Forfatter Emne: Supplere pillefyr med solvarme?  (Læst 40406 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #15 Dato: Feb 08, 2011, 21:51 »
Jeg har 2 termostater en min og en max.
Min termostaten er sat ud af spil og bliver styret af pillefyret nu.

Max temp har jeg ikke sat til endnu, men den bliver koblet på VVB pumpen med et relæ så den kan køle af hvis den bliver for varm.
« Senest Redigeret: Feb 08, 2011, 22:02 af Le-Thor »
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #16 Dato: Feb 09, 2011, 07:36 »
De Arcon fangerer er en rigtig god kvalitet. og de burde kunne dække dit forbrug af varmt vand.
Super, jeg ser lige tiden lidt an.

Glasene er let profilerede så fremstår refleks fri. Arcon har lavet to forskellige fangere en med et lag glas, og en med et lag glas og en "film" 1-2 cm bag glasset.

Jeg ville ikke skifte dem ud hvis jeg var dig. Hvis du vil gøre noget vil jeg anbefale at tage kontakt til Arcon og høre dem hvordan de vil anbefale dig at servicere dem. der kan du også evt få nye kant lister mm. hvis det er nødvendigt.
Let profilerede - vil det sige matte?

Hvis din solfanger ikke kan lave mere end 30 gr. vand så start med at fejl søge på den:
  • Er der vand på systemet, og er det luftet ud?
Jeg må lige kigge efter

  • Hvordan er din styring indstillet? vil den lave varmt vand eller rumvarme ( høj eller lav tempreatur )
Lige nu er min temp sat højt (efter sølgers anvisninger) når det er vinter 57oC.
Fik at vide at når det skal sættes til sommer skal min temp stå på 30oC.

  • Prøv om du kan finde ud af hvor meget flow der kører gennem systemet når der er solskin?
Hvordan gør jeg det når jeg ikke har en flow måler?

Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #17 Dato: Feb 09, 2011, 11:42 »
Jeg mener de har lidt profilering på bagsiden, Lidt ligesom et badeværelses vindue.
Det gør at lyste kan komme ind men glasset vil ikke give genskin som et spejl.

Jeg kender ikke den type styring du har. men jeg vil tro at pumpen kører on- off.
Gør den det, så vil pumpen starte når temp i reference føleren kommer over en given temperatur.
Som billedet af styringen ser ud vil jeg gætte på at pumpen starter hvis temp i solfanger er over temp i vvb.
Det vil jo medføre at solfangeren aldrig kommer op på 57 gr. men køles af vand fra vvb hele tiden.

Det er egentlig også den bedste måde til at udnytte den smule sol energi der kommer om vinteren.

Prøv at skifte om på dreje knappen A-B, og se om temp i fanger så ikke får lov til at komme højere op inden pumpen starter.

Uden flow måler kan du ikke se det, du kan se hvor stor pumpe der er og hvilket trin pumpen er sat på. det giver da en ide om det.
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #18 Dato: Feb 23, 2011, 09:33 »
Nix, der er ingen watt at hente lige nu... jeg har et moderne 30 rørs sæt, og det er mikroskopisk hvad det har givet her i vinter. Det kan aldrig svare sig... end ikke engang til at varme vand op om sommeren, sammenlignet med at bruge pillefyret. Det tjener sig måske hjem på 20 år.
Holder helt med dig, det er ikke økonomisk rentabelt at invister i et solfanger anlæg til måske 30-40 af de lange, det vil aldrig betale sig selv hjem, husk på at der set over en 20 års periode vil være flere dele der skal skiftes pga. slid og dertil kommer der en lille drift omkostning til strøm.
Du kan naturligvis have lidt komfort ud af et sådan anlæg i sommer perioden hvor du måske ikke skal bruge dit pillefyr, men den besparelse du får ud af det er minimal, pengene ville være langt bedre givet ud på efterisolering, energi ruder og den slags.
Husk på at hver KWH dit pellefyr laver ikke koster mere end ca. 50øre pr. KWH
Desuden er solvarme jo desværre mest effektiv når du ikke har behov for det =sommer.
Det er så mine erfaringer.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #19 Dato: Feb 23, 2011, 15:53 »
Prøv en gang lige at regne lidt på det..
Jeg ved godt at når fyret alligevel kører i fyringssæsonnen så kan det lave billige kwh.
Men uden for sæsonnen skal fyret jo hvergang det skal lave en portion varmt vand, jo også varme selve kedlen, vandet i kedlen, samt rør, pumper osv. og så også det vand der er der. før du får set dig om koster det tre gange så meget, som ellers.

Min fanger lavede omkring 6000 kwh timer sidste år, jeg vil sige at hver koster 1kr.
Min fanger har kostet 45000kr og er derfor hurtigt tjent hjem.

Og så er det jo nemt i de måneder ;-)
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #20 Dato: Feb 23, 2011, 16:54 »
Prøv en gang lige at regne lidt på det..
Jeg ved godt at når fyret alligevel kører i fyringssæsonnen så kan det lave billige kwh.
Men uden for sæsonnen skal fyret jo hvergang det skal lave en portion varmt vand, jo også varme selve kedlen, vandet i kedlen, samt rør, pumper osv. og så også det vand der er der. før du får set dig om koster det tre gange så meget, som ellers.
Der er 40L i en Black Star S, og lad os sige 20L i rør og spiral i tanken... hvis det skal varmes fra 20 til 60 grader koster det 2,8 kWh, hvilket svarer til ca. 0,65 kg træpiller, det er ca. 1,235 kr der er spildt da man må formode det vil falde til 20 grader indtil næste gang. Fyret vil typisk skulle køre i den form i 4 mdr af året, da man normalvis fyrer fra Oktober til Maj. Dvs. 148 kr om året tabt. Når det er betalt, kigger vi på det reelle forbrug. Strøm koster ca. 3½-4 gange så meget som piller... hvis man kører piller så siger folk der normalvis kører i sommerdrift at de bruger 2 til 3 kg i døgnet på at lave varmt vand. Hvad det reelle forbrug er, er svært at sige... men i det tilfælde, og snakker vi op imod solvarme, som måske kan tage varmtvands forbruget fuldstændigt i 12 mdr, så vil 3kg*1,9kr*12*30 = 2052 kr, og det er regnet i MEGA favør for solvarmen, for i mange af de måneder vil fyret alligevel køre, og der snakker vi måske 1 kg i døgnet for at have varmt vand... men nok om det... 2052 er hvad der er max sparet om året... hvis du lever i din egen lille lyserøde sky i hvert fald...  hm... 22 års tilbagebetalingsperiode...

Min fanger lavede omkring 6000 kwh timer sidste år, jeg vil sige at hver koster 1kr.
Min fanger har kostet 45000kr og er derfor hurtigt tjent hjem.

Og så er det jo nemt i de måneder ;-)
Man skal huske at regne den rigtige vej. Det er fuldstændig forkert at sige de 6000 kWh er nogle du har sparet, og derved tjent. Det er lige som at sige man har tjent penge på at købe to af noget fordi der er rabat på. + man typisk smider nr. 2 ud fordi den når at blive for gammel. Og i tilfælde af solvarme er energien tit produceret når dit behov er mindst... og det er svært at lagre, og går bare til i tabt energi ifm transport når tanken er ved at være godt oppe i de +90 grader...

Man er nødt til at kigge på hvad man har af udgift i dag, og ud fra det kan man regne ud hvad man har sparet... det andet er simpelthen forkert.


10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #21 Dato: Feb 24, 2011, 12:58 »
Martin det er fuldstændig rigtig, og ganske godt forklaret.
din udregning er også godt i tråd med hvad jeg selv er kommet frem til.
Nemlig at solvarme har en tilbagebetalingstid på + 20-25år hvilket vil sige at det jo ikke reælt er rentabelt.
Hertil kommer så diverse udgifter til automat udlufter, pumpe, solvarmestyring som der utvivlsom kommer med tiden.
Tragisk men virklighed  :'(
« Senest Redigeret: Feb 24, 2011, 12:59 af Hangaard »
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #22 Dato: Feb 24, 2011, 15:41 »
Jeg købte et komplet sæt med 30 rør, 300L rustfri tank, pumpestation og styring og alt det fittings og isolering der skulle bruges for 13500 kr, og jeg skulle have beholderen alligevel, så det ville være seriøst at trække de 5k fra det beløb... og så bliver tilbagebetalings perioden noget kortere. Jeg har solvarmet vand i hanen i ca. 7 mdr af året, og supplerer resten af året... så jeg mener det er en go deal for os.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #23 Dato: Feb 24, 2011, 18:26 »
Martin:
Jeg er ikke enig i din beregningen typisk 10 - 20 kw pille kedel indeholder omkring 50 l vand, der er vel som du siger omkring 20 l vand i rør mm. ialt 70 l.
Der til skal regnes alle de materialer der indgår i den del af anlægget der varmes op periodisk. det er vel i de fleste tilfælde 200-300kg, vi kan her sige 250kg. stål har dog en noget lavere varme kapacitet end vand: 0,444j/g/gr. = 4,5kwh hver gang fyret varmes op.

Fyret skal jo så også varme det varme vand op, en detalje du har udeladt. det er naturligvis meget forskelligt hvor meget der bruges men mon ikke 150 l dækker den gennemsnitlige familie. det er så yderligere 9kwh.

Der til kommer at der sikkert jævnligt skal fyres mere end en gang i døgnet, samt det varme tab der er i alle varme anlæg.

Jeg vil også vove den påstand at der ikke er mange kedler der udnytter brændslet optimalt i de første xx minutter efter en koldstart. 
Derfor mener jeg ikke det er realistisk med et forbrug på 20kwh / døgn, eller 5kg piller a 2 kr/kg.

Du skriver at du har solvarme i hanerne 7 mdr. det giver  4340kr/år.

I ovennævnte er ikke medregnet den energi - og komfort solvarmen giver hvis man eks har badevæelser med gulvvarme, der kan holdes varme  uden for sæsonnen. Men det kan hurtigt løbe op i nogle tusinde kr.


Mit anlæg er også bygget fra start, samtidig med udskiftning af hele ejendommens øvrige varme installationer, så en del af mine udgifter er også her koblet ammen med det.

Hangaard:
Selvfølgelig vis er der vedligeholds udgifter på et sol anlæg, det er der på alting, også et pillefyr: - eltænder, snegle, fotoceller, herd mm. men fidusen er at dit pillefyr ikke slides i de 5-7 måneder solvarmen trækker læsset. Så totalen er nok det samme.

I øvrigt så har en automatudlufter ikke noget at gøre i et velbygget solfanger anlæg.

Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #24 Dato: Feb 24, 2011, 21:08 »
... 0,444j/g/gr. = 4,5kwh hver gang fyret varmes op.
Af hvad jeg kan slå op på nettet så indeholder 1 kg jern 0,46 kJ pr grad... min kedel vejer 125 kg, og den skal hæve den 40 grader i temperatur, det er 125*0,46*40 = 2300 kJ = 0,638888889 kWt hvor piller vel effektivt indeholder 4 kWt med virkningsgrad osv i øje.... der snakker vi så 0,15972222225 kg piller der går til at varme jernet op...

De 5 kg du snakker om... Det lyder af meget... de 2-3 kg er hvad folk herinde i praksis bruger, hvad du så regner ud, det ved jeg ikke... fisk.

Citér
Du skriver at du har solvarme i hanerne 7 mdr. det giver  4340kr/år.
Ikke rigtigt, for det er kun 4 mdr af året mit fyr ikke kører alligevel.


Luksus som gulvvarme i badeværelserne.... well, det er vel fint nok... det må folk selv om, men de kWh koster ikke ret meget med piller hellere...

Folk må selv regne på det... jeg synes egentlig jeg har regnet meget i solvarmens favør, og du vil åbenbart regne meget mere i solvarmens favør... det må du selv om... det er også kun overfor dig selv du skal retfærdiggøre den investering du har gjort.
Du kan i princippet regne lige så tosset du vil. De folk herinde der kører med sommerdrift VVB prioritering siger de i praksis bruger 2-3 kg i døgnet, og det er det jeg har lavet min beregning ud fra.

Jeg kørte med el-vandvarme i sommerperioden da jeg købte mit... der tror jeg tilgengæld fint det kan betale sig.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #25 Dato: Feb 24, 2011, 21:59 »
Ok, du griber lidt ud af kontekst:

Beregning for anslået gennemsnitligt anlæg:
 vand i keddel, rør osv:               70 l vand giver  3,3kwh
 stål i kedel, rør, pumpermm:    250 kg stål giver  1,2kwh
 opvarmning af 150l vand 5 - 60gr             giver  9,2kwh

 Netto energi behov for en opvarmning af
 en vvb med 150 l vand kræver derfor min:         14,7kwh

Jeg har nu et teoretisk energi behov på 14,7 kwh.
Den energi skal mit fyr produsere,
det mener jeg vil kræve 5 kg piller...   ca.
kender godt brændværdien på piller, men fyret skal jo her koldstarte hver gang den skal lave en sjat varmt vand. jeg ved ikke præcist hvor meget det påvirker effektiviteten af forbræningen når kedlen koldstarter, men der skal nok ryge nogle %.
 
"2kg piller i døgnet"..
Jeg udloder en pakke  chokoladekiks til den der kan dokumenterer et forbrug over 5 måneder på ikke over 350kg. ialt. ;-)
« Senest Redigeret: Feb 24, 2011, 22:06 af svbech »
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #26 Dato: Feb 26, 2011, 10:09 »
Beregning for anslået gennemsnitligt anlæg:
 vand i keddel, rør osv:               70 l vand giver  3,3kwh
 stål i kedel, rør, pumpermm:    250 kg stål giver  1,2kwh
 opvarmning af 150l vand 5 - 60gr             giver  9,2kwh
Nu er det Le-Thor der stiller spørgsmålet, og han har en BlackStar med 40L vand, og der er kun 125 kg jern i kedlen. Jeg aner ikke hvor lange rørtræk han har til hans VVB, eller om det er metal eller plastic. Jeg kører med Pex.
Bruger du 150L vand i døgnet? Det er godt nok meget.... det er i hvert fald ikke gennemsnitligt.

Citér
Netto energi behov for en opvarmning af
 en vvb med 150 l vand kræver derfor min:         14,7kwh

Jeg har nu et teoretisk energi behov på 14,7 kwh.
Den energi skal mit fyr produsere,
det mener jeg vil kræve 5 kg piller...   ca.
kender godt brændværdien på piller, men fyret skal jo her koldstarte hver gang den skal lave en sjat varmt vand. jeg ved ikke præcist hvor meget det påvirker effektiviteten af forbræningen når kedlen koldstarter, men der skal nok ryge nogle %.
En virkningsgrad på 60%... d'oh. Min black star stabiliserer sig efter ca. 4 minutter drift. Så er røgtemperatur og ilt normal. Kold kedel er bare et plus for virkningsgraden... du skal selvfølgelig være velkommen til at bilde dig selv hvad som helst ind, men selv med et dårligt justeret NBE anlæg forbruger det kun ca. 3,7 kg... og det er jo så ved et noget wacko forbrug hvis du spørger mig.

Citér
"2kg piller i døgnet"..
Jeg udloder en pakke  chokoladekiks til den der kan dokumenterer et forbrug over 5 måneder på ikke over 350kg. ialt. ;-)
Jeg kan da skrive til MHES og høre om han kan dokumentere det... jeg kan ikke selv gøre det, da jeg jo har solvarme. Jeg har bare set 2 forskellige skrive det samme...

Du kan eventuelt lave en kommentar på indlægget og fortælle dem hvor meget fejl de tager: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1692.msg11291#msg11291
« Senest Redigeret: Feb 26, 2011, 10:14 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #27 Dato: Feb 26, 2011, 10:38 »
Le-Thor spørger:
"Kan man med fordel investere i et vakuum solvarmesæt så det kan supplere pillefyret med varme til huset og varmt vand?"

Jeg har taget spørgsmålet som en generel betrakting, og bruger derfor anslåede cirka værdier for forbrug og anlægsstørrelser.

Selv bruger vi nok over 200 l vv i døgnet ( to voksne, tre teenagere, og så er fruen dagplejer) der er sikkert mange der bruger mindre, og nok også nogle der bruger mere..

Mht. virkningsgrad, så skriver jeg jo også at jeg ikke ved det. Min tese er at der er et tab, ikke kun i forbrændingen men generelt. Man kan ikke sige at hvis  brændværdien i piller er eks. 4,5kwh så bliver der også afsat 4,5kwh energi i vvb.
Og det er jo den måde du regner.

Mit regne stykke går på at skal vi have xx energi ud af vandhanerne så skal der xx + xx til tab energi ind i fyret.
Af den energi der kommer ind i fyret går noget tabt i forbrændingen, noget går tabt til opvarmning af anlæg, og så der der en del der går tabt som normalt varme tab gennem rør isolering, og isolering af vvb.

Alt sammen faktorer der variere utroligt meget fra anlæg til anlæg, hvorfor vi i denne debat er nød til at tage generelle betragtninger i brug.

Martin,
Jeg ved godt jeg ikke kan overbevise dig, men jeg syntes at debatens øvrige brugere har godt af et lidt mere nuanceret billede end det du giver.

Mvh
Søren
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #28 Dato: Feb 26, 2011, 11:05 »
Citér
Selv bruger vi nok over 200 l vv i døgnet ( to voksne, tre teenagere, og så er fruen dagplejer) der er sikkert mange der bruger mindre, og nok også nogle der bruger mere..
Det er også fair nok. Det er godt nok et vildt forbrug... jeg sad også og tænkte whoa, der må være mindst 10 spædbørn i det hus tihi.

Citér
Mht. virkningsgrad, så skriver jeg jo også at jeg ikke ved det. Min tese er at der er et tab, ikke kun i forbrændingen men generelt. Man kan ikke sige at hvis  brændværdien i piller er eks. 4,5kwh så bliver der også afsat 4,5kwh energi i vvb.
Og det er jo den måde du regner.
Jeg er med på at der er tab... men opstartsudgiften fylder mindre i billedet jo mere du forbruger.
Jeg ved ikke lige hvordan du når frem til at det er den måde jeg regner på. De piller jeg selv fyrer med har et kWh indhold på 4900. De fåes typisk fra 4400 til 5400.
14,7 / 4 = 3,675 kg... ved de ringeste piller er det måske en virkningsgrad på 90%... det er måske overkill, men de fleste piller er på 4600 og opefter. F.eks. koster german pellets kun 1900 leveret pr tons, og de skulle altså være over 5k, så jeg synes altså jeg er mere end fair. Det må du da kunne give mig ret i?

Citér
Martin,
Jeg ved godt jeg ikke kan overbevise dig, men jeg syntes at debatens øvrige brugere har godt af et lidt mere nuanceret billede end det du giver.
Enig Søren. Det var også derfor jeg initielt kommenterede din 6000 kWh produceret på årsbasis, og at dine 45.000 kr i udlæg hurtigt var tjent hjem, for det er altså de færreste der har et forbrug der kan retfærdiggøre den investering. Specielt hvis de i forvejen har et NBE fyr og en VVB.

Når alt det er sagt, hvis tanken alligevel skal skiftes ud, så er det et godt tidspunkt at skifte til solvarme. Og hvis du spørger mig, så burde det være ulovligt at bygge et nyt hus uden minimum 45 rør på taget. SLUT.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #29 Dato: Feb 27, 2011, 08:15 »
Hej Martin & Søren,

Interessant diskussion  ;)

Nu bliver jeg så lige draget ind i den også, helt OK  ;)

Jeg kan ikke dokumentere et sommer VVB-forbrug på 2 kg/døgn, jeg må hele 50% højere op  :D
Mit sommerforbrug ligger på mellem 3 og 3,2 kg/døgn, lidt afhængig af hvor mange dage vi ikke er hjemme (ude med campingvognen  ;) ), og hvor ofte datterens kæresete er her.
Vi er normalt 2 voksne og 2 teenagere.

Forbruget er målt over hele sommeren, fra fyret bliver stillet til sommerdrift og til det bliver stillet tilbage til normal drift igen.
Jeg måler (tæller) den mængde træpiller der fyldes på magasinet, så der er ingen tollerencer fra styringen.

Jeg har selv tænkt meget på at få en solfanger op, men har droppet det pga. tilbagebetalingstiden.
Jer dog, helt i tråd med Martins tankegang, kommet frem til at når jeg senere i år skal skifte min VVB, så bliver det med en VVB + solfanger  ;)
...man har jo lov at købe lidt legetøj engang imellem  ;)

Hilsen
Michael

Citér
"2kg piller i døgnet"..
Jeg udloder en pakke  chokoladekiks til den der kan dokumenterer et forbrug over 5 måneder på ikke over 350kg. ialt. ;-)
Jeg kan da skrive til MHES og høre om han kan dokumentere det... jeg kan ikke selv gøre det, da jeg jo har solvarme. Jeg har bare set 2 forskellige skrive det samme...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html