Forfatter Emne: Placering af Bypass  (Læst 15209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Flemming2110

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Placering af Bypass
« Dato: Apr 05, 2011, 11:09 »
Hej
Jeg har netop fået installeret et anlæg hvor cirkulationspunmpen sidder på returen, lige før kedlen. Men mellem pumpen og kedlen sider der en bypass ventil (60 grader) som er ført over til fremløbet.

Det under mig at man ikke har placeret bypassen over pumpen? Er der nogen herinde som kan give en bedre forklaring end min smed? Så iøvrigt siger at cikulationen sker gennem min gulvvarmeshunt - men den tror jeg ikke rigtig på!

Hilsen
Flemming

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Placering af Bypass
« Svar #1 Dato: Apr 05, 2011, 17:39 »
Normalt ville jeg stole på smeden der har lavet anlægget, meen.

Hvis shunten er sat før pumpen må det være nødvendig med en check ventil (kontra ventil) ellers presses vandet måske begge veje, samtidig er det nødvendig at vandet kan komme igennem din gulvvarmeshunt som smeden skriver, men kan det det? hvad sker der hvis alle kredse er lukket?
Du har måske en VVB som står åben konstant?

Det er en god ide at komme med lidt mere info om dit anlæg, svaret er nok forskelligt hvis du har Fået Solvarme? stoker? fastbrændsel? jordvarme? oliefyr (hahaha) luft/vand, eller et mini kernekraft.

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Apr 05, 2011, 17:40 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Placering af Bypass
« Svar #2 Dato: Apr 05, 2011, 20:01 »
Hvad er formålet med shunten at regulere
fremløb eller retur?
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Placering af Bypass
« Svar #3 Dato: Apr 06, 2011, 17:37 »
Hej Flemming,

Hvis shunten sidder mellem pumpe og kedel er den forkert placeret.
Desværre ses det ofte selv på installationer lavet af en smed.

Ideen med shunten på en træpillebrænder kedel er at sikre at returvandet har en tilstrækkelig høj temperatur, så der ikke dannes kondens i kedlen.

Monteres shunten mellem kedel og pumpe, risikerer man at suge/trykke gennem shunten i stedet for gennem kedlen.

Populært kan man sige at shunten er en kæmpe varmeforbruger der ikke aftager ret meget varme men lukker varmt returvand tilbage til kedlen.
I takt med at returen stiger i temperatur, sendes der mere og mere varmt vand frem til radiatorer, gulvvarme og VVB.

Korrekt monteret shunt (enten med en termisk mekanisk shunt eller med en termostatventil med fjernføler) kan ses på vedhæftede tegning.

Hilsen
Michael

Hej
Jeg har netop fået installeret et anlæg hvor cirkulationspunmpen sidder på returen, lige før kedlen. Men mellem pumpen og kedlen sider der en bypass ventil (60 grader) som er ført over til fremløbet.

Det under mig at man ikke har placeret bypassen over pumpen? Er der nogen herinde som kan give en bedre forklaring end min smed? Så iøvrigt siger at cikulationen sker gennem min gulvvarmeshunt - men den tror jeg ikke rigtig på!

Hilsen
Flemming
« Senest Redigeret: Apr 06, 2011, 17:41 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html