Hej Claus,
Har du overvejet hvad der sker hvis der er brand i piller/støv ved den interne snegl
og smeltslangen er væk når "brandsluk blæs" fyres af ?
I værste fald vil brændende piller/støv blæses op i rummer omkring brænderen

Jeg vil tro at det i nogle tilfælde kan give større risiko, selv om det i andre tilfælde vil kunne hjælpe.
Så da grundideen i brandsikring jo er kun at øge sikkerheden, ikke at give nye ricisi, tror jeg at man skal holde sig fra forsøget

...men tanken er grundlæggende fin

På traditionelle stokere (ikke faldstokere) er der jo vandslukning for at lave denne sikring.
Hilsen
Michael
Der er jo skrevet en del om dette fænomen i et andet forum og om et andet fyr men det kan jo ske for alle. Nogen modeller er måske konstrueret anderledes så har nemmere ved at ske . Men lad det ligge lige skidt er det i hvilket som helst fyr
En faldstoker er jo naturligvis sikret med en smelteslange men jeg kom til at tænke på at hvis man nu sætte et ekstra kompressor rør eller to ind bag den internesnegl og programerede styringen til at skyde komp af når alarm skakt blev udløst. Så ville hele den famøse tilbagebrand blive skud ind i kedlen og der med stoppe ulykken i at brede sig yderligt.
At "sneglehuset" blev skudt rent ved alm stop ville faktisk kun være et gode da der som regel samler sig en del støv i bunden som sneglen ikke kan nå.
Nu er jeg på arbejde i hovedstanden i denne uge så jeg ved ikke om der er plads til det bag sneglen og det vil selvfølgelig ikke hjælpe på de fyr som ikke har komp rens men man kan så selv vudere om man vil invistere i den ekstra sikkerhed og de andre åbenlyse fordele komp rens giver . Det ville jo ikke kræve meget at bore to huller og rigge det til og styringsguden Jens kunne hurtigt lave den lille tilførsel i koden men hvad siger i andre om ideen.
MVH
Claus