selv meget fugtigt træ kunne brænde lystigt. Vist også derfor insekterne den gang kunne blive kæmpe store. ^-^

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #12 Dato: Jan 31, 2014, 19:05 »
Hej Frank,

Man kan ikke sige at virkningsgraden falder med 1% for hver 15oC røggassen hæves  ;)
...det kommer helt an på forbrændingen kvalitet.

På min web-side www.mhes.dk kan du trykke på linket "Virkningsgrad" og så har du formlen foræret  ;)

Din ide med at føde fyret med ren ilt i stedet for atmosfærisk luft, vil helt sikkert forbedre virkningsgraden  ;)
...desværre er der bare ikke økonomi i det, med mindre du kan finde en sponsor for din rene ilt  ;)

Hilsen
Michael

Synes umidelbart også det lyder helt vildt med en virkningsgrad på 90% i et ældre fastbrændselsfyr.

Nu er jeg ikke så stærk inde i det stof der hedder CO2 men er der ikke noget med (synes jeg da at havde læst et sted) at for hver 15 grader røgtemp. hæves - falder virkningsgraden med 1% i hvertfald i Scotte pillefyr.

Min røgtemp. ligger pt. på ca. 100 grader (pt. helt åben by-pass) Oprindeligt var pillefyret indstillet til en røgtemp. på 85 grader, (kedeltemp. 70 grader) med en virkningsgrad på 94%. Altså burde min virkningsgrad være 1% ringere. Øger jeg istedet røgtemp. til 150 grader, må virkningsgraden vel lande på 90%

/Frank

PS.
Eller bør jeg slå koldt H2O i blodet og ta´ mig en mundfuld N2O  ;D
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #13 Dato: Jan 31, 2014, 20:29 »
Hej Michael

Okay, men nu fandt jeg så stedet hvor jeg havde læst det, det står jo at læse i manualen der fulgte med Scotten i sin tid "15C grader i forøgelse af røg temperaturen, koster ca. 1% i virkningsgrad"

Husker forresten godt du tidliger har linket til din side med virkningsgrader (lidt sjovt og lege med).  :)

Måske en beholder med vand tilsat lidt el fra et solcelleanlæg (eller over tid endda måske kun med varme) - så burde vandet vel boble og blive spaltet i ilt og brint. Kræver naturligvis nogle tekniske foranstaltninger også af økonomisk (sponsoreret) art  ;) Øv - kan godt se hvor det bære hen  8)


/Frank

PS.
Der gik vist lidt for meget Jurassic Park i tråden, men EVP hvor kunne det være fint med nogle flere data og billeder så er du flink.  :)

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Salamander / ældre støbejernskedler: virkningsgrad 30%
« Svar #14 Dato: Feb 27, 2014, 22:31 »
Øv.. EVP  :-\ nu har jeg ventet næsten en måned - havde ellers gerne set et foto eller to af vidunderet.

Kom forresten til at tænke på - folk der stadigvæk fyre i ældgamle fastbrændselskedler med virkningsgrader på de nævnte værdier. Kan jo næsten få sponsoreret et helt nyt træpillefyr - kvit og frit, alene ved salg af realiseret CO2-besparelser. Priser er jo set til under 16.000kr for nyt anlæg.  ;)

/Frank
« Senest Redigeret: Feb 27, 2014, 22:40 af Frank Chr. »