Forfatter Emne: Sort røg efter skift af piller!!!  (Læst 9200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline zcully

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sort røg efter skift af piller!!!
« Dato: Dec 13, 2010, 17:54 »
Hej

Jeg har fået et problem. Jeg har lige skiftet piller. Fra 6mm no name piller til Barlinek 8mm piller.
Og nu ryger det bare helt vildt ud med sort røg!!! Hvad kan det skyldes? Er der så stor forskel på 8mm og 6mm eller er det pillerne? Skal tilførslen af piller sættes op/ned når man skifter til 8mm?

Jeg er ikke den store ekspert, så har aldrig indstillet fyret efter jeg overtog det fra den tidligere ejer. Jeg har et ældre Eco Climax fra dengang de havde dreje knapper. Er ca. 5-6 år gammelt.
Hvad er det egentlig optimalt/normalt at sætte kedeltermostaten og cirkulationspumpen på af temperatur?

MVH
Jacob

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sort røg efter skift af piller!!!
« Svar #1 Dato: Dec 13, 2010, 18:02 »
Hej Jacob,

Ethvert skift af træpiller medfører ny indstilling af brænderen  ;)

Når du får sort røg, er forbrændingen for fed, altså enten for mange piller eller for lidt luft (to sider af samme sag).

Optimal temperatur er ofte omkring 60 oC, da det giver mulighed for at opvarme din VVB til 55-57 oC.
Jo højere temperatur, jo større tab til skorstenen, man for lav temperatur giver problemer med bakterier i VVB'en.

Jeg er ikke lige med på hvilken temperatur du stiller på cirkulationspumpen, men hvis det er start/stop temperatur, så er 40-45 grader rimelig typisk.

Hilsen
Michael

Hej

Jeg har fået et problem. Jeg har lige skiftet piller. Fra 6mm no name piller til Barlinek 8mm piller.
Og nu ryger det bare helt vildt ud med sort røg!!! Hvad kan det skyldes? Er der så stor forskel på 8mm og 6mm eller er det pillerne? Skal tilførslen af piller sættes op/ned når man skifter til 8mm?

Jeg er ikke den store ekspert, så har aldrig indstillet fyret efter jeg overtog det fra den tidligere ejer. Jeg har et ældre Eco Climax fra dengang de havde dreje knapper. Er ca. 5-6 år gammelt.
Hvad er det egentlig optimalt/normalt at sætte kedeltermostaten og cirkulationspumpen på af temperatur?

MVH
Jacob
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline zcully

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sort røg efter skift af piller!!!
« Svar #2 Dato: Dec 13, 2010, 18:17 »
Hej Michael

Mange tak for hurtigt svar  ;)
Jeg har sat tilførslen et trin ned. Nu er det blevet mørkt, så kan ikke rigtig se om det har hjulpet på røgen!! Måske den skal en gang mere ned. Skal tilførslen være mindre ved 8mm i forhold til 6mm?

kedeltermostaten står også på 60 grader og cirkulationspumpen på 40, så det burde være fint.

MVH
Jacob

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sort røg efter skift af piller!!!
« Svar #3 Dato: Dec 13, 2010, 18:25 »
Hej Jacob,

Man kan ikke entydigt sige at tilførelsen skal ned ved skift fra 6 mm træpiller til 8 mm, det kommer helt an på sneglens udformning og træpillernes kvalitet.

En måde at få et fingerpeg, er at kende sneglens ydelse i kg eller gram ved en given tid.
F.eks. hvis din snegl lige nu giver 1500 g på 5 minutter, så noterer du det et sted og når du så skifter piller vejer du igen sneglens ydelse på 5 minutter.
Er ydelsen større med de nye piller, skal tilførelsen sættes ned, er den mindre skal den sættes op.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Mange tak for hurtigt svar  ;)
Jeg har sat tilførslen et trin ned. Nu er det blevet mørkt, så kan ikke rigtig se om det har hjulpet på røgen!! Måske den skal en gang mere ned. Skal tilførslen være mindre ved 8mm i forhold til 6mm?

kedeltermostaten står også på 60 grader og cirkulationspumpen på 40, så det burde være fint.

MVH
Jacob
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html