Forfatter Emne: BS1016 med semirens  (Læst 12344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
BS1016 med semirens
« Dato: Nov 25, 2012, 09:19 »
Hej,

En lille historie om den nye BS1016 kedel med semirens  ;)

Jeg har kørt i nogle uger med min nye BS1016 med semirens og derfor fået en del erfaringsdata og kan i udgangspunktet sige at det er en forbedring i forhold til den "gamle" uden semirens  :D

De store forskelle mellem den uden semirens og den med, er:
 - Bedre isolering
 - Større askeskuffe
 - Mulighed for at montere lambdasonde i bageste renselåg
 - Semirens

Det første man lægger mærke til med den nye BS1016 er at den køler røggasserne væsentligt bedre.
Jeg blev nødt til at hæve min kedeltemperatur fra 60oC til 65oC for at kunne få en returtemperatur på 55oC, uden at returvandet var 90% recirkuleret fremløb  ;)

Det er absolut ikke noget problem at have en kedeltemperatur på 65oC, når bare man har noget regulering til VVB'en så den ikke også bliver 65oC (det giver en masse problemer med kalk når man bor her hvor jeg bor).
Normalt ville jeg anbefale en lavere anlægstemperatur (55-60oC) for at holde røggastemperaturen nede, men med den nye kedel er det altså omvendt.

Ved første døgns drift havde jeg en røggastemperatur på 47-48oC, som heldigvis ikke gav mig problemer med løbesod, men som er for lav i praksis.
Nu har jeg røggastemperatur på 55-58oC og det er et fald på 30-35oC i forhold til den gamle kedel.

Desuden måtte jeg igennem en komplet grundjustering igen, da trækforholdene igennem den nye kedel er meget anderledes.
Igen, ikke noget problem, men det er altså helt anderledes blæserparametre end med den gamle kedel.

Hvordan kører det så med den nye kedel ?
Tja, hvis man spørger min kone, så er jeg komplet tosset med al den tid jeg har brugt på det  ;)
Det kører ligesom med den gamle kedel mener hun, der er varme på huset og hendes mand står stadig i kælderen kælderen og nørkler med det   :D ;D :D

Men i praksis er der forskel  ;)
Besparelsen i pilleforbrug er omkring 1% (ikke noget der retfærdiggør en udskiftning), og rensning er foreløbig noget jeg bare tænker på  ;)
Iltmålingen er blevet noget bedre med iltsonden monteret i det bageste renselåg, men selve funktionen er den samme som tidligere og altså ikke noget jeg "falder på halen" for.
Årsagen er ikke at der er noget galt med det, men simpelthen at det aldrig vil kunne betale sig selv hjem, i hvert tilfælde ikke på et anlæg som mit.

Alt i alt synes jeg den nye BS1016 semirens i forhold til den "gamle" BS1016 er en fin face-lifted kedel.
Den har en del designmæssige nye finesser som er et fremskridt og den har en lille forbedring i virkningsgraden, så den er en værdig arvtager fra den gamle velfungerende BS1016.

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: BS1016 med semirens
« Svar #1 Dato: Nov 25, 2012, 09:33 »
Hej Michael
Tak for en fin lille artikel, det er jo positiv læsning. ^-^

Har godt læst et der nu kræves 65 gr fremløb, det koster vel lidt på det samlede varmetab i rør. Men er der noget i vejen for at retur kører med 90% recirkuleret vand?

1% besparelse, hvordan filen er du kommet frem til det. Det kræver vel også en indregning af graddage, men det har du jo sikkert også gjort. ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2012, 11:02 »
Hej Ole,

Om det koster lidt på varmetabet i fremløbet kan anskues på mange måder  ;)
...men jo, for hver grad man hæver fremløbstemperaturen stiger "varmetabet" til omgivelserne, hvilket igen er meget afhængigt af isoleringsgraden på rørene.
Men hvis "varmetabet" bliver inde i huset og ikke giver anledning til "overopvarmning", ja så betragter jeg det altså ikke som reelt varmetab  ;)
Mine rør befinder sig i min kælder og i opvarmede rum i huset, og det betyder at "varmetabet" fra dem bliver indenfor i mit hus og blot betyder at radiatorerne skal "arbejde" det mindre.
Har man derimod et længere dårligt isoleret rørstræk fra fyret til beboelsen, ja så er der tale om et reelt varmetab.
Det kan så til gengæld reduceres med en blandesløjfe a'la dem man bruger til gulvvarme, så kan fyret køre i sin 65oC verden, mens det vand der cirkuleres i huset har en temperatur på f.eks. 50oC.

Beregningen af besparelsen er absolut ikke afhængig af graddage  ;)
...det er et simpelt regnestykke baseret på det røggastab du har i kedlen eller forbedret virkningsgrad om du vil.
Når røggastemperaturen sænkes, går der mindre energi ud i skorstenen og da denne energi er et reelt tab, ja så er der en direkte besparelse i at kunne minimere tabet  ;)
Besparelsen er selvfølgelig afhængig af at man sørger for at forbrændingen er optimal i begge tilfælde, men det er du nok klar over at den er hos mig  ;D ;D

Helt teoretisk, så er min besparelse (forbedrede virkningsgrad) på 1,5-2,3% men jeg er jo både konservativ og forsigtig, så jeg siger 1%  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael
Tak for en fin lille artikel, det er jo positiv læsning. ^-^

Har godt læst et der nu kræves 65 gr fremløb, det koster vel lidt på det samlede varmetab i rør. Men er der noget i vejen for at retur kører med 90% recirkuleret vand?

1% besparelse, hvordan filen er du kommet frem til det. Det kræver vel også en indregning af graddage, men det har du jo sikkert også gjort. ;)
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #3 Dato: Nov 25, 2012, 12:49 »
Hej
Ok, ja er ikke et sekund i tvil om at dit anlæg er trimmet 110% korrekt ind.  ;)

Ang. varmetab i rør, ja så er der jo forskel på anlæggets opbyggelse, hos mig ligger de på et koldt loft, dog er rørene selvfølgelig isoleret godt, så her går "varmen" til spilde.

Ang. virkningsgrad så forstod jeg bare på dit første indlæg at der var tale om en målt besparelse på pilleforbruget, at det så er virkningsgraden du har regnet dig frem til er højere, er selvfølgelig principielt to sider af samme sag. Og dette harmonerer jo meget godt med talene fra TI, især i lavlast er virkningsgraden jo forbedret væsentligt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #4 Dato: Nov 25, 2012, 13:23 »
Hej Ole,

Jeg har ikke set tallene fra TI, da det er akt for teoretiske tal for mig  ;)
Jeg interesserer mig egentlig kun for hvad jeg kan opnå i den virkelige verden, og lader "testfolket" (f.eks. TI) om at lave deres standardiserede målinger.

Det skal ikke forstås sådan at deres tal ikke kan bruges, for det kan de så absolut  ;)
De kan bruges til at sammenligne forskellige produkter, ligesom det f.eks. kendes fra forbrugstal på biler, men det er fandens svært at eftergøre i virkeligheden.

Jeg oplever den største ændring i virkningsgrad i højlast, fordi her steg mit røggastab før, men nu er det nærmest konstant.

Hilsen
Michael

Hej
Ok, ja er ikke et sekund i tvil om at dit anlæg er trimmet 110% korrekt ind.  ;)

Ang. varmetab i rør, ja så er der jo forskel på anlæggets opbyggelse, hos mig ligger de på et koldt loft, dog er rørene selvfølgelig isoleret godt, så her går "varmen" til spilde.

Ang. virkningsgrad så forstod jeg bare på dit første indlæg at der var tale om en målt besparelse på pilleforbruget, at det så er virkningsgraden du har regnet dig frem til er højere, er selvfølgelig principielt to sider af samme sag. Og dette harmonerer jo meget godt med talene fra TI, især i lavlast er virkningsgraden jo forbedret væsentligt.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #5 Dato: Dec 03, 2012, 19:21 »
Shit shit,

Så kom dagen med vand i røgrøret hos mig  >:(
...masser af vand dryppede ud af røret  :(

Min røggastemperatur var kommet for langt ned, fordi den lille plade ved sidste røgslag var kæntret så den lukkede helt.
Det betød at al røggas skulle passere det sidste røgslag og derved blev røggastemperatuen inder 52oC, og så kondenserer det altså  :-[

Nu er kedeltemperaturen hævet med 5oC og returen ligeså, samtidig har jeg åbnet pladen ved sidste røgslag helt.

Jeg må finde en løsning så den f......... plade ikke kan kæntre.

Hilsen
Michael
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline NK

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #6 Dato: Dec 03, 2012, 19:56 »
hvordan kæntre? var den faldet sådan at den lukket af?
er pladen på toppen eller i bunden?

Er bare nysgerrig.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.723 - Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6 tons pr. år

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #7 Dato: Dec 03, 2012, 20:08 »
Hej Nick,

Pladen ligger foroven og semirensen har to stykker pladejern der går ned gennem den til renseren i det bageste røgslag.

Pladen har et par skruer hvormed man kan løfte den lidt så der altid er lidt åbent, og samtidig har den et par flader der skal styreden ned i røgslaget (tror jeg).

Min teori er at den er blevet løftet under driften af semirens og så er den faldet skævt ned, så skruerne har ramt forbi og derved har den lukket helt.

Hilsen
Michael

hvordan kæntre? var den faldet sådan at den lukket af?
er pladen på toppen eller i bunden?

Er bare nysgerrig.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #8 Dato: Dec 03, 2012, 20:21 »
ævs hvor træls nu får du forhåbentligt ikke sod skjolder på tapet og lign. Det ville være rigtigt surt.
Kan huske at du skrev i en tråd engang at du ikke havde så stor en forskel på frem og retur men det ville ændre sig når du fik en ny kedel. Nu har du måske fået meget forskel :-)
Man burde vel lave et fyr med en temp føler i skorsten som kunne åbne og lukke spjæld plader i kedlen så man styrede efter altid at have den samme skorstens temp . Det ville vel være optimalt men næppe gøreligt da det bare ville afføde endnu ikke opdagede problemer :-)
Tror heller ikke på at man kan forsvare et indkøb af en ny kedel overfor kassemesteren med den smule højere virkningsgrad. Men man kan jo godt bruge det i et købs øjeblik da alle fyr er testet under de samme forhold men ellers er det vel kun en god ting i reklame øjemed.
Om man skal hæve temperaturen i anlægget betyder nok heller ikke det store . Så længe varmen bliver i huset vil radiatorer jo bare lukke ned hurtigere pga af den højere anlægstemp som bliver afgivet.
Jeg synes ihvertfald jeg kan mærke når det knagfryser og jeg hæver temp fra 65 til 70 gr så kører den knapt så hårdt på for at holde kedel temp oppe. Men det er nok ligeså meget en tro sag.
Men pøj pøj med skorstensvandet :-)
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #9 Dato: Dec 03, 2012, 20:27 »
Hej Claus,

Nej, heldigvis er det bare mit gamle cementgulv der har fået en plet  ;)

Iøvrigt er det nok en mekanisk fejl i semirensen der er årsagen, og sådan er det at teste på nye ting  ;)

Hilsen
Michael

ævs hvor træls nu får du forhåbentligt ikke sod skjolder på tapet og lign. Det ville være rigtigt surt.
Kan huske at du skrev i en tråd engang at du ikke havde så stor en forskel på frem og retur men det ville ændre sig når du fik en ny kedel. Nu har du måske fået meget forskel :-)
Man burde vel lave et fyr med en temp føler i skorsten som kunne åbne og lukke spjæld plader i kedlen så man styrede efter altid at have den samme skorstens temp . Det ville vel være optimalt men næppe gøreligt da det bare ville afføde endnu ikke opdagede problemer :-)
Tror heller ikke på at man kan forsvare et indkøb af en ny kedel overfor kassemesteren med den smule højere virkningsgrad. Men man kan jo godt bruge det i et købs øjeblik da alle fyr er testet under de samme forhold men ellers er det vel kun en god ting i reklame øjemed.
Om man skal hæve temperaturen i anlægget betyder nok heller ikke det store . Så længe varmen bliver i huset vil radiatorer jo bare lukke ned hurtigere pga af den højere anlægstemp som bliver afgivet.
Jeg synes ihvertfald jeg kan mærke når det knagfryser og jeg hæver temp fra 65 til 70 gr så kører den knapt så hårdt på for at holde kedel temp oppe. Men det er nok ligeså meget en tro sag.
Men pøj pøj med skorstensvandet :-)
MVH
Claus
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #10 Dato: Dec 03, 2012, 20:31 »
Hæ hæ ja det kan jeg jo lige læse.. Synes også bare lige du skulle have et skub fordi du klagede over at din forskel kun var 6-8 gr. :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline J.Hahn

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #11 Dato: Dec 03, 2012, 20:39 »

Min røggastemperatur var kommet for langt ned, fordi den lille plade ved sidste røgslag var kæntret så den lukkede helt.

Nu er kedeltemperaturen hævet med 5oC og returen ligeså, samtidig har jeg åbnet pladen ved sidste røgslag helt.

Hilsen
Michael

Hvordan kan den det? den sidder jo med 2 bolte der kan justeres?
Lige netop det her har jeg luret på, for folk snakker også om den nederste plade, hvordan får man det hele op som vist i bogen? der sidder jo en tværpind som motoren bruger? skal man skruge dem af og hive dem op under resning?
« Senest Redigeret: Dec 03, 2012, 20:58 af J.Hahn »
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #12 Dato: Dec 03, 2012, 20:54 »
Tja, de to bolte er kommet på den forkerte side af røgslaget.
Måske er der noget galt med min plade, men det finder jeg ud af  ;)

Når du skal til den nederste plade, skal du bare løfte hele semirens delen op.
Den sidder ikke fast på motorakslen, den er blot ført ned over to flade områder på akslen.

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

Hvordan kan den det? den sidder joed 2 bolte der kan justeres?
Lige netop det her har jeg luret på, for folk snakker også om den nederste plade, hvordan får man det hele op som vist i bogen? der sidder jo en tværpind som motoren bruger? skal man skruge dem af og hive dem op under resning?
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline J.Hahn

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #13 Dato: Dec 03, 2012, 21:00 »
ahh ok så har de nok siddet i hak da jeg prøvet at hive dem op, for jeg kunne ikke rokke dem ud af stedet, det var så inden det havde kørt, så måske det går fint nu her når jeg skal rense det første gang :)
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3