Forfatter Emne: Ksm stoker  (Læst 10795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stich348

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Ksm stoker
« Dato: Mar 30, 2011, 05:03 »
Hej Forum.
Jeg er ny her så måske spørger jeg lidt dumt, håber at I bærer over med mig:-)
Jeg skal skifte vores oldnordiske oliefyr ud men til hvad??
Vores hus er en villa fra 1949, 153m i 2 plan, middelisoleret (svigersøn kommer og efterisolerer) olieforbrug ca 3000-3500 liter om året.
Jeg har fået et tilbud på en KSM-Multistoker 175-13 med et 400l magasin.
Virker det ordentligt med at fyre med brænde/piller?
Kan den finde ud af at skifte rigtigt over til piller når der ikke er mere brænde i kammeret?
Er det rigtigt at man får en dårligere virkningsgrad med en en multistoker end med et pillefyr?
Skal der være en buffertank?
Virker det ordentligt om sommeren når man kun har et lille forbrug til varmt vand og gulvvarme på badeværelset?
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med ovenstående eller har suplerende oplysninger/forslag.
Med Venlig Hilsen
Henning

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ksm stoker
« Svar #1 Dato: Mar 30, 2011, 10:16 »
Hej Henning, og velkommen. ;)

Det er en rigtig god ide at slippe af med oliefyret ;D

Jeg har selv haft stoker, afprøvet forskelligt brændsel, men er hurtigt vendt tilbage til træpiller igen, så da det var tid til udskiftning, blev det en lille, billig pillebrænder.
Min stoker kunne ikke fyre med fastbrændsel, og det er jo nok det du vil have, for ellers er de fleste stokere for dyre.

Jeg ved ikke noget om KSM, men har søgt på nettet, og det virker positivt. Se her:
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=63&t=2019

Håber det kan bruges, ellers prøv at søge videre, indtil der falder en KSM entuiast forbi.

Det vigtigste at kigge efter er virkningsgraden, og kan den selv starte og stoppe, så den kan lave varmt vand sommeren igennem på et par sække piller ;)

Buffertank er kun til fastbrændsel, men kan selvfølgelig bruges sammen med stokeren, her tænker jeg specielt på badeværelsesgulvet, personligt har jeg investeret i en måtte, så gulvet er slukket et par måneder.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html