Forfatter Emne: Træpilleforbrug steg næsten 3000 kg  (Læst 6427 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline SteenSN

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Steens stoker
Træpilleforbrug steg næsten 3000 kg
« Dato: Nov 20, 2012, 18:00 »
Når man nu ingen problemer har (med pillefyret..) er der plads til at bemærke mindre ting: angivelsen af mit samlede træpilleforbrug sprang for nylig i forbindelse med en rensning fra 7000 kg til næsten 10.000 kg.

Er det en kendt skønhedsfejl, at tallet således kan hoppe?

Mvh. Steen
Woody 16kw, chip 6.88, stokerversion 3.20, kompressorrens, Pannex solvarme 300 L, permanent VVB prioritering gennem topspiral, manuel shunt, trækstabilisator, 240 m2 fra 1905 + 18 m2 kælder + 14 m2 uisoleret fyrrum - forbrug 12 mdr 5900 kg https://www.svhfvuc.dk/steenstoker

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Træpilleforbrug steg næsten 3000 kg
« Svar #1 Dato: Nov 20, 2012, 19:30 »
Hej Steen,

Jfr. din stokerkontrol side har din snegl kørt godt 541 time og den yder 1,965 kg pr. 6 minutter, altså 19,65 kg pr. time.
Det giver 541 x 19,65 = 10.630 kg, så der må have været noget galt med tallet før.
7.000 kg med en ydelse på 19,65 kg pr. time er en drifttid på sneglen på 356 timer.

Har du pillet med dosering pr. 6 minutter ?

Hilsen
Michael

Når man nu ingen problemer har (med pillefyret..) er der plads til at bemærke mindre ting: angivelsen af mit samlede træpilleforbrug sprang for nylig i forbindelse med en rensning fra 7000 kg til næsten 10.000 kg.

Er det en kendt skønhedsfejl, at tallet således kan hoppe?

Mvh. Steen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Nov 21, 2012, 08:56 »
Ja, Stokerkontrol (de versioner jeg har haft) er bare en tabel så hvis man ændrer på kg/6min så gælder ændringen desværre også alt det forgående der er brændt af, så svinger afvejningerne meget kan man ikke regne med tallene i Stokerkontrol.

Det ville være fint hvis Stokerkontrol låste data fra dagen før, så ville måneds og årsforbrug være mere nøjagtige.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
« Svar #3 Dato: Nov 21, 2012, 17:17 »
Ja, Stokerkontrol (de versioner jeg har haft) er bare en tabel så hvis man ændrer på kg/6min så gælder ændringen desværre også alt det forgående der er brændt af, så svinger afvejningerne meget kan man ikke regne med tallene i Stokerkontrol.

Det ville være fint hvis Stokerkontrol låste data fra dagen før, så ville måneds og årsforbrug være mere nøjagtige.

Hej

Den gemmer sneglens køretid, så derfor kan det svinge. Det er smart fordi den samler forbrug op når den ikke er tilsluttet og kommer på igen.

I den nye samler vi antal gram op istedet, det registreres løbende og kan ikke ændre sig når det først er registreret, men til gengæld samler den ikke forbrug op når den ikke er tilsluttet.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Staal

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
« Svar #4 Dato: Nov 21, 2012, 17:57 »

Hej

Den gemmer sneglens køretid, så derfor kan det svinge. Det er smart fordi den samler forbrug op når den ikke er tilsluttet og kommer på igen.

I den nye samler vi antal gram op istedet, det registreres løbende og kan ikke ændre sig når det først er registreret, men til gengæld samler den ikke forbrug op når den ikke er tilsluttet.

Mvh. Jens

Ville det så ikke være smart hvis V10 styringen så havde et flashkort monteret den kunne gemme på når stokercloud er nede???
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
« Svar #5 Dato: Nov 24, 2012, 10:39 »
Ville det så ikke være smart hvis V10 styringen så havde et flashkort monteret den kunne gemme på når stokercloud er nede???

Hej Kenneth

Det gør v10 allerede. Forbrugsdata synkroniseres med StokerCloud så snart fyret kommer online, uanset hvor mange dage du har været offline, ellers hvis det er første gang du kommer på efter. f.eks. et par måneders drift.

Med andre ord, hvis fyret er online, så vises de samme data vedr. forbrug internt i styringen og på StokerCloud, uanset om fyret kun er online engang imellem.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)