Forfatter Emne: Ekstern snegl dosering  (Læst 6636 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kendub

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Ekstern snegl dosering
« Dato: Dec 03, 2010, 00:18 »
Er tidligere stødt på indlæg, med beskrivelser af løsningsforslag til mere ens dosering af piller fra den eksterne snegl. Kan dog ikke lige finde dem.

Sagen er, at jeg godt kunne ønske en mere jævn dosering. Mener at nogen har svejst rør fast til sneglen, så den bliver mindre fleksibel(?)

Jeg har ikke tidligere i samme omfang set resultatet af den uens dosering, da jeg tidligere benyttede en kedel, hvor bålet ikke i samme grad kunne oberserveres, som det nu er muligt på vores nye Blackstar-kedel. Kan godt forstå at mange har haft udfordringer med iltstyringen...  :o

Præcise beskrivelser er meget velkommen  :)

Jeg har ingen problemer med smuld, da det fint bliver siet fra gennem de 20-30 huller a' 5 mm jeg har lavet op af røret. En glimrende løsning på smuld, som jeg har benyttet nogle år nu.

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ekstern snegl dosering
« Svar #1 Dato: Dec 03, 2010, 13:35 »
Hej
Et forslag til den lille opfinder: ;)

Hvis nu man forestillede sig at den interne snegl tog pillerne fra en lille beholder f.eks 1-2 liter, og den eksterne snegl bare kørte piller ned i beholderen når en føler gav besked. Det måtte jo kunne give tæt på en 100% ens dosering hver gang. Så var det jo ligegyldigt med uens dosering fra den eksterne snegl.

Ved godt at nu er vi ude i seriøse ændringer af anlæget, men det er jo med den hensigt at få en bedre/renere forbrænding.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #2 Dato: Dec 03, 2010, 14:48 »
Du kan mokke et 3/4" vandrør i. Så kan sneglen ikke flexe, for der er simpelthen ikke plads til at den kan trække sig sammen. Sæt et bundleje i nede i bunden.

Du kan også tage et stykke rundjern og punktsvejse i begge ender.... så kan sneglen stadig flexe lidt, men ikke i længden, hvilket vil sige den ikke rigtig kan sno sig sammen, men stadig flytte sig af vejen hvis noget kommer i "klemme". Den løsning er sikkert bedre ved gearmotor.

Jeg bruger første løsning. Ser umiddelbart ud til at virke glimrende. Jeg har ikke hørt den køre uden der kom noget ned, siden det.

Offline Kendub

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
« Svar #3 Dato: Dec 03, 2010, 15:14 »
Du kan mokke et 3/4" vandrør i. Så kan sneglen ikke flexe, for der er simpelthen ikke plads til at den kan trække sig sammen. Sæt et bundleje i nede i bunden.

Du kan også tage et stykke rundjern og punktsvejse i begge ender.... så kan sneglen stadig flexe lidt, men ikke i længden, hvilket vil sige den ikke rigtig kan sno sig sammen, men stadig flytte sig af vejen hvis noget kommer i "klemme". Den løsning er sikkert bedre ved gearmotor.

Jeg bruger første løsning. Ser umiddelbart ud til at virke glimrende. Jeg har ikke hørt den køre uden der kom noget ned, siden det.

Det var præcis noget af den info jeg søgte.
Jeg er ikke helt fremme mht. metalarbejdet, så jeg skal lige have den med bundlejet præciseret. Kan du linke til et egnet egnet bundleje?
Ligger vandrøret INDE i selve sneglen fra bund til top, eller MELLEM snegl og plastrør?  Formoder det ændre noget på dosering v/6 min?

Thanks!

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #4 Dato: Dec 03, 2010, 15:29 »
Lejet var et svigerfar fandt, så det kan jeg desværre ikke sige noget om. Det er et lukket leje, og så har jeg sat det fast på røret med loctite. Røret passer inden i sneglen, og skal bare gå hele vejen inde i sneglen og op mod den aksel. Jeg har ikke set det nødvendigt at fiksere den på nogen måde.

Doseringen kan jeg ikke sige noget om for jeg lagde samtidig sneglen mere ned, og jeg fik en forøgelse på doseringen, men det tror jeg har noget at gøre med at jeg lagde den ned.

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #5 Dato: Dec 03, 2010, 16:47 »
Hej
Har faktisk lige lave operationen idag med et skykke tentorstål indeni sneglen. Jeg døjer meget med at den flekser og sneglen løber tilbage pga smuld, når den har kørt en uge eller to. Så nu er jeg spændt på om det virker.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #6 Dato: Dec 03, 2010, 17:18 »
Jamen det er jeg da også :)