Forfatter Emne: Skal jeg skifte kedel og brænder???  (Læst 3969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kedelpasser

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Skal jeg skifte kedel og brænder???
« Dato: Okt 08, 2012, 19:31 »
Kan det forsvares at købe en af de der nye BlackStar kedler med en ny brænder på, til de der ca, 25 "klik"? De er jo rigtig fine med selvrens af kedel og modulerende drift på brænder.

Bruger ca. 8 tons piller. Har en temp. på røgen på ca. 125 grader, efter rengøring, og derefter stigende. Beholder kan tage 270 kg, og renser samtidigt fyret.

Min installation er fra 2001, en ROCA kedel P30-5 samt en Iwabo Villa S. Trækstabelisator er installeret på afgangsrøret. Snegl er modificeret med elektriker rør i midten, som giver bedre docering. Ekstra hjemmelavet røgvender i kedel. Syv meter høj muret skorsten med isokern. 108m2 stue, 108m2 kælder uisoleret og delvist opvarmet.

Måske der er nogen der har prøvet at udskifte en lign. installation?

På forhånd tak. O0

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Skal jeg skifte kedel og brænder???
« Svar #1 Dato: Okt 08, 2012, 19:50 »
8 megakilo er lidt rigeligt i forbrug til 108 + lidt opvarmet kælder  men det kommer jo igen an på hvordan huset er isoleret. Men jeg vil tro du kan spare 2-3 t ved at købe en kedel med en meget højere udnyttelse %
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #2 Dato: Okt 08, 2012, 20:02 »
Hej,

Hvis du leder efter en økonomisk begrundelse, kommer du nok på glatis  ;)

Afhængig af forbedringen du kan opnå vil tilbagebetalingstiden være forskellig:
 - Ved 10% forbedring tager det 15,6 år
 - Ved 15% forbedring tager det 10,4 år
 - Ved 20% forbedring tager det 7,8 år

Med din røggastemperatur vil det nok ikke være realistisk med mere end 10% forbedring.
...til gengæld får du en kedel der er væsentligt lettere at rengøre og en styring der kan en hel del mere end du har i dag.

Valget er dit, men ingen tvivl om at BlackStar løsningen er bedre end det du har i dag.

Hilsen
Michael

Kan det forsvares at købe en af de der nye BlackStar kedler med en ny brænder på, til de der ca, 25 "klik"? De er jo rigtig fine med selvrens af kedel og modulerende drift på brænder.

Bruger ca. 8 tons piller. Har en temp. på røgen på ca. 125 grader, efter rengøring, og derefter stigende. Beholder kan tage 270 kg, og renser samtidigt fyret.

Min installation er fra 2001, en ROCA kedel P30-5 samt en Iwabo Villa S. Trækstabelisator er installeret på afgangsrøret. Snegl er modificeret med elektriker rør i midten, som giver bedre docering. Ekstra hjemmelavet røgvender i kedel. Syv meter høj muret skorsten med isokern. 108m2 stue, 108m2 kælder uisoleret og delvist opvarmet.

Måske der er nogen der har prøvet at udskifte en lign. installation?

På forhånd tak. O0
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kedelpasser

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #3 Dato: Okt 29, 2012, 21:05 »
Halløj
Beklager det sene svar.
Tak for jeres tilbagemeldinger.
Har siden hen optimeret på brænder risten, ved at bore flere lufthuller. Det har da godt nok hjulpet en hel del på mindre slagge dannelse, skal jeg lige love for. Nu kan den langt bedre holde brænderen ren. Muligvis lidt mindre forbrug i piller, ikke helt sikker endnu.

Mvh
Morten Janke