Forfatter Emne: PX21  (Læst 36335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 2sbj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
PX21
« Dato: Nov 23, 2010, 14:15 »
Jeg har et 5 år gammelt fyr mrk. KMP Px21. Det har aldrig fungeret ordentligt. Går ud. tilsyneladende uden grund. Montør HAR kigget på det. Under garanti og efter. Men vi kommer stadig hjem til koldt hus flere gange om måneden.
Symptomer: Driftstop. Grøn (Strøm) og Rød (Fejl) lampe. Ingen piller i brænder. Kan genstartes normalt: Sluk, vent 30 sek, tænd. Kører fint i ?? antal timer el. dage. Vejret har ingen indflydelse. Vindstill eller piv storm. Den stopper bare.
Hvad vi HAR prøvet: Foring af skorsten. Trækregulator. Montør til at indstille fyret korrekt -flere gange.
Den er noget sulten efter tændere. et par stykker har holdt mindre end 6 driftsmåneder. Fyret kører kun fra Oktober til Maj.
En tanke: Temperatur føleren stammer fra det gamle -min 25 år- oliefyr. Smeden monterede bare den gamle boks med termostat og det hele, på vores nye -Viadrus- kedel. "Så sparer i de penge"
 Kan det tænkes at styringen ikke får besked om at temp er faldet? Men hvad så med den røde fejllampe?
Gode råd efterlyses. Vinteren var kold sidste år!
MVH Steffen

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: PX21
« Svar #1 Dato: Nov 23, 2010, 20:59 »
Nu kender jeg ikke til din pillebrænder, men har du en manual du kan oploade så det måske lidt lettere at forstå hvad de forskellige lamper lyser for...

Men det kan ikke koste mange penge for en ny driftstermostat... Prøv evt. at se ved hedestoker om der er en der ligner noget du kan bruge...

Og har du lyst at investere i en ny brænder kan jeg varmt anbefale en NBE brænder (scotte/woody)...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: PX21
« Svar #2 Dato: Nov 23, 2010, 21:39 »
Hej igen...

Fandt en vejledning på engelsk... http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_GB_071214.pdf
Som jeg forstår det løber den tør for piller i brændkammeret...(der hvor pillerne falder ned og brænder)
Kan du tage hætten af din snegl, (hvis den har sådan en??) I så fald vil du kunne kontrolere om sneglen skulle være forsynet med en kondensator... så vil de være mont før sneglmotoren...

Nu må du sige til hvis jeg snakker sort... :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline 2sbj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PX21
« Svar #3 Dato: Nov 24, 2010, 12:26 »
Hej Tonni, tak for dit svar. Det er rimelig klar tale omend jeg ikke lige ved hvad en sneglen skal bruge en kondensator til, og hvilken fejl en sådan kan fremkalde. Men jeg kan checke det.
Den engelske manual du linker til er, stort set, magen til den fotokopi på dansk, jeg fik med fyret.
Brænder og styring er det samme, men manualen er mere udførlig. Tak for det :)
Jeg tror det næste projekt må være temp. føleren. Jeg kan ikke komme på andet. Har set den til knapt 400-
Og, som sagt, fyret stopper, spændings- & fejllampen er tændte. Og så kan jeg resette som normalt iflg. manual. Og det kører som om intet var hændt!! Jeg banker ikke på siloen eller udøver andre magiske tricks. Kun sluk/tænd proceduren.
Foreløbig tak. Jeg vender frygteligt tilbage hvis jeg ikke får skidtet til at virke.
MVH Steffen

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: PX21
« Svar #4 Dato: Nov 24, 2010, 20:04 »
Den korte forklaring på kondensatoren er vidst at den skal skabe en ekstra fase til snegl motoren...
På min svigerfars brænder har jeg prøvet at en dårlig kondensator til en snegl kan lave nogen samme problemer som du beskriver...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: PX21
« Svar #5 Dato: Nov 25, 2010, 20:47 »
Hej 2sbj
Jeg kan se det er den samme styring der var på de første pellx brænder, jeg tror det er din faldskakt termostat der slår fra, så stopper pille tilførelsen og den brænder ud med blæserdrift til der ikke er mere lys at se, derefter kan den når temperaturen er faldet på faldrøret starte normalt igen,

Glem den med kondensatoren, der er nemlig ingen på sneglmotoren ( har haft pellx i 10år)
Mvh bylov

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: PX21
« Svar #6 Dato: Nov 25, 2010, 21:10 »
Super bylov.. :) Bruger erfaring er som oftes bedst...

2sbj:
Hvordan er dine skorstensforhold??? er dine røgrør rene også videre...
Kedlen ren i røgafgange...
Det kunne jo tyde på at varmen ikke kommer ordentligt væk fra brænderen/for lidt træk i skorstenen gennem kedlen...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline 2sbj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PX21
« Svar #7 Dato: Dec 09, 2010, 22:31 »
@ Bylov: Tak for svaret, men der ER faktisk en kondensator (2uF) koblet til gearmotoren. Den har jeg så -omsider- skiftet, men uden resultat >:(
MHT til faldskakt føleren, kan jeg ikke rigtig forstå hvorfor den skulle slå fra. Røret bliver aldrig så meget som håndvarmt.

@TonniT: Tak for dine input. Skorstenen skulle være iorden. Bliver kontrolleret af skorstensfejer 2 gange om året. Fik ny foring i sidste år og jeg er generelt grundig med rengøring (støvsugning) af både fyr og røgrør. Jeg har prøvet at lade spjældet i afgangen stå helt åben og være helt lukket (der er stadig ca 1/4 hul) og har ikke kunnet se forskel. MHT træk så er der vist rigeligt. Hvis det ikke blæser herude, så stormer det! Det fik vi at vide da vi flyttede ind :) Og jeg kan mærke vacuum i føderøret når jeg tager slangen af. Derfor har vi fået en trækregulator på.

Jeg har også ordnet et par løse forbindelser på sneglegearet.

Det er det der så frustrerende. Der er intet mønster. Fyret kan køre 2-3 dage. Eller stoppe 3-4 gange på et døgn. Nu prøver jeg med en ny føler i kedelvandet. Den gamle er måske 35 år. Men jeg har ikke meget håb. Jeg kvier mig ved at skulle have en ny styring på. Men, som min kone siger, vi kan jo ikke være væk hjemmefra mere end nogle få timer med de temperaturer vi har for øjeblikket.


Skriv endelig hvis der skulle dukke flere gode ideer op. Hvem ved hvor guldkornet ligger.

MVH Steffen

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: PX21
« Svar #8 Dato: Dec 10, 2010, 13:44 »
Har haft samme px21 i den hus vi havde i Sverige, og den kørte nu meget pålidlig, hvis det var føleren i skaktrøret så ville du også vide det da den manuelt skal kobles til igen.
tror dit problem er tilførsel af piller, brænder den meget ujævn når den køre evt. af og til, hvilke hældning har din snegl ? vores havde en hældning på 35-40 grader er din snegl den originale med rør i metal ?
er ret sikker på det er transporten af piller der giver dig kvaler, det kan naturligvis også være noget elektronik der fejler, en anden mulighed er føleren til at overvåge flammen, den skulle jeg af og til rengørre.
Kommer der slagger i brænderen ?
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline 2sbj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PX21
« Svar #9 Dato: Dec 10, 2010, 15:18 »
@Hangaard: Tak for dit svar. Original snegl af metal. ca. 45 grader og derfra næsten lodret igennem slangen.
Og, desværre, nypudset flammevagt er den bedøvende ligeglad med. Overvejer at skifte den.
Slagger i brænderen. Nej. Den leverandør brugte vi kun én gang!
MVH Steffen.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: PX21
« Svar #10 Dato: Dec 10, 2010, 16:04 »
hmm kan kun se 2 mulige forklaringer så, elektronik fejl eller ujævn piller fremføring, den vi havde i sverige var lidt ømfindig over for aske / slagger men jævnlig rensning så kørte den meget fint.
køre du både med høj og lav last ?
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: PX21
« Svar #11 Dato: Dec 10, 2010, 16:11 »
hvis du køre med lav og høj så prøv at ændre jumperen og se om det hjælper på dit problem
er du sikker på den får nok piller i optændingsfasen ? for hvis der er ujævn fremføring af piller så kan der jo opstå tider hvor det fejler og tider hvor det køre godt nok.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Tejn 51

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PX21
« Svar #12 Dato: Feb 21, 2012, 09:21 »
hej....
dette er ikke et nyt problem,,, du har sikkert udskiftet din bærnder,,,, men til den der søger løsninger til problemer på nettet ,.

det kan være at termostaten til det gamle oliefyr slår fra før termostaten til pellebræner, så er strømmen afbrut, og når temp. falder i kedlen, så kommer strøm tilbage, man skal kun bruge overkogssikring på den gamle termostat.....

mvh tejn 51

Offline pedersenbp

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: PX21
« Svar #13 Dato: Feb 23, 2012, 09:21 »
hej jeg vil lige spille ind med en faktor det måske kan ha indvirkning hvad for nogle piller bruger du ?? jeg har nemlig selv haft pille som var meget lange og hårde og de gav netop de problemer du beskriver da jeg skiftede til et andet fabrikat ( danish agro ) løste problemet sig selv

VH Bo

 
 

Offline pedersenbp

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: PX21
« Svar #14 Dato: Feb 23, 2012, 09:25 »
glemte helt at uddybe !!!
med de lange og meget hårde piller var der et MEGET ujævnt flow i pillesneglen der gjore at der ind i mellem kom optændnings fejl og det kunne være ofte og somtider længe i mellem håber du kan bruge oplysningen til noget

VH Bo