Forfatter Emne: Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port  (Læst 6618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wberg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port
« Dato: Dec 18, 2011, 21:15 »
Har forsøgt få liv i Stokerkontrol men forgæves, på mit nye Scotte 10Kw som ellers kører ubeklageligt :)

Syntes at have brugt alle de artikler mht. til selvhjælp her på forum, men desværre uden held..

Nu skal jeg prøve summere det jeg har forsøgt. Først fulgte jeg vejledning slavisk efter bogen, men desværre igen kommunikation. Jeg har også forsøgt med "hjemmelavet" Com kabel. dvs. havde et og ligge som jeg fand TX, RX, og GND, med multimeter så jeg er sikker på farver på ledning er rigtige i forhold til stikket i Computer.. Jeg målte i øvrigt også kabel som fulgte med og det fejler intet jf. multimeter. Jeg har tjekket 5 gange vedr. tilslutning på printet for at være sikker på jeg har gjort det korrekt, altså afisoleret ledning mv. Jeg har forsøgt at lige løsne comchip, og indsætte igen jf. anbefaling her på forum ved sjældne løse forbindelse fra chip til print. Jeg har fosøgt med 2 forskellige Windows 7 installationer, begge 32Bit version, og på to forskellige maskiner. Har på sidste maskine, altså den der sidder på nu testet anden seriel kommunikation for at sikre port virker. Hmm kan ikke lige kommer på mere..

Scotten vist med sidste nye version, 6.32 mener jeg den hedder, jeg har ikke kigget på kommunikationchip..

Nå ja så outputtet i helhed er at Stokerkontrol melder den ikke kan finde COM port, men det havde i nok regnet ud  ;)

Hjælp  :-\

Vh
Wberg

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port
« Svar #1 Dato: Dec 19, 2011, 08:12 »
Har forsøgt få liv i Stokerkontrol men forgæves, på mit nye Scotte 10Kw som ellers kører ubeklageligt :)

Hej Wberg

Jeg har beskrevet hvordan man løser det meste her:
http://stokersoft.com/blog/stokerkontrol/stokerkontrol-kan-ikke-finde-porten-hvad-nu/

Måske har du allerede læst den, lyder som om du har været godt igang, men ellers kan du slå på tråden 31373372, så kan vi finde en løsning.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Wberg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port
« Svar #2 Dato: Dec 19, 2011, 13:45 »
Hej Jens..

Det lyder bare rigtigt godt hvis jeg må det.. Jeg er dog først hjemme om aften.. Du ved alt det arbejde :) Jeg vil dog først inden jeg forstyrrer dig lige lave serieltesten (med testprogram fra din side), det er nok det eneste jeg ikke har forsøgt, bare for at udelukke en "fejl 40"..

Hvis det giver mig resultat vil jeg meget gerne snakke med dig, hvis det er OK jeg ringer så hurtigt jeg kan efter kl. 16.00 når jeg er hjemme fra arbejde.. ?

Offline Wberg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port
« Svar #3 Dato: Dec 19, 2011, 20:48 »
Akja Akja..  :) ja det kan være svært at indrømme, men for pokker da også.. fejlen er jeg selv skyld i.. det var faktisk 2 af slagsen,, på originalt kabel var der ikke fejl da jeg målte med multimeter, men må ha sat det dårligt sammen, og da jeg prøvede med com kabel jeg selv havde liggende som også er ca. 6 meter som var mere bevendt for mig, som jeg skrev tidligere for at udelukke fejl på kabel.. Så mit eget kabel tog jeg lige under behandling igen,, løs forbindelse.. Beklager min forstyrren, men det bekræfter jo bare igen at der er sjældent fejl på elektronikken :)

Jens du skal have tak for hjælpen, selvom der denne gang ikke var så meget i det, men du / I har allerede hjulpet meget med andet i andre gode artikler..

Næste gang "håber jeg jeg har lidt rigtig udfordringer til dig, hehe  ;)

God aften.

Vh.
Nicklas

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port
« Svar #4 Dato: Dec 19, 2011, 21:38 »
Akja Akja..  :) ja det kan være svært at indrømme, men for pokker da også.. fejlen er jeg selv skyld i.. det var faktisk 2 af slagsen,, på originalt kabel var der ikke fejl da jeg målte med multimeter, men må ha sat det dårligt sammen, og da jeg prøvede med com kabel jeg selv havde liggende som også er ca. 6 meter som var mere bevendt for mig, som jeg skrev tidligere for at udelukke fejl på kabel.. Så mit eget kabel tog jeg lige under behandling igen,, løs forbindelse.. Beklager min forstyrren, men det bekræfter jo bare igen at der er sjældent fejl på elektronikken :)

Jens du skal have tak for hjælpen, selvom der denne gang ikke var så meget i det, men du / I har allerede hjulpet meget med andet i andre gode artikler..

Næste gang "håber jeg jeg har lidt rigtig udfordringer til dig, hehe  ;)

God aften.

Vh.
Nicklas

Hej Nicklas

Godt du fandt ud af det, der er altid en logisk forklaring, selvom det ikke virker sådan når man står i det :-)

God aften.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port
« Svar #5 Dato: Dec 20, 2011, 16:06 »
Teori er, når man ved alt - men intet fungerer.
Praksis er, når alt fungerer - men ingen ved hvorfor.
Her er teori og praksis nu forenet:
Intet fungerer - og ingen ved hvorfor.
:)
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Scotteopop

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Hjælp - Stokerkontrol kan ikke finde Com port
« Svar #6 Dato: Feb 21, 2012, 18:48 »
Hej jeg har fået samme problem, har skiftet 10 kw brænder ud med 20 kw på min Scotte og i den forbindelse har jeg mistet forbindelsen har tjekket med jens´s http://stokersoft.com/blog/stokerkontrol/stokerkontrol-kan-ikke-finde-porten-hvad-nu/  og det virker. Men når jeg montere ledningerne igen i styrringen skriver den kan ikke finde porten. Er der så kun chippen tilbage eller er der andre muligheder den har virket indtil da. Er der nogle gode bud??

Mvh jakob
Scotte 10 KW V10 styring opdateret til V13.  Black Star 20. opvarmer ca. 140 m2.
StokerCloud: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/early.html?