Forfatter Emne: hjælp... alt for meget sod !!!  (Læst 29601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #15 Dato: Mar 04, 2012, 16:15 »
Hej Kærsholm

Okay tak!
Jeg ved ikke af at dyserne kan styres enkeltvis, men vil da undersøge om muligheden er der ;)

Iltstyring er det bare noget nogle "modeller" er født med eller kan det installeres efterfølgende og derved få en bedre forbrænding/udnyttelse af brændet.

Hilsen Donald

Kærsholm

  • Gæst
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #16 Dato: Mar 05, 2012, 15:25 »
Hej

Har endnu ikke hørt om en brændekedel der har iltstyring monteret  8)

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #17 Dato: Mar 05, 2012, 21:41 »
Hej SKM

Et lidt fonsinket TAK for dit svar  :)
Det med at få røgsugeren til at arbejde max hele tiden syntes jeg er svært uden akku-tanken kommer op at koge ved det og det er jo lidt træls (spild af varme)  :(

Jo der er iltstyring på "banditten" og det er måske deri problemmet ligger... har lige tjekket den og fandt ud af den var stillet til EKSTRA TØRT træ (åbnet 2-3 mm) og det kniber jo nok at det er så tørt  ???
Der står at ved normalt tørt træ skal den være ca 6 mm åben, så nu må jeg prøve at fyre nogle dage med denne indstilling og se om det løser problemet  ::)

Vender tilbage med info på om det har løst problemet ;)

ØØØ jeg er ikke lige med, der er da ikke iltstyring på en DC25S :o

Mvh Allan
Hedestoker.dk

Hej Allan

Øøhh.. okay, det er muligt det ikke kaldes "iltstyring"  :(
Det jeg betragter som iltstyring er at man kan indstille den, godt nok manuelt, til hvor meget ilt der tilføres i kammeret når røgsugeren kører, men det er muligt den ikke kaldes/hedder sådan  ::)
Kan du evt. fortælle lidt mere om forskellen på de 2 former for ilttilførsel ;)

Hilsen Donald
Hej Dla

Hvis dit brænde ellers er tørt nok indstiller du fyret på flg. måde.

Primær luft:
Tænd op i fyret og vent til den er oppe på ca. 95 gr sluk for pumpen og sugeren, justere trækregulatoren (den med kæden) så den er lukket ved ca. 95 gr. tænd for pumpen igen så du hurtigt får kørt noget vand fra igen.  (du helst ikke bruge for meget tid  på dette, da kedlen jo gerne skulle være oppe omkring buller punktet når du gør det).

Den sekundære luftspjæld (den med stangen på) bagerest skubber du helt ind så den er lukket, og så tager du en målebånd og trækker den 9 mm ud igen og spænder den fast på dette punkt.

Så har du styr på den rigtige luftblanding, og dine dysser skulle gerne virke rigtigt med forbrændingen nu, hvis du vel og mærket har nok træk i din skorsten.

For en effektivforbrænding kræver det selvfølgeligt også at du har en akkumuleringstank der er stor nok til at aftage alt den varme som kommer fra din kedel, da den ellers vil komme til og så og sode når den ikke kan komme af med varmen og lukker det bagerest luftspjæld.

Jeg sender dig gerne en dansk manual på hvordan du instiller fyret hvis du sender mig en mail. på salg@hedestoker.dk

Både Baxi og Attack laver en kedel med iltstyring så det kan altså godt fåes.

Mvh Allan
Hedestoker.dk
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html