Men pokkers. Jeg troede lige jeg havde løsningen på flik-flakkeriet ved at skifte til sommerherd. Har prøvet at sætte urstyring på og begrænse ydelsen 80%. Det ser ud til at ha hjulpet lidt på det.
Rumtermostaten er en go ide. Mht. løsningen på lavlast problemet og flik flakkeri, så er kunsten at du låser fyret til 10%, og så skruer du op for skorstens træks værdien indtil du har en 10% flamme du kan styre. Men, før du begynder at pille i alle de ting, så skal du sørge for at dit fyr har de aller bedste forhold... dvs. din snegl skal være lagt så langt ned som muligt (giver mere ensartet dosering), og din trækstabilisator skal sidde fuldstændig i vatter, hvis den er monteret på røgrøret, og ikke direkte i skorstenen. Anywho, jeg har f.eks. kun 10 cm flex slange på min snegl... det betyder ret så meget.
Det andet du kan gøre, og er at sætte minimums procenten op.. jeg kører f.eks. med min på 35%... og når den så kommer 10 procent over setpunkt, så slukker den, og jeg har så pumpestop ved 35 grader... og min driftdiff under er sat til 29, så den starter når kedeltemperatur er 31 grader...
I det vejr vi har i dag, der har jeg slet og ret slukket dyret manuelt, og så tænder jeg det nok om et par timer igen, når solen begynder at miste taget. Det kunne eventuelt gøres automatisk med en solindfaldsføler, som jeg bare ikke lige ved hvor man kan få fat i