Forfatter Emne: "Træ Fyring" under Autoberegning i v. 6.60  (Læst 4123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lauu

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-1
"Træ Fyring" under Autoberegning i v. 6.60
« Dato: Jan 20, 2012, 19:08 »
Heps

Jeg må indrømme, at mit nye 10 kw woody anlæg ser ud til at køre rigtig godt, og det eneste jeg har justeret er pillemængden (jeg kører ca. 1150 gram 8 mm DLG-piller ud på 6 min) og justeret skorstenstrækket til 1.

I menuen under Autoberegning er jeg dog faldet under "Træ fyring". Her kan man vælge ja/nej. I manualen står der, bl.a.  at "Blæser varieres efter kedeltemp." Er det nogen der har prævet at vælge ja - hvad medfører det?

På forhånd tak!

Lau
Woody 10 kw på Blackstar. Vers. 6.60. Ca. 150 m2. 110 l vvb.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: "Træ Fyring" under Autoberegning i v. 6.60
« Svar #1 Dato: Jan 22, 2012, 08:09 »
Hej Lau,

Det er en funktion til kombi-fyring, altså når man både fyrer med træpiller og fast brændsel (brænde).
Det kræver en kedel der kan håndtére det, men så er ideen lidt den samme som med traditionelle fastbrændselskedler.
Når man fyrer med fast brændsel i en traditionel fastbrændselskedel har man et luftspjæld der regulerer lufttilførslen til forbrændingen, afhængig af temperaturen i kedlen.
Når kedlen er kold er der "fuldt blus på forbrændingen" (spjæld helt åbent) og jo varmere kedlen bliver, jo mere lukkes der for luften.

Med funktionen i brænderen er funktionen altså bare overtaget af blæseren, sådan at der kan skiftes automatisk til træpillefyring når brændet er brændt ud, uden at man får problemer med et fastbrændsels-luftspjæld der står og åbner/lukker selv  ;)

Hilsen
Michael
Heps

Jeg må indrømme, at mit nye 10 kw woody anlæg ser ud til at køre rigtig godt, og det eneste jeg har justeret er pillemængden (jeg kører ca. 1150 gram 8 mm DLG-piller ud på 6 min) og justeret skorstenstrækket til 1.

I menuen under Autoberegning er jeg dog faldet under "Træ fyring". Her kan man vælge ja/nej. I manualen står der, bl.a.  at "Blæser varieres efter kedeltemp." Er det nogen der har prævet at vælge ja - hvad medfører det?

På forhånd tak!

Lau
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lauu

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: "Træ Fyring" under Autoberegning i v. 6.60
« Svar #2 Dato: Jan 22, 2012, 10:56 »
Hej Michael

Mange tak for et fyldestgørende svar! Det havde jeg sgu ikke selv lige gættet:-)

Mvh

Lau
Woody 10 kw på Blackstar. Vers. 6.60. Ca. 150 m2. 110 l vvb.