Hej Oz,
Ren P-regulering....
...det er en af de få ting her i livet du kan være sikker på - det vil aldrig virke
Så det skal du ikke være ked af at du ikke kan få til at virke.
Derimod er en PI-regulator det du skal tilstræbe.
Din brænder reagerer kraftigt på det kolde vand, så lidt mindre P- og måske lidt mere I- burde kunne gøre tricket.
Prøv at reducere P- til 1,5 eller 2,0 og sæt I til 0,2
**** Opdatering ***Nu har jeg nærstuderet dine kurver i en forstørret udgave og det viser at du nok ikke skal øge I-leddet, nærmere tværtimod.
De største afvigelser jeg kan læse er ca 7
oC fra setpunkt og med en P-faktor på 3,0 vil det give en ændring i ydelsen på (3 x 7) 21%, men jeg ser afvigelser op til 40%.
Det tyder på at det er I-leddet der er skurken
Sæt I- til 0,1 og lad P være på de 3,0 og se så tiden lidt an .
Hilsen
Michael
Hej Michael
Mine PID indstillinger er som følger:
P: 3.0
I: 0.15
D: 0.1
Jeg har et noget større forbrug af piller end de forrige år og systemet pendler mere end det plejer, men det hænger sikkert sammen med det du skriver om koldt retur vand grundet eks vores nye gulvvarme.
Jeg har ikke noget termisk shunt som sikrer 60 grader på retur vandet, men et ½" rør med kuglehane fra fremløb som blander sig med returvandet (1") inden det går retur i kedlen. Det betyder at jeg normalt har omkring 60 grader på retur.
Jeg har læst din meget fine gennemgang af PI(D) indstillinger og forsøgt mig med ren p regulering men kunne ikke få det til at fungere.
/oz