Forfatter Emne: Kendub  (Læst 8905 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Kendub
« Dato: Nov 09, 2010, 14:13 »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kendub
« Svar #1 Dato: Nov 09, 2010, 20:12 »
Det ser sku godt ud chief, men hvorfor faen har du så høj retur temperatur? Ingen termostat/ventil på din varmtvandsbeholder?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Kendub
« Svar #2 Dato: Nov 09, 2010, 20:29 »
Det ser sku godt ud chief, men hvorfor faen har du så høj retur temperatur? Ingen termostat/ventil på din varmtvandsbeholder?

Hej Martin.

Takker  ;)

Du har ret. Returen virker høj, men det skyldes, at jeg måler efter shunten, hvor flowmåler også er monteret. Det kunne nu være smart lige at få målt på den "reelle" retur.

Mht VVB, så kører jeg med varmtvandsprioritering med en 3 vejs ventilmotor. Der laves kun varmt vand, når behovet er der. Det skal især blive rigtig gavnligt til forår og sommer. VVB er sat til 60 grader i setpunkt, og der produceres varmt vand når temp er 15 grader under setpunktet.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kendub
« Svar #3 Dato: Nov 10, 2010, 08:36 »
Hm, nå for Søren. Hm, jeg forstår ikke du har sat det der, jeg ville nok vælge at måle returen fra huset, og sætte flow måleren der. Så kan du se hvis noget er galt. Jeg vil hellere have kompressorrens, så ingen vvb prioritering til mig. Har en magnet ventil som min solvarme styring åbner efter behov. Det virker ganske udemærket :-)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Kendub
« Svar #4 Dato: Nov 10, 2010, 10:02 »
Hm, nå for Søren. Hm, jeg forstår ikke du har sat det der, jeg ville nok vælge at måle returen fra huset, og sætte flow måleren der. Så kan du se hvis noget er galt. Jeg vil hellere have kompressorrens, så ingen vvb prioritering til mig. Har en magnet ventil som min solvarme styring åbner efter behov. Det virker ganske udemærket :-)

Kan godt følge dig. Jeg var selv meget i tvivl, men da flowmåleren er monteret med det eneste formål at udregne KW (gennem difference på fremløb og retur), skal både flowmåler og føler sidde efter shunten, for at give den mest præcise KW udregning. Og det virker. I bund og grund bare lidt sjov og "ballade".   :D

Havde du i forvejen installeret solvarmeanlæg, inden du fik sat pillebrænder op?
Tænker bare at det må tage noget tid at tjene et solvarmeanlæg ind, hvis det er eftermonteret?   Men smart med den magnetventil.  :P

Som du sikkert ved, har jeg ombygget 16kw til 10kw. Det har vist sig at være rigtig effektivt mod slagger og aske. Inden ombygningen måtte jeg ud og skrabe risten dagligt, og overvejde kompressor rens. Nu har jeg heldigvis ikke længere det problem!. Træpillerne er af samme mærke/leverance.    ;D

Kunne godt forestille mig, at der kommer et par ekstra indgange på en fremtidig ny styring.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kendub
« Svar #5 Dato: Nov 10, 2010, 11:06 »
Kan godt følge dig. Jeg var selv meget i tvivl, men da flowmåleren er monteret med det eneste formål at udregne KW (gennem difference på fremløb og retur), skal både flowmåler og føler sidde efter shunten, for at give den mest præcise KW udregning. Og det virker. I bund og grund bare lidt sjov og "ballade".   :D

Mm, jeg kan ikke se det gør det mere upræcist du sætter føler og flow måler lige inden kedelshunten. Du får måske ikke det tab der er i selve shunt kredsen med i din KW udregning, men tror sku det er så lavt et tab at det vil være svært overhovedet at måle.

Havde du i forvejen installeret solvarmeanlæg, inden du fik sat pillebrænder op?
Tænker bare at det må tage noget tid at tjene et solvarmeanlæg ind, hvis det er eftermonteret?   Men smart med den magnetventil.  :P

Jeg ved det faktisk ikke. Købte de 30 rør og 300L tank, incl styring og pumpestation og fittings og hele svineriet for 13,5k.. og monterede det selv. Jeg sku alligevel have en ny vandbeholder, så det taget i betragtning er det kun ca 8000 anlægget har stået mig i.

I sommerperioden kørte jeg førhen el-vandvarme.. det ku jeg så ha gjort med pillefyr nu, og MÅSKE ha sparet noget, jeg ved ikke hvor effektivt det er. Nu har jeg solvarmen, og jeg har praktisk taget gratis varm vand helt hen i midten af oktober. Ingen supplering overhovedet. Jeg er dybt imponeret over effektiviteten. Jeg monterede anlægget i sommers, en sen fredag aften var der 300L 10 grader varmt vand i tanken... og det sidste var monteret og jeg ku bare vente på solen... lørdag aften havde jeg 300L 57 grader varmt vand. Det koster ca. 18 kWh at opnå den temperaturstigning, så det er bestemt effektivt.

Som du sikkert ved, har jeg ombygget 16kw til 10kw. Det har vist sig at være rigtig effektivt mod slagger og aske. Inden ombygningen måtte jeg ud og skrabe risten dagligt, og overvejde kompressor rens. Nu har jeg heldigvis ikke længere det problem!. Træpillerne er af samme mærke/leverance.    ;D

Kunne godt forestille mig, at der kommer et par ekstra indgange på en fremtidig ny styring.

Super Søren fra Dvcenter har lovet at bytte min brænder til en 10 kW inden så længe. Men, det er en special aftale. Total go service. Min 16 kW har også kun kørt en måned.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html