Hej Claus,
Jeps, lang historie

...og så faktisk om noget vi ikke er uenige om

Min ide med mit setup er at jeg har alle fordelene ved 2-vejs ventil når det passer mig og alle fordelene ved 3-vejs ventil når det passer mig.
Du har til dels ret i at man ikke har nogen glæde af den elektroniske styring når man har en termostatventil også, men kun til dels.
Jeps, VVB'en skal langt ned i temperatur før der køres VVB-drift om vinteren (ikke VVB-prioritering), fordi termostatventilen jo normalt holder den varm.
Og når/hvis VVB'en alligevel dykker nok til at VVB-drift kommer i funktion, så er det blot en parallel til den sandsynligvis fuldt åbne termostatventil.
Men igen, kedeltemperaturen hæves samtidig, hvilket giver en hurtigere opvarmning, og i takt med at VVB'en opvarmes lukker termostatventilen stille og roligt, mens 2-vejs ventilen stadig er fuldt åben.
Det giver en hurtigere opvarmning af VVB'en til setpunkt.
Så i min optik giver det altså mening med både 2- / 3-vejs ventilen og termostatventilen, hvis man vil have både i pose og sæk

Her i huset synes vi at det er fedt at vi kan tømme VVB'en nærmest helt når vi fylder badekaret og så alligevel have masser af varmt vand efter ganske kort tid

Hvis du kan trække varme ud af din VVB når fyret starter, må det være et spørgsmål om at du starter pumpen for tidligt

Afslutningsvis skal jeg understrege at mit setup ikke nødvendigvis er det rette for alle, men her i huset duer det

I min lille vejledning hat jeg forsøgt at beskrive de forskellige muligheder og deres fordele/ulemper, så er det op til den enkelte at finde sin egen løsning.
...og hvis nogen kan få glæde af at "kopiere" mit setup, så skal de være hjertelig velkomne

Hilsen
Michael