Hej Steffen,
Der er rimeligt sikkert at fabrikanten
ikke har monteret nogen kondensator på en motor af denne art

...derimod leverer han helt sikkert en tabel over hvilken størrelse kondensatorer han anbefaler til forskellige formål

Så kan man mene at det er samme sag, men humlen er at den optimale kondensator varierer afh. af formålet med motoren og dens aktuelle status.
Uanset hvordan vi betragter det, så er kondensatoren en "nødløsning" og i realiteten burde man have mindst to kondensatorer, én til start af motoren og én til driften, hvilket faktisk nogle motorer har.
I praksis har man to belastningsformer på en motor (i teorien mange flere

), en "tung start" og en "med hastigheden stigende belastning".
Disse to belastningsformer kan meget fint beskrives i en NBE pillebrænder

- Den interne snegl (og den eksterne for den sags skyld) er tung at sætte igang fordi det den skal flytte (belastningen) er tilstede med det samme.
- Blæseren har en "med hastigheden stigende belastning" fordi den flytter mere og mere luft pr. sek. jo hurtigere den kører
Nu er det ikke den samme motor der sidder i hhv. blæseren og sneglen, men i teorien kunne det godt være og så ville vi have eksemplet med de to meget forskellige belastningsformer, som faktisk kræver to forskellige kondensatorer.
Ved "tung start" har man behov for stor kapacitet i startøjeblikket.
Ved "med hastigheden stigende belastning" har man behov for stigende kapacitet ved øget hastighed/belastning.
Altså må brugeren af motoren foretage en afvejning af hvilket formål motoren skal bruges til og derefter, ud fra fabrikanten tabel, finde en passende kondensator.
Og i nogle tilfælde må man vælge to kondensatorer hvoraf den ene så typisk "sættes ud af spillet" med en afbryder anordning f.eks. hastighedsafhængig (slyngkobling), tidsafhængig (timer eller klixon) el.lign.
Det må være el-teori nok for i dag

Hilsen
Michael
Med en 1 uF kondensator får du et startmoment der er ca. 25% større end med en 0,8 uF.
Det er ikke til nogen skade på motoren og det kan måske hjælpe dig til at "knække" dine Stampemølle piller 
Hej Michael.
Nu har jeg gået og tænkt over det du har skrevet her...
Er det rigtigt at motorens moment kan øges ved at øge kondensatorens kapacitans? Er motoren ikke monteret med en optimal kondensator fra fabrikken? Optimalt kondensator må være den som resultere i en strøm til hjælpeviklingen som er forskudt 90grader i forhold til hovedviklingen...
Håber at kunne suge lidt lærdom til mig fra el-manden 
Mvh Steffen