Hej Folke & Juel,
Bare lige for at præcisere det der står i linket....
....det er ofte ikke noget problem at køre en Opop kedel ned til 35
oC i returtemperatur, men det kommer an på mange andre forhold, lufttemperaturen i det rum fyret står, luftfugtigheden, fugtigheden i træpillerne osv.
Det der egentligt er relevant er at man
ikke får kondens !!
...så er det sådan set ligegyldigt om det betyder returtemperatur på 10, 20, 30 eller 40
oC

I praksis vil man ofte sikre sig ved at have en returtemperatur på min. 45
oC, hvilket ofte er let i radiatorsystemer, men ofte vanskeligt i gulvvarmesystemer.
Hilsen
Michael
Hmm..her har jeg hele mit voksne pille-liv gået og troet, at det var god karma at sørge for at returen helst skulle ligge på de 45°C. Så dit svar satte nogle tanker igang, og efter nogen tids søgning fandt jeg denne tråd: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1525.msg9813#msg9813
Her kan jeg se at MHES er af samme observans (sådan i store træk) Men hvor er det herligt at man stille og roligt går (sidder) og bliver klogere 
Held og lykke med forsøgene, Juel....men hold nu alligevel et skarpt øje med om din kedel begynder at kold-svede
Læg evt. en skamol-plade (ja, jeg ved godt det hedder noget med Cellu...et eller andet) under din askeskuffe hvis kedlen står direkte på et koldt betongulv. Det skærmer kulden der evt. måtte komme op nedenfra, og bidrager til yderligere isolering mod kondens.
Mvh Folke