Forfatter Emne: Hvad er jeg oppe imod?  (Læst 21020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Batman100

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Hvad er jeg oppe imod?
« Dato: Apr 13, 2012, 21:09 »
Hej derude.

Super med et hjælpsomt forum som dette  :)

Vi flyttede for et år siden til et nedlagt landbrug. 300 kvm mellemisoleret stuehus opvarmes med et kæmpe Reka 54 kw brændefyr (måske halmfyr) med 2,5-3000 liter akkumuleringstank. Mit 'problem' er, at vi i det forgangne år har brugt ca. 60 rummeter gran, og det synes jeg er meget i betragning af den milde vinter vi har haft. Vi har ikke haft det specielt varmt i huset, og har sparet på varmen  i ubenyttede rum. Der er gået mange timer til, dels med at skaffe/save/kløve brænde og med at fyre 2-3-4 gange om dagen...

Spørgsmålet er nu om vi kan få glæde af et pillefyr i stedet?

Store plusser er naturligvis den mindre daglige arbejdsbyrde og at anlæget kan køre i et par dage selvom vi ikke er hjemme.

Minusser vil være købspris/installationsomkostninger og sandsynligvis højere udgifter til brændsel.

Men... Vi mangler nogle tal for at kunne regne på det.

Hvor stort anlæg skal vi have, hvad vil et estimeret pilleforbrug være p.a. og hvilke andre ting skal vi tage i betragtning? Vi er åbne for kvalificerede betragtninger og vilde gæt - vi er novicer på området  ???

Solvarme er vi opmærksomme på vil være oplagt til at supplere med...

På forhånd tak - spørg endelig hvis der er yderligere oplysninger herfra der kan hjælpe


Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #1 Dato: Apr 13, 2012, 21:50 »
Hvis det er lavet rigtigt, så burde i kunne fyre huset op til en særdeles behagelig temperatur med en 7-8 tons om året.

Spørgsmålet er selvfølgelig om fyrrummet er væk fra huset, og om stikledningen i så fald er isoleret ordentligt.

Hvis det umiddelbart skal stå hvor det gamle brændefyr er... dvs. hvis i selv fjerner brændefyret, og kobler akku tank fra, og montøren bare skal koble det nye fyr til og starte det op, så kommer du ret så langt for 30k.

Jeg ved ikke hvor du bor i landet, men hvis det er Jylland vi snakker, så kan du sikkert fyre huset op for en 13-15k, alt efter hvor i Jylland, og måske 1000 højere hvis vi snakker Sjælland, pga. broen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #2 Dato: Apr 14, 2012, 00:17 »
Med pillefyr, så vil jeg hvis det var mig, kun tage solvarme med for komfortens skyld, rent økonomisk så kan det ikke betale sig
husk et pillefyr anno 2012 sagtens kan bruges til det varme vand om sommeren, typisk vil forbruget af piller ligge på 3-6 kg pr dag
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #3 Dato: Apr 14, 2012, 08:14 »
Hej Batman100

Der er temmelig sikkert ikke økonomi i at skifte, med mindre du tager overarbejde i den tid du skulle have brugt på at skaffe/save/kløve/fyre/rense, så bliver du nok temmelig rig ;D

Men der er komfort i stokeren/pillebrænderen.

Hvis du sparer på varmen og har 2plans hus kan du nok holde dig på Martins vurdering på 7-8t piller, men jeg vil gætte på 9-12t.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #4 Dato: Apr 14, 2012, 09:34 »
Hej
I meget runde tal har du vel brugt noget der ligner 20 tons brænde. Så det med 7-8 tons træpiller tror jeg ikke på. Ud fra størrelsen og isolering, vil mit bud også være ca 10-12 tons. Til ca 1.8-2 kr pr kilo. Dog billigere hvis du vil/kan tage et helt træk.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Batman100

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #5 Dato: Apr 14, 2012, 11:21 »
@ Martin: Fyrrum er i tilbygning op til hovedhus, og da vi er i gang med at renovere gulvvarme i badeværelse og entré er vi forberedte på at det skal isoleres efter alle kunstens regler.

@ N_Oldgaard: Komfort er helt sikkert en væsentlig faktor - netop derfor jeg gerne vil væk fra brænde - men vil da overveje at spare solvarmen i første omgang. Har en spritny 200 liters varmtvandsbeholder, den kan jo sagtens varme brugsvandet om sommeren hvis det eventuelt er billigere eller nemmere end at fyre med piller...

@ Xkfc: Haha, ved sgu snart ikke om jeg helst vil kløve brænde eller være på arbejde. Det er tiden det kniber med i forvejen - men rig ville jeg helt sikkert blive  ;D

@ Ole S: Vi går ikke ned på plads, har 100 kvm som i dag bruges til brænde, der kan stå en hel del paller tørt og godt. Alternativt kan det med enkle midler være fint til piller i løsvægt - det er vist endnu billigere...

Altså kan jeg se frem til et forbrug på max. 12 tons/24.000 kr. - med alle forbehold for at det stadig er på teoretisk niveau. Dette skræmmer mig ikke, da der er mange muligheder for at huset med tiden bliver bedre isoleret. Der vil  - såfremt vi beholder brændefyret - være mulighed for at nedbringe pilleforbruget ved hjælp af det brænde vi falder over...

Er der nogen bud på hvilken størrelse pillefyr jeg så skal kigge på? Synes det er voldsomt stort det fyr vi har nu, og kan se at det ikke anbefales med for megen kapacitet da det forringer udnyttelsen...

Tak for jeres svar  ^-^


Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #6 Dato: Apr 14, 2012, 11:47 »
Hej
Du kan sagtens beholde brændekedlen, men erfaringerne viser, at når først pillefyret kører,  er der ikke mange der gider knokle med med træ, selvom intentionerne er der.

Har du en brændeovn, kan du jo hygge-fyre lidt deri. :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #7 Dato: Apr 14, 2012, 16:14 »
I burde kunne klare jer med en 20kW og med et ca. forbrug på ( ved godt Martin og jeg nog ikke er helt enige ;) ) 8-10 tons
Ang varmt vand om sommeren, så husk at nymodens pillefyr sagtens med fordel kan bruges til det varme vand om sommeren, alt efter hvilken fyr, så vil det ca. bruge 3-6 kg pr dag om sommeren til det varme vand, så det kan ikke betale sig at bruge elpatronen til det, gem den til en nødsituation ;)
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #8 Dato: Apr 14, 2012, 16:52 »
Inden vi flyttede her til storbyen kom vi fra sådan et palads, blot for at fortælle hvad vi brugte i olie laver jeg dette indlæg.
3500 til 4000 L pr år, hva be har  O0
Biomax 16 fyrbøder

Offline tvivleren

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 96
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #9 Dato: Apr 14, 2012, 17:01 »
10rm tilsvarer 1000l olie

skifte fyret til en gasogen ville jeg gøre da den kan fyre med briketter som købes hvis det er man ikke har træ

træet bliver ikke billigere med tiden
woody med 6,50

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #10 Dato: Apr 15, 2012, 09:38 »
Så er vi vel ude i en 20kw Scotte/Woody løsning,
@ N_Oldgaard: Komfort er helt sikkert en væsentlig faktor - netop derfor jeg gerne vil væk fra brænde - men vil da overveje at spare solvarmen i første omgang. Har en spritny 200 liters varmtvandsbeholder, den kan jo sagtens varme brugsvandet om sommeren hvis det eventuelt er billigere eller nemmere end at fyre med piller...
Uha du giver mig gåsehud,,, el opvarmet vand er det rene fy ord, det er absolut ingen problem for Scotten at klare den sag også ;)

Men har du en sydvendt tagflade så skynd dig at smide solceller på, hurtig hurtig hurtig. (hulk.. vores hus vender ad h...... til)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #11 Dato: Apr 15, 2012, 10:10 »
Så er vi vel ude i en 20kw Scotte/Woody løsning,
@ N_Oldgaard: Komfort er helt sikkert en væsentlig faktor - netop derfor jeg gerne vil væk fra brænde - men vil da overveje at spare solvarmen i første omgang. Har en spritny 200 liters varmtvandsbeholder, den kan jo sagtens varme brugsvandet om sommeren hvis det eventuelt er billigere eller nemmere end at fyre med piller...
Uha du giver mig gåsehud,,, el opvarmet vand er det rene fy ord, det er absolut ingen problem for Scotten at klare den sag også ;)

Men har du en sydvendt tagflade så skynd dig at smide solceller på, hurtig hurtig hurtig. (hulk.. vores hus vender ad h...... til)

det er desvære ikke 100% rigtig , la os  sige solceller producere ca 100% ved optimale forhold , det vil sige 37 grader hældning , direkte mod syd , hvis du montere dine solceller på en syd- øst  eller syd-vest , kommer du på 95%
du kan også montere dem liggende vandret så er du på 93% ca ( anbefaler dog ikke vandret)
du må også gerne lave et stativ i haven ( bare du holder dig under et areal på 24m2 skal du ikke bede om byggetilladelse
ved et stativ i haven kan du også opnå en bedre udnyttelse af dine solceller :) i det at de kan komme af med varmen bag på

Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Batman100

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #12 Dato: Apr 15, 2012, 21:45 »
Har ca 60 kvm. garagetag, stik syd med en hældning på ca. 25 grader. Tro mig - solceller ER allerede på ønskesedlen  8)

Dog en større investering som ikke skaffer fruen varme stuer, og derfor ikke det første vi skal lave. Der er også en del at sætte sig ind i, og tid er ikke det vi har mest af med små børn, heste, husrenovering  og oven i købet også jobs der skal passes...

Jeg vil kigge nærmere på Woody og Scotte 20 kw. Umiddelbart ser de ret ens ud på papiret, men der er sikkert en rar forhandler der vil definere forskellene for mig...

Jeg takker for hjælpen indtil videre  ^-^


Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #13 Dato: Apr 15, 2012, 23:11 »
Den eneste forskel på Scotte og Woody er den chip der sidder i styringen ;) grundlæggende er der ingen forskel, skift chippen i en Scotte og du har en Woody :)
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hvad er jeg oppe imod?
« Svar #14 Dato: Apr 16, 2012, 07:41 »
det er desvære ikke 100% rigtig , la os  sige solceller producere ca 100% ved optimale forhold , det vil sige 37 grader hældning , direkte mod syd , hvis du montere dine solceller på en syd- øst  eller syd-vest , kommer du på 95%
du kan også montere dem liggende vandret så er du på 93% ca ( anbefaler dog ikke vandret)
du må også gerne lave et stativ i haven ( bare du holder dig under et areal på 24m2 skal du ikke bede om byggetilladelse
ved et stativ i haven kan du også opnå en bedre udnyttelse af dine solceller :) i det at de kan komme af med varmen bag på

Lyder fornuftigt, der hvor stativet kan stå i haven irriterer naboens koloenorme kastanietræ, det står klods op ad huset så det skal ned i bidder, så det er ikke fikset en dag hvor han kommer hjem fra arbejde ;D jeg har en gearmotor liggende klar så djævelskabet vender optimalt og tegningerne tager form, så måske til næste år.
Har ca 60 kvm. garagetag, stik syd med en hældning på ca. 25 grader. Tro mig - solceller ER allerede på ønskesedlen  8)

Dog en større investering som ikke skaffer fruen varme stuer, og derfor ikke det første vi skal lave. Der er også en del at sætte sig ind i, og tid er ikke det vi har mest af med små børn, heste, husrenovering  og oven i købet også jobs der skal passes...

Jeg vil kigge nærmere på Woody og Scotte 20 kw. Umiddelbart ser de ret ens ud på papiret, men der er sikkert en rar forhandler der vil definere forskellene for mig...

Jeg takker for hjælpen indtil videre  ^-^
Haha den går ikke, det betaler sig selv, 100k koster det monteret, der er fradrag på selve monteringen og afdrag til banken kan afvikles med besparelsen på elregningen, om 25år har din nettogevinst været min. 250k og jeg er temmelig sikker på at det ikke forrænger husets værdi.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html