Forfatter Emne: Trykekspantionsbeholder er tom  (Læst 11243 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline caje

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Trykekspantionsbeholder er tom
« Dato: Jun 26, 2011, 16:21 »
Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvorfor min trykekspantionsbeholder, som er helt ny, ikke indeholder vand. Jeg er ved at skifte anlæg, har tidligere kørt med en Pilevangkeddel, som jeg har nedtaget, da den sprang læk i en svejsning. Ved afmontering opdager jeg at ekspantionsbeholder er helt tom, jeg har tidligere haft mistanke om den var tom, ved at banke på den, men anlæget har kørt fint, dog med undtagelse af når jeg nedsatte keddeltemp, da har jeg haft svært ved at holde temp. på gulvarmekredsene. Jeg opvarmer ca. 400m2 og har en trykekspatinsbeholder på 25L.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Trykekspantionsbeholder er tom
« Svar #1 Dato: Jun 26, 2011, 17:07 »
Hej
Ja vandet er forsvundet væk. ;D
Nej det er næsten umulig for os at fortælle, hvorfor den er tom. Fyld vand på igen, og se ad. Vand indeholder luft indtil det er afiltet, ligeledes kan systemet indeholde luft, som forsvinder med tiden, og du har jo en kæmpe system, som givetvis vil tage noget tid inden det er helt fri for luft
Bliver vandet ved at forsvinde har du jo sikkert en læk.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trykekspantionsbeholder er tom
« Svar #2 Dato: Jun 26, 2011, 19:10 »
Hej,

Nu skriver du ikke hvornår din trykekspansionsbeholder er tom for vand, men den skal være det når du ikke har tryk på anlægget  ;)

En trykekspansionsbeholder kan forklares som en beholder med en stor luftballon indeni.
Luftballonen har et fortryk (er pustet op så den fylder hele beholderen) typisk på 0,4-0,8 bar (står på beholderen).
Ideen er så at når vandet i anlægget (kedel, rør radiatorer osv.) udvider sig ved opvarmning, kan vandet trænge ind i trykekspansionsbeholderen og derved trykke ballonen sammen (mere eller mindre).
Når ballonen trykkes sammen stiger trykket i den og dermed trykket i hele anlægget.
Hvis beholderen er for lille, vil vandet kunne trykke ballonen helt sammen og derved er der ikke noget til at optage udvidelsen med mere og trykket vil stige utroligt hurtigt, hvorved den påbudte sikkerhedsventil vil lukke lidt vand ud.

Under normal drift vil der altså være både vand og luft (i ballonen) i beholderen, men når vandet tappes af vil fortrykket i ballonen presse vandet ud af beholderen.
Da det er svært at kontrollere om der er vand i beholderen når den er monteret og der er vand på anlægget, tror jeg at du lader dig snyde til at tro at der ikke er vand i den under drift.

I grunden er det fuldstændig ligegyldigt om der er vand i den eller ej, når bare den opfylder funktionen med at optage ekspansionen (udvidelsen) af vandet når det opvarmes.

Det største problem man kan have med en trykekspansionsbeholder er faktisk det modsatte, at luften i ballonen forsvinder. Enten fordi ballonen bliver utæt (så er beholderen kaput) eller fordi den stille og roligt mister sit fortryk (lige som hjulet på bilen kan miste trykket).
Hvis ballonen mister fortrykket fungerer ekspansionsbeholderen ikke mere og trykket vil svinge utroligt meget ved svingende temperaturer.
Kuren er simpel, afmonter selve trykekspansionsbeholderen (så bliver man glad for den lille afspærringshane man huskede at sætte mellem beholderen og sikkerhedsaggregatet) og pump den op via den monterede ventil til det fortryk der står på beholderen og kontroller at den kan holde trykket.
Monter beholderen igen og kryds fingre  ;)

Hilsen
Michael

Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvorfor min trykekspantionsbeholder, som er helt ny, ikke indeholder vand. Jeg er ved at skifte anlæg, har tidligere kørt med en Pilevangkeddel, som jeg har nedtaget, da den sprang læk i en svejsning. Ved afmontering opdager jeg at ekspantionsbeholder er helt tom, jeg har tidligere haft mistanke om den var tom, ved at banke på den, men anlæget har kørt fint, dog med undtagelse af når jeg nedsatte keddeltemp, da har jeg haft svært ved at holde temp. på gulvarmekredsene. Jeg opvarmer ca. 400m2 og har en trykekspatinsbeholder på 25L.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline caje

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Trykekspantionsbeholder er tom
« Svar #3 Dato: Jun 26, 2011, 21:25 »
Hej Micael
Tak for dit svar. Når anlæget har været i drift, har jeg prøvet at banke på beholderen i bunden, men lyden virkede ens om man bankede i top eller bund, normalt syntes jeg at kunne høre forskel. Måske er virkeligheden at jeg skal have en større beholder. Har været inde og kigge lidt på volumen kontra beholder størelse. Jeg har ca. 420 L i mit system totalt, og når man kigger i tabellerne for sådan et anlæg, ser det ud til at beholderstørelsen skal være omkring 40-50 L. Giver det mening?
M.v.h. Carsten

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trykekspantionsbeholder er tom
« Svar #4 Dato: Jun 27, 2011, 07:46 »
Hej Carsten,

Iflg. den dimensioneringstabel jeg normalt bruger http://www.kierulff.dk/Trykekspansion/Varem/Dimensionering/dimensionering.html vil dit anlæg ligge på vippen mellem en 25 l og en 40 l beholder udfra vandindholdet.
Dimensionerer man udfra effekten svarer en 25 l beholder til en indfyret effekt på 31 kW og en 40 l til en indfyret effekt på 50 kW, så jeg vil mene at du burde være på den sikre side med din 25 l beholder.

Der kommer altså ikke mere vand i beholderen ved at vælge en større beholder  ;)

Hvis din beholder er for lille vil du kunne se det ved at anlægstrykket svinger meget mellem koldt anlæg og varmt anlæg, simpelthen fordi ekspansions volumen så er for lille.

Nu ved jeg ikke hvad dit normale tryk er, men hvis vi forudsætter at det ved koldt anlæg er 1 bar (10 m Vs) så bør det ved varmt anlæg ikke komme over 1,7 bar.
Holder du dig inden for dette, er din ekspansionsbeholder stor nok.

Hilsedn
Michael

Hej Micael
Tak for dit svar. Når anlæget har været i drift, har jeg prøvet at banke på beholderen i bunden, men lyden virkede ens om man bankede i top eller bund, normalt syntes jeg at kunne høre forskel. Måske er virkeligheden at jeg skal have en større beholder. Har været inde og kigge lidt på volumen kontra beholder størelse. Jeg har ca. 420 L i mit system totalt, og når man kigger i tabellerne for sådan et anlæg, ser det ud til at beholderstørelsen skal være omkring 40-50 L. Giver det mening?
M.v.h. Carsten
« Senest Redigeret: Jun 27, 2011, 07:49 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Trykekspantionsbeholder er tom
« Svar #5 Dato: Jun 28, 2011, 20:21 »
Jeg kigger ikke i nogen tabeller lige nu, - men vil blot ud fra erfaringen vurdere at din ekspansion ER for lille.

En ekspansion skal altid overdimensioneres, - aldrig omvendt, - og der er ingen tvivl om at din nuværende beholder er lige til øllet, - og faktisk for lille, - du bør derfor gå op i min. en 40 liters ekspansion.

Du vil ved at gå op i ekspansions størrelse også få et langt mere jævnt kørende anlæg med mindre udsving, - og dermed også mindre slitage.

Så de 600-800 kr til en større ekspansions beholder er godt givet ud  ;D

Den tommel fingerregel jeg er oplært med er husets areal divideret med 10, - så har man størrelsen på en trykekspansion. - Reglen kan kun bruges ved normale installationer, - har der været selvcirkulation tidligere, - skal der "dybere" beregninger til :)
« Senest Redigeret: Jun 28, 2011, 20:23 af levi »

Offline caje

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Trykekspantionsbeholder er tom
« Svar #6 Dato: Jul 02, 2011, 22:15 »
Hej Alle
Tak for jeres svar. Jeg er samtidig ved at skifte min eksisterende grundfoss pumpe ud med alfa 2 pumpe (25-40). Jeg har tidligere kørt med en alm. grundfoss pumpe (25-60), men har haft lidt problemer med at få gulvvarmekredsene til at funger ordentligt i overgangsperioderne hvor jeg har sænket fremløbstemp. (køkken og bad) . Min pumpe har været monteret på returen og der er kun den til hele anlæget. Nu påtænker jeg at montere en alfa 2 på retúren (25-40) samme sted som den gamle, og montere en ekstra alfa 2 (25-40) på fremløbet i hovedhuset, hvor jeg har mine gulvvarmekredse, således at jeg får et bedre og mere ensartet tryk. Er der nogle problemer forbundet med at seriekoble 2 stk. alfa 2  pumer på denne måde, vil de evt. modarbejde hinanden  ???
M.v.h.
Carsten

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trykekspantionsbeholder er tom
« Svar #7 Dato: Jul 03, 2011, 07:52 »
Hej Carsten,

Cirkulationspumpen er ofte et "overset" element i et centralvarme system.
Mange ser cirkulationspumpen som et bi-element i sådan et system, men det er faktisk et meget vigtigt element.
Hvorfor siger jeg så det ?
...jo fordi du ikke bare skal sjusse dig frem til hvad der er bedst.

Hvis du har behov for mere end én cirkulationspumpe (udover den/de ekstra der kan være nødvendige i gulvvarmekredse), så skal du få professionel hjælp til at vælge og dimensionere dem.

Prøv evt. Levi igen, entan kan han hjælpe dig eller henvise dig til nogen der kan.

Hilsen
Michael

Hej Alle
Tak for jeres svar. Jeg er samtidig ved at skifte min eksisterende grundfoss pumpe ud med alfa 2 pumpe (25-40). Jeg har tidligere kørt med en alm. grundfoss pumpe (25-60), men har haft lidt problemer med at få gulvvarmekredsene til at funger ordentligt i overgangsperioderne hvor jeg har sænket fremløbstemp. (køkken og bad) . Min pumpe har været monteret på returen og der er kun den til hele anlæget. Nu påtænker jeg at montere en alfa 2 på retúren (25-40) samme sted som den gamle, og montere en ekstra alfa 2 (25-40) på fremløbet i hovedhuset, hvor jeg har mine gulvvarmekredse, således at jeg får et bedre og mere ensartet tryk. Er der nogle problemer forbundet med at seriekoble 2 stk. alfa 2  pumer på denne måde, vil de evt. modarbejde hinanden  ???
M.v.h.
Carsten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html