Hej Martin,
Jeg har ikke checket konkret PI/PD funktionen i iltstyringen, men selve teorien bag PID regulering, det er altså min hjemmebane

Det er muligt at det i praksis er en PD regulering der er i styringen (det er det der står i stokerkontrol), og så kan det give mening at høj værdi på D giver en hidsig styring og lav værdi giver rolig styring.
Jeg skal prøve at få opklaret havd det er der faktisk er i styringen

Mht. PID regulatoren for selve driften af brænderen, så vil jeg da håbe at I-leddet i din PID fungerer som alle andre I-led, altså er "historien" i reguleringen.
Har du tid og lyst, kan du se lidt i min vejledning på
www.mhes.dk/PID.pdf...det har trods alt været go' latin de sidste 30 år
<tilføjelse>Så har jeg leget lidt med P- og I/D parametret i iltstyringen

Først og fremmest skal vi lige huske at jeg har en v6.50, som godt kan være forskellig fra andre v6.x og v5.x samt v4.x.
Det der i styringen hedder I-leddet og i stokerkontrol hedder D-leddet, opfører sig helt sikkert ikke som et I-led.
Det minder mest af alt om et D-led, som jeg absolut ikke kan se fornuften i.
Nu kan det være svært at observere om det reelt er et D-led, når man ikke i real-time kan se ændringerne i setpunkt og procesværdt, men det minder altså om et D-led.
Det kan også forklare hvorfor du oplever at en høj værdi giver en hidsig regulering og en lav værdi giver en træg regulering.
Sættes værdien lavt (= 0) har man en ren P-regulator, som aldrig vil kunne finde på plads, men som kan finde i ro.
Hilsen
Michael
Jeg tror at du forveksler I-leddet med D-leddet.
D-leddet reagerer på ændringen i differencen, og kan give voldsomme reaktioner på selv små ændringer.
Netop derfor er det lidt uheldigt at der er "sprogforvirring" mellem teksteni styringen og stokerkontrol, men ilt-styringen burde altså være en PI-regulatorer.
Jeg skal ikke sige hvor den går galt, men nogen gange er man nødt til at observere, og holde det op imod teori.
Hvis jeg sætter P til 9.9, og sætter I(D) til 100, så kan jeg høre hvordan den for hvert sekund der går tæsker op og ned i omdrejninger... hvis jeg sætter I(D) til 1, så falder den helt til ro... det er lidt derfor jeg stiller spørgsmål ved din hypotese, for det er ikke det jeg ser I virkeligheden... heller ikke på brænderens PID regulering. Hvis jeg kører med HØJ pid, så er den ekstrem aggresiv med at regulere ind, og hvis den er lav, har den en træg regulering... dvs. fuldstændig modsat af hvad du siger.