Jeg har hele tiden vidst, at der er udsving i doseringen fra den eksterne snegl.
For en uge siden ramte jeg på 3 x 6 min. afvejning et snit på 1550 gram.
I dag lavede jeg en ny afvejning og fik 1310 gram på 6 min. Altså en forskel på 240 gram, hvilket svarer til hele 15% udsving i dette tilfælde.

Der er tale om samme type piller, og fra samme levering. Der er ikke ændret på sneglens hældning eller mængden af smuld (hvilket jeg automatisk får siet fra).
Det har gentaget sig over flere målinger gennem et par måneder.
Det er der som sådan ikke nogen større overraskelse i, og det bliver nok ikke anderledes.
Men så er det jeg tænker:
Der har jo været meget debat om, hvorvidt iltststyringen er præcis eller ej. Vi er vel enige om, at iltstyringen ikke kan lave et optimalt resultat så længe at sneglen også dosere ret upræcist.
Jeg venter selv på levering af et iltstyringskit, som jeg primært monterer for "sjov" og interesse.
Vi er sikkert også enige i, at en iltstyring ikke tjener sig hjem - ihvertfald ikke på kort sigt. Men når nu, at sneglen kan dosere hele 15% ved siden af, som den gentagende gør i mit tilfælde, så ser jeg da pludselig muligheder i min kommende iltstyringen. Den må jo alt andet lige kunne kompensere for den noget varierende forbrænding, (på trods af at den ikke reagere lige på sekundet) da den jo styrer blæseren ud fra forbrændingen (aflæst ilt i X-mængde brændsel)
Så fra en problematik der går på at en iltstyring ikke rammer 100% plet på den ønskede ilt i forhold til det faktuelle, så bør iltstyringen om ikke andet være et glimrende værktøj til at "rette" den uens dosering til, ved at tilpasse sig mætningen.
Er jeg på helt gale spor her

Desværre rammer den upræcise dosering også forbrugsaflæsningen.
Styringen har i dag beregnet et forbrug på ca. 40 kg i dag, men det relle forbrug er sandsynligvis omkring 35 kg, når de 15% er trukket fra dagens forbrug...
For en uge siden af denne aflæsning sikkert været "tidssvarende".