Forfatter Emne: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.  (Læst 42818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DennisAndersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
    • pillefyr data
virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Dato: Dec 18, 2010, 22:09 »
Hej Alle

Skal lige have noget lidt på plads.
Jeg fyrer i øjeblikket med en bio comfort 16kW pillebrænder på en salamander kedel.
Jeg er jo godt klar over, at virkningsgraden på dette nok ikke er den bedste. Lad os bare sige, at den måske ligger på ca 45%.
Hvis jeg i stedet køber en kedel, som er beregnet til at benytte en pillebrænder på, og denne kedel har en virkningsgrad på 90%, det vil så sige, at jeg får en bedre fyringsøkonomi.
Dette er jeg jo godt klar over, men det jeg er interreseret i er, hvor meget jeg sparer i piller i %, for det er vel ikke en halvering i mit pilleforbrug ved bare at udskifte min gamle kedel.
Har man en "tommelfinger regel" for hvor meget man vil spare i forbrug ved udskiftning af sin kedel ?

Mvh

Dennis Andersen
Mvh
Dennis Andersen
--------------------------------------------------------
250 kvm bolig fordelt på kælder, stue samt 1'ste sal.
Salamander kedel m. Bio Comfort 16 kW pillebrænder.

HTC Wildfire, android 2.2 froyo med Stokerkontrol for Android

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #1 Dato: Dec 18, 2010, 22:14 »
Hm, det kræver jo lidt du ved hvad røgtemperaturen er på din kedel, for at vide hvad dens virkningsgrad reelt er...
Der er også masser af folk der fylder dem op med røgvender plader og opnår en rimelig virkningsgrad... og så vrapper de lortet ind i rockwoll osv for ikke at spilde alt for meget varme.

Du kan sikkert fint spare 30% på dit nuværende forbrug... og så skal du jo tænke på at f.eks. en blackstar er EKSTREMT let at rense.... men det er en salamander vel også...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #2 Dato: Dec 18, 2010, 22:24 »
Hej
Ja det afhænger helt af, hvordan/om du har optimeret din Salamander. Men at du skulle hente 30% er nok lige optimistisk nok.
Min kedel er i princippet bygget op ligesom en salamander, og den er testet til en virkningsgrad til lige omkring 80% med en pillebrænder. Jeg har yderligere optimeret den med div. røgvendere, så den kører ret fornuftigt, med en røgtemp på omkring 90 gr, når den er nyrenset.

Jeg er helt klar over at ved brændefyring falder virkningen på den ret drastisk, 45% er nok ikke helt ved siden af. Men det var jo ikke det du spurgte om.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline DennisAndersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
    • pillefyr data
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #3 Dato: Dec 18, 2010, 22:36 »
korrekt, jeg tænkte pillebrænding og ikke brændefyring.
Til brændefyring har jeg en Viadrus U22 stående.

Så det er klart til pillefyret jeg er interreseret i, hvor hurtigt det vil kunne betale sig hjem, at købe en ny kedel.

Nu er min salamanderkedel så ikke optimeret på nogen måde, andet end den originale røgvender som ligger oppe ved øverste låge. Det er en kedel som tidligere har været brugt til oliefyr.

Og rensning af den, ser jeg som et totalt mareridt, hvis jeg først begynder at smide hjemmebyggede røgvendere mm. ind i den.
Mvh
Dennis Andersen
--------------------------------------------------------
250 kvm bolig fordelt på kælder, stue samt 1'ste sal.
Salamander kedel m. Bio Comfort 16 kW pillebrænder.

HTC Wildfire, android 2.2 froyo med Stokerkontrol for Android

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #4 Dato: Dec 18, 2010, 22:43 »
Så det er klart til pillefyret jeg er interreseret i, hvor hurtigt det vil kunne betale sig hjem, at købe en ny kedel.

Hej
Skal vi komme mod et kvalificeret bud på det, kræver det jo at vi kender dit årsforbrug af piller.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline DennisAndersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
    • pillefyr data
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #5 Dato: Dec 18, 2010, 22:52 »
mit årsforbrug af piller ligger på ca 9 paller.
Mvh
Dennis Andersen
--------------------------------------------------------
250 kvm bolig fordelt på kælder, stue samt 1'ste sal.
Salamander kedel m. Bio Comfort 16 kW pillebrænder.

HTC Wildfire, android 2.2 froyo med Stokerkontrol for Android

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #6 Dato: Dec 18, 2010, 23:00 »
Hej
Hvis du bruger ca 9 tons, og hvis vi regner med du ka spare 10% ved at skifte kedel, så er det jo ca 1800 kr pr år i besparelse. Kedlen koster 8000 kr:
http://www.scotte.dk/product.asp?product=853
Så er den betalt tilbage efter godt 4 år. Kan du spare 20%, blir det jo rigtig sjovt, da den så vil være betalt efter godt 2 år.
Og så er det jo tilsyneladende en leg at rense sådan en fætter, sammenlignet med vores gamle i støbejern.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline DennisAndersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
    • pillefyr data
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #7 Dato: Dec 18, 2010, 23:09 »
Ja, men jeg må jo se at få skaffet mig en pt1000 føler, og så finde formlen for virkningsgraden, så jeg har lidt at holde op med foran konen, så hun kan se, at det er en fornuftig investering :)
Mvh
Dennis Andersen
--------------------------------------------------------
250 kvm bolig fordelt på kælder, stue samt 1'ste sal.
Salamander kedel m. Bio Comfort 16 kW pillebrænder.

HTC Wildfire, android 2.2 froyo med Stokerkontrol for Android

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #8 Dato: Dec 18, 2010, 23:19 »
Hej
Naa, at regne en virkningsgrad ud er ikke helt så enkelt, gid det var så vel. Det kræver lidt mere end at kende røgtemp. Men røgtemp kan give dig en pejling, og ikke så meget andet.

Men med dit forbrug, tror jeg ikke jeg ville betænke mig så længe om at få kedlen skiftet.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline DennisAndersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
    • pillefyr data
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #9 Dato: Dec 18, 2010, 23:34 »
Nej, det er jeg nu nok heller ikke så meget i tvivl om.
Må nok bare lave regnestykket med hvor mange penge vi kan spare i piller på 5-6 år, så vil der nok slet ikke være problemer i at skifte den, nu når finansministeren m/k også har noget at sige ;)
Mvh
Dennis Andersen
--------------------------------------------------------
250 kvm bolig fordelt på kælder, stue samt 1'ste sal.
Salamander kedel m. Bio Comfort 16 kW pillebrænder.

HTC Wildfire, android 2.2 froyo med Stokerkontrol for Android

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #10 Dato: Dec 19, 2010, 00:31 »
Vi skiftede for et par måneder siden fra en efterisoleret SIME støbejernskedel, med en røg temperatur på 150-170 grader. Den blev udskiftet til en Blackstar. Fantastisk kedel til prisen!  Samtidigt efterisolerede jeg samtlige rør i vores uisolerede fyrrum. Støbejernskedlen afgav meget varme, men nu er det koldt at stå i fyrrummet, takket være efterisoleringen.
Et seriøst bud er, at vi sparer ca 20-25%.   En almindelig vinter de foregående år har kunnet æde ca 45 kg, og i disse dage ligger vi nu på ca 35 kg.

30% besparelse er måske at stille store forventninger, men jeg tror da afgjort at du kan hente minimum 20% ved en udskiftning.

Jeg ville bestemt ikke betænke mig over en udskiftning hvis din økonomi er til det her og nu.  ;)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #11 Dato: Dec 19, 2010, 07:30 »
Hej Dennis,

Formlen for virkningsgrad kan du finde her www.mhes.dk/Virkningsgrad.xls
....men den kræver at du kender røggastemperatur og CO2%.

Som flere andre allerede har skrevet så er erfaringen at der er stor forskel på virkningsgraden i en salamender afh. af om den er optimeret (røgvender plader) eller ej.

Hvis du prøver at bruge det regneark jeg har henvist til, og forudsætter at brænderen er fornuftigt justeret så CO2% er 13, så vil du se følgende sammenhæng:
Røggas temp. = 350 >> virkningsgrad = 75,7
Røggas temp. = 300 >> virkningsgrad = 78,8
Røggas temp. = 250 >> virkningsgrad = 81,8
Røggas temp. = 200 >> virkningsgrad = 84,9
Røggas temp. = 150 >> virkningsgrad = 88,0
...og så nærmer vi os en Opop418 eller Black star:
Røggas temp. = 80 >> virkningsgrad = 92,3

Hvis man er forsigtig kan man udregne besparelsen som forskellen mellem virkningsgraderne, men i virkeligheden er besparelsen lidt større (det er jo %-regning  ;) ).

Altså hvis din brænder er korrekt justeret og du har en røggastemperatur på 350 grader, vil du kunne spare (92,3 - 75,7) = 16,6% (helt korrekt er det 17,98%  ;)).

I tilgift får du så en kedel der er meget nemmere at gøre ren og som ikke kræver rengøring lige så ofte  ;)

<tilføjelse>
Den Virkningsgrad jeg her har omtalt er udelukkende kedlens virkningsgrad i for af at optage den effekt der afsættes i den, et andet aspekt er kedlens afgivelse af varme til omgivelserne.
Hvis kedlen er uisoleret og står i et rum hvor den varme den afgiver til omgivelserne ikke kan udnyttes, skal dette tab medregnes til den samlede virkningsgrad.
Hvis kedlen derimod er isoleret og/eller varmen kan udnyttes til nødvendig rumopvarmning, er det ikke et tab der skal medregnes til den samlede virkningsgrad.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg vil anbefale en moderne, velisoleret kedel a la Black star, den har en rigtig god virkningsgrad, den er let at rengøre og den kan køre med meget lange intervaller mellem rensninger.

Hilsen
Michael

Ja, men jeg må jo se at få skaffet mig en pt1000 føler, og så finde formlen for virkningsgraden, så jeg har lidt at holde op med foran konen, så hun kan se, at det er en fornuftig investering :)
« Senest Redigeret: Dec 19, 2010, 09:46 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #12 Dato: Dec 19, 2010, 09:08 »
Hm, men man skal lige huske at det ikke kun drejer sig om rå virkningsgrader. De dersens gamle salamandere var lige så sindssyge til at tabe varme ud igennem skorstenen som de var til at tabe dem ud i rummet.... og det tæller altså også.

Som Kendub snakker om, så har han fået en lidt anden temperatur i fyrrummet... og jeg har i øvrigt også den samme historie. Fra at have 19-20 grader i fyrrummet når det var aller koldes, er jeg nu gået til en 2-3 grader. Tihi.

10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #13 Dato: Dec 19, 2010, 09:18 »
Hej Martin,

Jeps, men det fortalte du også i går  ;)

Nu er det ikke den store ingeniørkunst at efterisolere en salamander. men det er helt rigtigt at en salamander uden isolering også har et betragteligt varmetab til omgivelserne.
Om det så er et reelt tab eller ej, kommer helt an på om rummet fyret står i skal varmes op eller ej.
Hos mig betød skift fra en støbejernskedel til Opop og senere til Black star, at jeg måtte sætte en radiator op i mit fyrrum i kælderen, for at holde rummet varmt  :D

Hilsen
Michael
 
Hm, men man skal lige huske at det ikke kun drejer sig om rå virkningsgrader. De dersens gamle salamandere var lige så sindssyge til at tabe varme ud igennem skorstenen som de var til at tabe dem ud i rummet.... og det tæller altså også.

Som Kendub snakker om, så har han fået en lidt anden temperatur i fyrrummet... og jeg har i øvrigt også den samme historie. Fra at have 19-20 grader i fyrrummet når det var aller koldes, er jeg nu gået til en 2-3 grader. Tihi.


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: virkningsgrad, salamander vs opop ell. lign.
« Svar #14 Dato: Dec 19, 2010, 10:43 »
Hej Martin,

Jeps, men det fortalte du også i går  ;)

Nu er det ikke den store ingeniørkunst at efterisolere en salamander. men det er helt rigtigt at en salamander uden isolering også har et betragteligt varmetab til omgivelserne.
Om det så er et reelt tab eller ej, kommer helt an på om rummet fyret står i skal varmes op eller ej.
Hos mig betød skift fra en støbejernskedel til Opop og senere til Black star, at jeg måtte sætte en radiator op i mit fyrrum i kælderen, for at holde rummet varmt  :D

Hilsen
Michael
 
Hm, men man skal lige huske at det ikke kun drejer sig om rå virkningsgrader. De dersens gamle salamandere var lige så sindssyge til at tabe varme ud igennem skorstenen som de var til at tabe dem ud i rummet.... og det tæller altså også.

Som Kendub snakker om, så har han fået en lidt anden temperatur i fyrrummet... og jeg har i øvrigt også den samme historie. Fra at have 19-20 grader i fyrrummet når det var aller koldes, er jeg nu gået til en 2-3 grader. Tihi.




Ja det er sgu vildt!

Og tænk en gang...  Jeg tager i denne tid vinterstøvler og stor jakke på, hvis jeg skal i fyrrummet i mere end et par minutter. Som Martin beskriver, så er vores rum også nærmest lige over frysepunktet. Rart at vide at den varme havner i stuen nu (og som kolde kontanter).

Men det skyldes dog også, at alle rør i rummet er blevet godt isoleret med rockwool. Selv cirkulationspumpen er isoleret (ud fra grundfos's anvisning), og DEN afgiver også meget varme på den relativt store flade.

Den "sorte stjerne" er sagen  ;D




« Senest Redigeret: Dec 19, 2010, 10:45 af Kendub »